arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

ادعای وال استریت: اروپایی‌ها با عراقچی در مونیخ درباره قدرت منطقه‌ای گفتگو کردند

نشریه وال استریت ژورنال مدعی شد که شماری از دیپلماتهای اروپایی برای محدودسازی قدرت نمایی ایران در منطقه و جلب رضایت «ترامپ» به حفظ برجام، با یک مقام بلندپایه ایران دیدار کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه وال استریت ژورنال مدعی شد که شماری از دیپلماتهای اروپایی برای محدودسازی قدرت نمایی ایران در منطقه و جلب رضایت «ترامپ» به حفظ برجام، با یک مقام بلندپایه ایران دیدار کردند.
به گزارش مهر، نشریه وال استریت ژورنال در گزارشی جدید ادعا کرد که روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، شماری از دیپلماتهای اروپایی با یک مقام بلندپایه دولت ایران دیدار و گفتگو کردند.

این نشریه آمریکایی هدف دیپلماتهای اروپایی از انجام این دیدار را محدود سازی قدرت نمایی ایران در منطقه و تحقق یکی از تقاضاهای کلیدی دولت آمریکا عنوان کرد.

در این گزارش آمده است که تلاش و اِعمال فشار دیپلماتهای اروپایی برای ممانعت از مداخله ادعایی ایران در یمن، سوریه و سایر بخشهای خاورمیانه در واقع با هدف متقاعد ساختن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به حفظ توافق هسته ای ایران (برجام) و فهماندن این نکته به مقامات آمریکا است که راههای دیگری نیز برای مهار ایران وجود دارد!

دونالد ترامپ پیشتر تهدید کرده است که در ماه مه آینده، پایبندی تهران به توافق هسته ای منعقده در سال ۲۰۱۵ را تأیید نخواهد کرد. او همچنین فعالیتهای منطقه ای ایران را نقطه تمرکز سیاست خارجی آمریکا قرار داد و به مقابله و کاستن از نفوذ تهران درمنطقه متعهد شد.

طبق گزارش نشریه وال استریت ژورنال، نشست روز شنبه دیپلماتهای اروپایی با مقام بلندپایه ایرانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گشودن مجرای جدیدی برای گفتگوها با محوریت مقابله با فعالیتهای ایران است.

در این نشست، دیپلماتهای بلندپایه ای از کشورهای ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه- E4- و همچنین «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران شرکت داشتند. محور گفتگوهای روز شنبه، بحران کنونی در یمن بود.

گفتنی است که ژنرال «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با تکرار ادعاهای واهی مقامات واشنگتن مدعی شد که «ایران در حال پایه گذاری شبکه ای از نیروهای نیابتی همچون حزب الله در سرتاسر منطقه و تسلیح آنها با جنگ افزارهای بسیار پیشرفته است. بنابر این اکنون زمان آن رسیده است... که علیه ایران دست به کار شویم!»

در مقابل، دولتهای اروپایی که قویاً از توافق هسته ای ایران حمایت کرده اند، به همکاری با واشنگتن برای رفع نگرانیهای غیرهسته ای آمریکا همچون برنامه موشکی و فعالیتهای منطقه ای ایران متعهد شده اند!

در همین راستا، کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا ماه میلادی گذشته کارگروههایی برای بحث و گفتگو پیرامون این موضوع تشکیل دادند؛ هرچند که منابع آگاه می گویند که این گفتگوها هنوز در مراحل ابتدایی است.

بطور همزمان، دولتهای اروپایی در دیدار با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به توافق رسیدند که مجرایی برای گفتگو پیرامون موضوعات منطقه ای گشوده شود که نشست روز شنبه نخستین گام در این مسیر بود.

طبق گفته مقامات، دولتهای اروپایی در حال امکان سنجی توسعه دامنه گفتگوها جهت پوشش موضوعات مربوط به بحران سوریه هستند.

شایان ذکر است که صبح روز شنبه، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان هشدار داد که به رغم ادامه حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته ای ایران، دولتهای اروپایی آماده همکاری با آمریکا علیه آنچه «نفوذ بی ثبات ساز سیاستهای ایران در منطقه» نامید، هستند!

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره از ورود به هرگونه بحث و مذاکره بر سر برنامه موشکهای بالستیک خود خودداری کرده و اعلام کرده است که بر سر موضوعات مربوط به حوزه دفاع ملی سازش نخواهد کرد.

مقامات تهران بارها تأکید کرده اند که با توجه به فروش تسلیحات آمریکا به رقبای منطقه ای ایران مانند اسرائیل و عربستان سعودی، تهران نمی تواند توسعه برنامه موشکی خود را متوقف کند.

نظرات بینندگان