arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

طرح ملی پنجره واحد استاندارد اجرایی می شود

در اجلاسیه اخیر سازمان بین المللی استاندارد (ISO) با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران، به همه سازمان های عضو از جمله ایران نیز اعلام شده است که از این پس تمامی فعالیت های استاندارد باید با محوریت فناوری اطلاعات و در آن فضا صورت گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با هدف ارایه خدمات بهینه به کاربران، مخاطبان و ذینفعان سازمان ملی استاندارد ایران و یکپارچه سازی سامانه های مختلف سازمان طرح ملی یک سازمان یک سامانه به زودی اجرایی می شود.

مصطفی رامندی، رییس مرکز فناوی اطلاعات و ارتباطات با اعلام این خبر گفت: زیرساخت پردازشی و ارتباطی این طرح با امکان بهره برداری در سطح ملی در قالب مرکز داده سازمان طراحی، ایجاد و راه اندازی شده و در آینده نزدیک پس از طی دوره بهره برداری آزمایشی، بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه ديتاسنتر مذكور با تلاش کارشناسان مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان، مطابق با استانداردهاي TIA-942 و ANSI/ BICSI-002 در بخش‌هاي ابنيه، الكتريكال، مكانيكال و پسيو طراحي و پياده سازي شده است، اظهار داشت:  هم اكنون همه ارتباطات درون‌ و برون سازماني، پردازش و ذخيره سازي داده و سرويس‌هاي دولت الكترونيك از طريق اين بستر طراحي و ارائه مي شود.

رامندی با اشاره به بند 24 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای همه تولیدات داخل گفت: در حوزه استانداردسازی از روش های اجرایی سنتی فاصله می گیریم و با رویکرد نوین به سمت ارایه خدمات مناسب تر برای کاربران خود قدم برمی داریم.

وی افزود: با ابلاغ قانون تقویت و توسعه نظام استانداردسازی در دیماه سال جاری و گسترش فعالیت های سازمان، نقش محوری و پیشران فناوری اطلاعات بیش از پیش برجسته تر شده و بر اساس تاکید ریاست سازمان، نباید به تعداد کارویژه ها و  فعالیت های سازمان، سامانه وجود داشته باشد. به همین منظور، زیرساخت پردازشی ارتباطی اجرای طرح ملی یک سازمان یک سامانه به منظور مهاجرت به سامانه جامع و  یکپارچه پنجره واحداستانداردسازی طراحی و آماده بهره برداری شده است.

رامندی گفت: در اجلاسیه اخیر سازمان بین المللی استاندارد (ISO) با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران، به همه سازمان های عضو از جمله ایران نیز اعلام شده است که از این پس تمامی فعالیت های استاندارد باید با محوریت فناوری اطلاعات و در آن فضا صورت گیرد.

وی اعلام کرد: بیش از 150 هزار کاربر در بخش های مختلف از جمله نظارت بر اجرای استاندارد، تایید صلاحیت، صدور مجوزهای صادرات واردات، مدیریت بازرسی آسانسور و اندازه شناسی در کشور در تعامل مستقیم و برخط با سازمان ملی استاندارد ایران هستند. علاوه بر آن با دستگاه های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ثبت احوال کشور نیز بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارتباط داده ای و تبادل اطلاعات داریم که این دیتا سنتر می تواند این فعالیت ها و تعاملات برخط را تاحد قابل قبولی پایدار و تسهیل سازد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای این طرح برای عموم جامعه نیز قابل استفاده و بهره براری است ادامه داد: دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی شکل گرفته در سازمان ملی استاندارد از جمله فهرست کامل واحدهای تحت پوشش استاندارد به تفکیک استان، صنعت و فرآورده همچنین فهرست استاندارد های ملی به همراه تاریخچه و سیر تکامل هر استاندارد و انواع مختلف اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان، وارد کنندگان، صادرکنندگان و واحدهای تولیدی از طریق این پنجره واحد قابل دسترسی است. در حال حاضر استعلام الکترونیکی از صحت کاربرد علامت استاندارد از طریق سامانه پیامکی 10001517 و پرتال میسر بوده و در آینده با بهره گیری از فناوری های نوین از جمله واقعیت افزوده، با درج QR و تگ مربوطه بر روی کالای دارای نشان استاندارد مصرف کنندگان به اطلاعات بیشتری از کالای مصرفی خود بصورت چندرسانه ای دست خواهند یافت.

رامندی با اشاره به گستردگی این طرح در داخل و خارج از کشور اظهار داشت: این سیستم به گونه ای طراحی شده که هر کاربر با دسترسی به اینترنت حتی از طریق تلفن همراه هوشمند خود، می تواند به این سامانه های اطلاعاتی متصل و از خدمات سازمان در هر نقطه از کشور بهره مند شود. فهرست این سامانه های تخصصی دارای شناسه خدمتی سازمان علاوه بر سایت رسمی دولت الکترونیک ایران (iran.gov.ir) و پرتال سازمان (isiri.gov.ir)، به دفاتر پیشخوان دولت نیز ارایه شده تا شهروندان با مراجعه به این دفاتر، از طریق مرورگر اینترنتی به این سامانه ها دسترسی یابند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ایام دهه فجر با حضور در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیتا سنترسازمان، و زیرساخت های پردازشی ارتباطی اجرای طرح ملی یک سازمان یک سامان بازدید و  از سند درخواست برای پیشنهاد (RFP) پروژه یک سازمان یک سامانه نیز رونمایی کرد.