arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶

دفاع تمام قد مدیرعامل اسپیس‌ایکس از "فالکون هوی"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"الون ماسک" مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در توییتی عنوان کرد که اگر اتحادیه پرتاب فضایی آمریکا تا قبل از سال 2023 یک فضاپیمای امنیتی به فضا بفرستد، کلاه خودش را با سس خردل خواهد خورد!

به گزارش سرویس آی تی «انتخاب» به نقل از تایمز، "الون ماسک"، مدیر عامل شرکت "اسپیس‌ایکس" پس از پرتاب هفته گذشته موشک "فالکون هوی" در مورد عملکرد آن بحث کرد.

وی از مقایسه "فالکون هوی" با موشک سنگین "دلتا IV" که توسط رقیب این شرکت یعنی اتحادیه پرتاب‌های فضایی آمریکا ساخته شده است، برآشفته شد.

"داگ الیسون"، سازنده آزمایشگاه پیشران جت، هفته گذشته در توییتر برخی از محاسبات را به اشتراک گذاشت که در برخی موارد، موشک سنگین "دلتا IV" می‌تواند ماموریت‌های خاص خارج از منظومه شمسی، عملکردی مشابه با "فالکون هوی" داشته باشد.

"الون ماسک" پاسخ داد که اعداد و داده‌های "الیسون" ایراد دارند. وی همچنین گفت که "فالکون هوی" هزینه بسیار کمتری از رقیب خود داشته است.

به نظر نمی‌رسد که "الون ماسک" این داده‌ها را باور کرده باشد و همچنین پیش‌بینی هزینه 400 میلیون دلاری موشک رقیب را باور نداشت، چرا که پروژه قبلی اتحادیه پرتاب فضایی آمریکا که لغو هم شد، بالغ بر 389 میلیون دلار برای این شرکت هزینه در بر داشت.

"ماسک" پیش‌بینی می‌کند که هزینه هر پرتابی پس از سال 2020 بیش از 600 میلیون دلار خواهد بود.

وی در مورد برنامه این اتحادیه برای جایگزینی موشک‌های دلتا و اطلس خود با یک تقویت کننده قدرتمند جدید موسوم به "ولکان"(Vulcan) گفت: شاید این طرح موفقیت‌آمیز باشد، اما اگر آن موشک قبل از سال 2023 پرواز کند، من واقعا کلاهم را با سس خردل خواهم خورد!

اولین پرتاب موشک "ولکان" ابتدا برای پرتاب در سال 2019 برنامه‌ریزی شده بود، اما اکنون حداقل به اواسط سال 2020 منتقل شده است که بر همین اساس "الون ماسک" عقیده دارد این پرتاب تا قبل از سال 2023 انجام نخواهد شد.

"ماسک" امیدوار است که "فالکون هوی" به اکتشافات سیاره‌ای و به ماموریت ناسا کمک کند.

در نظر گرفته شده است که این موشک فضایی قدرتمند که بزرگترین و قدرتمندترین موشک عملیاتی حال حاضر جهان است، برای اولین بار پس از سال 1972 به ماه بازگردد و در نهایت تا اواسط قرن حاضر پای انسان را به مریخ باز کند.

موشک "فالکون هوی" در تاریخ 6 فوریه یک خودروی "تسلا رودستر" 100 هزار دلاری را همراه با یک سرنشین مانکن موسوم به "استارمن"(Starman) به سمت مریخ فرستاد که اکنون در راه مریخ و سفر در عمق فضا است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان