arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

تداوم گرد و خاک در هوای سه شهر کهگیلویه و بویراحمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان دید افقی در شهرهای دوگنبدان، دهدشت و یاسوج در سومین روز متوالی به دلیل پدیده گرد و خاک کاهش یافته است.

ولی بهره‌مند روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: میزان دید افقی هم اکنون در دهدشت 2 هزار و در گچساران و یاسوج 6 هزار متر گزارش شده است.
وی بیان کرد: گرد و خاک از روز سه شنبه وارد استان شده و تا عصر امروز ادامه دارد.
دید افقی در شرایط استاندارد 10 هزار متر است.
بهره مند تصریح کرد: سی سخت با 2 و دوگنبدان با 22.8 درجه سانتیگراد سردترین و گرمترین نقاط این استان در شبانه روز گذشته بوده است.
براساس آمار هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال جاری تا پایان آذر امسال 95 روز با پدیده ریزگرد در شهرهای بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت در این استان ثبت شده است.
تعداد روزهای با هوای آلوده را در شهر دوگنبدان 47، یاسوج 31 و دهدشت 17 روز اعلام کرده است.
از سال 1392 تا پایان آذر امسال، 608 روز با پدیده ریزگرد در سه شهر بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت ثبت شد که شهر دوگنبدان با 282 روز بیشترین آلودگی هوا را تجربه کرد.
میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد در این مدت بین یک هزارتا 9 هزار متر اعلام شده است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
کارشناسان به استفاده از ماسک‌های استاندارد، انجام ندادن حرکات ورزشی در هوای آزاد و بیرون نرفتن از خانه در روزهای با پدیده ریزگرد را توصیه می‌کنند.
برخی مناطق شهرستان گچساران از توابع کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و بی‌بی حکیمه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است.
کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند: سوزش‌های چشمی، حساسیت‌های پوستی و احتمال بروز بیماری مانند سرطان لزوم تلاش برای پیشگیری از پدیده گرد و غبار را 2 چندان کرده است.
کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌ویژه عسل از دیگر پیامدهای آلودگی هواست.
کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکارهای کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.

نظرات بینندگان