arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

ادعای وزیر دفاع آمریکا: هر جا مشکلی هست، ایران حضور دارد / باید سوریه را به سوری‌ها بسپاریم

وزیر دفاع آمریکا در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، در کنفرانسی خبری باز هم ادعاهای واشنگتن درباره مواضع منطقه‌ای ایران را تکرار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع آمریکا در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، در کنفرانسی خبری باز هم ادعاهای واشنگتن درباره مواضع منطقه‌ای ایران را تکرار کرد.

به گزارش فارس، وزیر دفاع آمریکا که به مقر ناتو در بروکسل حضور دارد، در کنفرانسی خبری درباره مسائل مختلف از قبیل «حضور نظامی ایران در خاورمیانه» اظهارنظر کرد.

روز چهارشنبه بود که در ادامه مواضع ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی، نماینده واشنگتن در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره سوریه، اظهارات بی اساسی علیه ایران مطرح کرد.

«نیکی هیلی» بلافاصله پس از آغاز سخنرانی در این نشست، شروع به اتهام‌زنی علیه ایران کرد و ادعاهای مقام‌های اسرائیلی درباره تنش‌های ناشی از «ورود پهپاد ایرانی به خاک اسرائیل» را تکرار کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به ساقط شدن جنگنده اف 16 اسرائیل توسط ارتش سوریه، ایران را به «اقدامات تحریک‌آمیز» متهم کرد و گفت «اسرائیل حق داشته است که از خود دفاع کند».

بنا به ادعای او، ایران و حزب‌الله لبنان درصدد برنامه‌ریزی برای حضور باقی ماندن و حضور دائمی در سوریه هستند.

هیلی با اتهام زنی بی اساس درباره «حمایت ایران از تروریسم» مدعی شد که «آنچه در خاورمیانه مسلم است، این است که هرگاه ایران و حزب‌الله وارد می‌شوند، بی‌ثباتی هم همراهشان می‌آید».

با گذشت یک روز از این سخنرانی، حالا نوبت به وزیر دفاع آمریکا رسیده که باز هم مواضع ضد ایرانی مقام‌های دولت دونالد ترامپ را تکرار کند.

«جیمز متیس» در حاشیه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل مدعی شد که هر جا مشکلی در خاورمیانه هست، ایران حضور دارد.

رئیس پنتاگون در این کنفرانس خبری از حمایت دولت آمریکا از ناتو و تداوم تعهد این کشور به این پیمان نظامی- دفاعی غربی تاکید کرد.

از وزیر دفاع آمریکا درباره پیشرفت «مذاکرات» با دیگر کشورهای عضو ناتو برای «پر کردن خلا» نیروهای نظامی در افغانستان سوال شد.

ژنرال متیس گفت که «ما همچنان در حال تعامل با کشورهای مختلف هستیم. فکر می‌کنم تا کنون، 12 کشور درباره تامین تعداد معین نیروهای نظامی متعهد شده‌اند و با دیگر کشورها هم مذاکرات در حال انجام است. به نظر من، ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم البته کارهای بیشتری باید انجام گیرد».

از وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ درباره مذاکرات با متحدان آمریکا برای پذیرش اتباع خارجی داعشی که در عراق و سوریه بازداشت شدند، سوال شد.

این سوال در حالی مطرح شده که پیشتر، رسانه‌ها خبرهایی درباره اختلاف لندن و واشنگتن در این موضوع مخابره کردند.

آقای متیس در جواب خبرنگار گفت که «درباره این موضوع باید بگویم که من به اروپا آمدم تا مشکل را شرح دهم. مشکل اینجا است که ما صدها زندانی داریم که قبلا ابراز داشته بودند برای جنگیدن تا پای مرگ مشتاق هستند اما حالا به ظنر می‌رسد که آنها آنقدرها هم چنین تعهدی ندارند و ما حالا آنها را در تاسیسات موقتی در اختیار داریم. من می‌خواستم که توجه همگان را به این مشکل جلب کنم. البته هیچ توهمی درباره اینکه ما بتوانیم این مشکل را ظرف 24 ساعت حل کنیم، وجود ندارد«و

او با مخاطب قرار دادن متحدان آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی گفت که «ما باید به صورت دسته جمعی به این موضوع بپردازیم».

خبرنگار شبکه «العربیه» در سوالی از وزیر دفاع آمریکا، «شبه نظامیان ایرانی در سوریه» را یک مشکل امنیت منطقه‌ای جدی برای کشورهای خاورمیانه خواند و نظر متیس را جویا شد.

جیمز متیس در جواب گفت: «من نمی‌توانم توضیح دهم که چرا هر زمانی که مشکلی در خارومیانه است، از لبنان و جنوب لبنان گرفته تا حزب‌الله و سوریه که در آنجا ایران (دولت بشار) اسد را تجهیز و تقویت کرد یا در یمن که آنها با استفاده از جنگ داخلی، از این کشور به عنوان سکویی برای حملات موشکی به عربستان سعودی استفاده می‌کنند. یا در بحرین که در آنجا پلیس افرادی را با مواد منفجره دستگیر کردند. من نمی‌توانم توضیح دهم چرا ایران در انجام این اقداماتش اصرار دارد».

وی افزود: «به نظر من بهترین راه آن است ما سوریه را به سوری‌ها و همچنین به تلاش‌های استفان دی میستورا برای حل بحران سوریه با توسل به مذاکرات ژنو با نظارت سازمان ملل بسپاریم. این راه درست است. در عراق هم همینطور است. بگذارید عراقی‌ها به هر کسی که دوست دارند رای دهند. آنها نیازی به مداخلات خارجی ندارند».

اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره «سپردن سوریه به سوری‌ها» در حالی صورت گرفته که این کشور در چند سال گذشته بارها بدون اجازه و تایید دولت مشروع و به رسمیت شناخته شده بین‌المللی سوریه، نیروهای نظامی در این کشور مستقر کرده و حتی از طرح‌هایش برای حضور بلندمدت این نیروها در سوریه خبر داده است.

برچسب ها: آمریکا
نظرات بینندگان