arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
گزارش موسسه مطالعاتی بروکینگر از شرایط ایران در منطقه در سال 2018؛

تغییر تعادل ژئوپلیتیکی قدرت به نفع ایران پس از برجام و جنگ سوریه / واکنش عربستان و اسرائیل چیست؟

معاهده هسته ای ایران، یک توافق تاریخی میان غرب و ایران است. اما از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری، این معاهده در خطر لغو قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تغییر تعادل ژئوپلیتیکی قدرت به نفع ایران پس از جنگ سوریه / واکنش عربستان و اسرائیل چیست؟

موسسه مطالعاتی بروکینگر گزارش داد: معاهده هسته ای ایران، یک توافق تاریخی میان غرب و ایران است. اما از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری، این معاهده در خطر لغو قرار گرفته است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از موسسه مطالعاتی بروکینگر؛ نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه و تقابل این کشور با ایالات متحده ، باعث تغییراتی چشمگیر در چشم انداز روابط مستقیم یا غیرمستقیم با ایران شده است. ایران از زمان آغاز جنگ علیه داعش و البته جنگ داخلی سوریه، که طی آن ده ها هزار تن از افراد حزب الله و دیگر مأموران به بقا حکومت اسد کمک کرده اند، نفوذی رو به گسترش در خاورمیانه را تجربه می کند.

جنگ در سوریه تعادل ژئوپلیتیکی قدرت را به نفع ایران تغییر داده است و موجب واکنش چشمگیر دیگر قدرت های منطقه ای، به ویژه عربستان سعودی و اسرائیل نسبت به این قدرت گیری شده است. آن ها آشکارا در بخش زمینی، و به ویژه بخش هایی که تحت کنترل ایران قرار دارند تحت فشار هستند. موضوعی که بارها در سخنان سران شان در مورد تهران تا بیروت مطرح شده و نسبت به آن هشدار داده شده است .

در این شرایط ترامپ قرارداد هسته ای ایران را با ایجاد برخی تحریم ها حفظ کرده است. گرچه وی در آخرین مرتبه امضای معاهده به صراحت اعلام کرده است که دیگر حاضر به تمدید تعهد نامه نخواهد بود. مگر آن که توافقنامه اصلاح شود. اصلاحاتی که به اعتقاد سران ایالات متحده زمینه را برای کاهش نگرانی های آمریکا و دیگر متحدان آمریکا در منطقه در خصوص آن چه از دید آنان دخالت تلقی می شود، فراهم خواهد کرد. در نتیجه؛ تلاش های مکرر برای نجات این معامله هنوز چندان رضایت بخش نیستند.

 

 

نظرات بینندگان