arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

مهم‌ترین اظهار نظرها در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ نیز بسیاری چهره‌های سیاسی سرشناس دیدگاه‌های خود را مطرح کرده درباره خطرات امنیتی بین‌المللی هشدار دادند.

در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ نیز برخی شخصیت‌های مهم بین المللی دیدگاه‌های خود را به‌ویژه در زمینه امنیتی مطرح کردند.

در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ روابط بین آلمان و ترکیه و آینده اروپا در نقطه مرکزی موضوعات مورد بحث قرار داشت.

به‌نوشته روزنامه دی‌ولت آلمان، "سباستین کورس"، صدراعظم اتریش در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ از اتحادیه اروپا خواست که قدرتمندانه‌تر در حمایت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و سیاست دفاعی و امنیتی مشترک تمرکز کند.

وی تأکید کرد: اتحادیه اروپا در گذشته در برخی زمینه‌ها اشتباه عمل کرده است. اتحادیه اروپا از جمله بدون حمایت‌های خارجی مناسب محدودیت‌های خود را کاهش داده است. از طرف آفریقا یک فشار مهاجرت بالا وجود دارد که می‌تواند ما را بی‌ثبات کند.

کورس همچنین بر لزوم سیاست دفاعی و امنیتی مشترک در اتحادیه اروپا تأکید کرد.

"هربرت ریموند مک‌میستر"، مشاور امنیتی رئیس جمهور آمریکا نیز بار دیگر بر ادعاهای ایالات متحده مبنی بر استفاده بشار اسد از سلاح‌های شیمیایی در این کشور تأکید کرده اظهار داشت زمان آن رسیده که همه کشورها دولت اسد و حامیان آن را برای این منظور مسئول اعلام کند.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم بر اهمیت این مسئله که برای کشورهای غرب بالکان چشم‌انداز عضویت در اتحادیه اروپا ایجاد شود تأکید کرد. وی بر لزوم حل مسائل مرزی این کشورها به‌منظور آماده‌سازی آن‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا تأکید کرد.

یونکر همچنین گفت: در اصل اتحادیه اروپا می‌خواهد در سیاست دفاعی خود را آزاد و مستقل کند، اما ما نمی‌خواهیم این روند را در تقابل با آمریکا و ایالات متحده انجام دهیم.

وی همچنین اعلام کرد، اتحادیه اروپا برای اینکه در زمینه سیاست دفاعی شایسته عمل شود باید روند تصمیم‌گیری خود را تغییر دهد. کمیسیون اتحادیه اروپا می‌خواهد در این زمینه پیشنهاداتی را ارائه دهد.

یونکر در بخش دیگری از سخنانش گفت: اوضاع نباید این طور باقی بماند که ما در زمینه سیاست دفاعی و خارجی لزوماً باید به اتفاق نظر دست پیدا کنیم، به این ترتیب اتحادیه اروپا نمی‌تواند هیچ سیاست جهانی را انجام دهد. این مسئله با توجه به این‌که اتحادیه اروپا نتوانسته در مورد نقض حقوق بشر در چین و یا مسئله بیت المقدس موضع واحدی اتخاذ کند قابل توجیه است.

وی همچنین اعلام کرد که اتحادیه اروپا به ائتلاف امنیتی با انگلیس بعد از خروج این کشور از اتحادیه اروپا نیاز دارد. این مسئله نباید با دیگر مسائل مذاکرات برگزیت در هم آمیزد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد یک توافق امنیتی گسترده و جامع با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت را مطرح کرد. وی در این باره گفت: ما می‌خواهیم به همکاری‌ها با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت هم ادامه دهیم. ما باید از مردم خود حمایت کنیم. امنیت اروپا امنیت ما است. این مسئله از جمله در مبارزه با تروریسم، قاچاق و همچنین در مبارزه با جرائم اینترنتی اهمیت دارد.

وی در عین حال بر لزوم در نظر گرفتن استقلال انگلیس در توافق برگزیت تأکید کرد.

"ماتئوش موراویتسکی"، نخست وزیر لهستان نیز از کشورهایی مانند آلمان خواست که توضیح دهند چگونه می‌خواهند تعهدات خود برای افزایش بودجه نظامی را برآورده کنند. وی همسو با آمریکا با توجه به تهدیدات از طرف روسیه بر لزوم افزایش بودجه نظامی همه کشورهای عضو ناتو به 2 درصد تولید ناخالص ملی تأکید کرد.

"ادوار فیلیپ"، نخست وزیر فرانسه نیز در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد که کشورش می‌خواهد هم در زمینه هزینه‌های دفاعی و هم کمک‌های توسعه‌ای بودجه خود را شدیداً افزایش دهد. وی سرمایه گذاری بیشتر در زمینه نظامی را ضروری دانست.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ به تلاش‌های نئونازی‌ها در سراسر اروپا اشاره کرد. وی همچنین به این مسئله که رسانه‌ها در برخی کشورهای اروپایی شدیداً تحت نفوذ دولت قرار دارند انتقاد وارد کرد.

وی همچنین سیاست غرب در راستای دخالت در امور دیگر کشورها را غیرسازنده ارزیابی کرده و گفت به‌جای اینکه در راستای درک روسیه تلاش‌هایی صورت گیرد این کشور به‌عنوان تهدید قلمداد می‌شود.

وی در عین حال بر لزوم همکاری بین روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در خاورمیانه و منطقه خلیج تأکید کرد.

بن علی یلدریم، نخست وزیر ترکیه نیز در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ از همکاری برخی کشورهای عضو ناتو با تروریست‌ها گله کرد و عملیات نظامی در عفرین سوریه را اقدامی علیه تروریست‌ها دانست.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ با دید انتقادی به شرایط امنیتی بین المللی نگریسته گفت: جهان در لبه یک پرتگاه خطرناک قرار دارد.

وی همچنین انتقاد شدیدی به رویکرد آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ وارد و درباره عدم اعتماد به دولت آمریکا تحت ریاست وی ابراز نگرانی کرد.

گابریل در این باره گفت: ما دیگر مطمئن نیستیم که آیا آمریکای خود را همچنان می‌شناسیم. چین و روسیه نظم لیبرال غربی را زیر سؤال قرار داده‌اند. آمریکا باید علاقمند به همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا باشد. هیچ کس نباید تلاش کند اتحادیه اروپا را از هم جدا کند نه روسیه، نه چین و نه ایالات متحده آمریکا.

گابریل در بخش دیگری از سخنانش به روابط با ترکیه پرداخته با اشاره به آزادی دنیز یوسل، خبرنگار آلمانی که اخیراً از زندان ترکیه آزاد شده است، گفت: ما باید از این فرصت برای بازسازی همه فرمت‌های مذاکره با ترکیه استفاده کنیم.

حدود 500 سیاستمدار و کارشناس از روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ گرد هم آمده و بحث و مذاکره می‌کنند. این کنفرانس به‌مدت سه روز ادامه دارد. در حاشیه این کنفرانس وزیر امور خارجه آلمان همچنین امروز با همتای روسی خود دیدار و مذاکره کرد.

گابریل بر لزوم کاهش مرحله به مرحله تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تأکید کرد. وی خواستار آتش‌بس در شرق اوکراین و بازگشت سلاح‌های سخت شد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان