arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

احتمال افزایش سن بازنشستگی در ژاپن به ۷۰ سال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دلیل کمبود دائمی نیروی کار و هزینه‌های رفاهی، ژاپن برنامه‌هایی را برای افزایش سن بازنشستگی به ۷۰ سال در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دولت ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرده احتمال دارد پیشنهادها برای تغییرات قانونی در قوانین کار را از آوریل ۲۰۲۰ مد نظر قرار دهد و احتمالا حداقل سن بازنشستگی ۳.۴ میلیون نفر از شاغلانی که در آینده‌ای نزدیک، به سن بازنشستگی می‌رسند را از ۶۰ سال به ۶۵ سال افزایش خواهد داد.

در حال حاضر ژاپنی‌ها می‌توانند انتخاب کنند که در چه زمانی از ۶۰ سالگی تا ۷۰ سالگی خود بازنشسته شوند، با این تفاوت که کسانی که از ۶۵ سالگی به بعد بازنشسته شوند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. این سیاست دولت ژاپن می‌تواند در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، چین و کره جنوبی نیز که با مشکل مشابهی نظیر کمبود کار و هزینه‌های رفاهی مواجهند، اجرایی شود.

ژاپن رکورددار امید به زندگی در بین کشورهای جهان است و نرخ موالید سال گذشته آن به پایین‌ترین سطح خود از زمان ثبت آمار در قرن گذشته رسیده است. طبق برآوردهای دولت، جمعیت این کشور از ۱۲۷ میلیون نفر در حال حاضر به ۸۸ میلیون در دهه آینده کاهش خواهد یافت.

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، تغییرات جمعیتی به همراه سیاست‌های سخت مهاجرتی سبب شده است ژاپن دچار بدترین وضعیت کمبود نیروی کار خود از دهه ۱۹۷۰ برسد و دستاوردهای سیاست‌های اقتصادی شینزو آبه- نخست وزیر این کشور - را در معرض تهدید قرار دهد.

بسیاری از شرکت‌های ژاپنی از کارکنان میانسال خود خواسته‌اند پس از رسیدن به سن بازنشستگی نیز فعال باقی بمانند و به کار خود ادامه دهند. در سیستم کاری سنتی ژاپنی، موقعیت شغلی کارکنان از زمان فارغ‌التحصیلی تا بازنشستگی تقریبا تضمین شده است و به شرط کار تمام وقت با فرد قرارداد مادام العمر بسته می‌شود.

آن طور که نظرسنجی‌های سال گذشته رویترز نشان می‌دهد، نیمی از شرکت‌های ژاپنی اعلام کردند برنامه‌هایی برای افزایش سن بازنشستگی دارند.

نظرات بینندگان