arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

لاوروف: روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین ساختار نوین امنیتی در خاورمیانه ایجاد کنند

وزیر امور خارجه روسیه گفت کشورش آماده شراکت با آمریکا و اتحادیه اروپا براساس احترام دوجانبه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه گفت کشورش آماده شراکت با آمریکا و اتحادیه اروپا براساس احترام دوجانبه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (شنبه) در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: روسیه به دنبال شراکت برابر است و از احترام دوجانبه مبتنی بر توازن منافع با اتحادیه اروپا استقبال می‌کند که البته هدفش می‌بایست یافتن راه‌حل‌های موثر برای چالش‌های امروز باشد.

وی افزود: ما آماده ایجاد روابط با آمریکا و کشورهای دیگر بر پایه همان اصول هستیم.

او ادعاها درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده و گفت: این ادعاها تا زمانی که اسناد و مدارک آن از سوی واشنگتن ارائه نشود، مهمل هستند.

لاوروف همچنین درباره روابط مسکو و بروکسل گفت: اتحادیه اروپا در چند دهه گذشته نتوانسته یک تعادل مناسب در روابط با روسیه پیدا کند در حالی که در دهه ۱۹۹۰ با روسیه مثل یک کارآموز رفتار می‌کرد که باید استانداردها و ارزش‌های غربی را فرا بگیرد.

او گفت: حالا افسانه غیرمنطقی درمورد تهدید روسیه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین خواستار نظم نوینی فراتر از نظم جهانی غربی شد که آن را می‌توان "نظم جهانی پسا غرب" نامید.

لاوروف، ناتو را نهاد جنگ سرد خواند و این ائتلاف را به تلاش برای گسترش تنش‌های بی‌سابقه در اروپا با استقرار نیرو و برگزاری رزمایش متهم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که "رهبران مسئول" یک "نظم جهانی عادلانه" که می‌توان آن را "نظم جهانی پسا غرب" نامید، برقرار کنند: "مسکو معتقد است روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین باید با همکاری یکدیگر یک ساختار نوین امنیتی را در خاورمیانه پایه‌ریزی کنند."

لاوروف تاکید کرد: به اعتقاد ما ایده همکاری میان اتحادیه اروپا، آمریکا و چین برای ایجاد این ساختار امنیتی در خاورمیانه بسیار ارزشمند است، همین امر در مورد منطقه خلیج فارس نیز دلالت دارد.

لاوروف همچنین اتهامات مبنی بر تلاش کشورش در مداخله در انتخابات آمریکا و آلمان را تکذیب کرده و گفت: هر زمان که روسیه مقصر شناخته شده واقعیتی در کار نبوده است، حقیقتی نبوده است، همه اتهام است.

وی در سخنرانی خود در حضور مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که کرملین خواهان روابط واقعی با دولت ترامپ است.

این وزیر روس تاکید کرد که کشورش خواهان احترام دوجانبه، درک خاص و مسئولیت ویژه برای ثبات جهانی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در سخنان خود به کرات به ائتلاف ناتو اشاره کرد و گفت: تنش‌ها در سال‌های گذشته میان آمریکا، اروپا و روسیه طبیعی نبودند. روسیه به دنبال درگیری با هیچ کس نیست اما همواره از منافعش حفاظت می‌کند.

نظرات بینندگان