arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

ابهام در وضعیت مکان‌یاب ATR آسمان/‌ چرا سیستم ELT هواپیما برای یافتن لاشه فعال نمی‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هواپیماهای مسافری دارای سیستمی به نام ELT هستند که با ضربه فعال می‌شود و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهواره‌های امداد و نجات و حتی هواپیماهای اطراف اعلام می‌کند در حالی که ظاهراً در ATR آسمان این سیستم فعال نیست.

با گذشت چندین ساعت از وقوع حادثه برخورد هواپیمای ATR آسمان با کوه دنا در ۱۵ مایلی فرودگاه یاسوج و بروز فاجعه بزرگ، هنوز لاشه هواپیمای سانحه دیده بافته نشده است.

مسئولان مربوطه مدعی هستند به دلیل بارش برف در ارتفاعات و شرایط جوی نامساعد و وقوع حادثه در مناطق صعب‌العبور، یافتن محل سقوط هواپیما و لاشه ATR مشکل است.

فعلا هنوز‌ حتی محل دقیق و‌قوع سانحه مشخص نیست و امدادگران به درستی نمی‌دانند باید دقیقا کجا را بابت یافتن لاشه هواپیما جست‌وجو کنند.

یکی از ابهاماتی که در این سانحه بابت عدم تعیین محل وقوع سانحه پس از ساعت‌ها وجود دارد، ابهام در ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter در هواپیمای ATR سانحه دیده است.

هواپیماهای مسافربرى داراى سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter هستند.ELT فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند و ماهواره‌های تجسس و نجات که عمدتا فرانسوى هستند می‌توانند موقعیت وقوع سانحه را دریافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند.

این در حالی است که که ظاهراً به علت عدم ارسال سیگنال از سوی ELT هواپیمای سانحه دیده آسمان، هنوز امکان یافتن لاشه آن و حتی محل دقیق وقوع سانحه مشخص نیست و هیچ نشانه‌ای از هواپیمای سانحه دیده پیدا نشده است.

کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی در این‌باره می‌گویند: «در کنار آن که ELT هواپیما موقعیت مکانی آن را به ماهواره‌های تجسس و نجات اعلام می‌کنند‌، حتی هواپیماهای عبوری نیز می توانند سیگنال‌های آن‌ را دریافت کنند.»

به گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی چک ELT حدودا 30 روزه است و خیلی غیرطبیعی است که بخواهیم ادعا کنیم این هواپیما ELT نداشته است؛ البته باید این موضوع هم بررسی شود که اگر ELT داشته است چرا فعال نشده است و موقعیت مکانی لاشه هنوز مشخص نشده است ولی اگر مشکلاتی در موضوع ELT وحود داشته باشد، شرکت هواپیمایی آسمان تقصیر بزرگی دارد.

یکی دیگر از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی در این‌باره می‌گوید: «اگر واقعا این هواپیمای ATR سیستم ELT داشته است، باید با ضربه فعال می‌شد اما جای سؤال است که چرا در این حادثه فعال نشده است در صورتی که اگر فعال می‌شد امکان تعیین موقعیت دقیق هواپیما وجود داشت. و هواپیما تا الان پیدا می‌شد.»

به عقیده کارشناسان، یکی از مواردی که قبل از هر پرواز باید چک شود همین ELT است که ‌اگر در چک‌لیست خلبان ذکر شده باشد در سرویس‌های دوره‌ای فنی‌ هم باید تست و سلامت آن تایید شده باشد‌‌؛ این موضوع باید از سوی مراقبت پرواز اعلام شود؛ باید‌ صبور بود و از قضاوت‌ها و گمانه زنی‌ها پیش از تکمیل بررسی‌های دقیق و باز شدن جعبه سیاه، خودداری کرد.

بنابراین گزارش جای تأمل دارد که چرا هواپیمایی آسمان ‌از ELT این هواپیما حرفی نمی‌زند؟

یکی از کارشناسان در این‌باره می‌گوید: شرکت هواپیمایی آسمان آبونمان این سرویس را پرداخت نکرده و از این سرویس بی‌بهره است؛ یعنی شرکت آسمان آبونمان لازم برای این خدمات‌ پرداخت نکرده است و شرکت فرانسوی خدمات مربوطه را قطع کرده است‌.

به گفته یکی از کارشناسان، هواپیماهای مسافربرى داراى سیستم ELT یا همان emergency locator transmitter است که فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند و ماهواره‌های تجسس و نجات که عمدتا فرانسوى هستند می‌توانند موقعیت وقوع سانحه را دریافت و به عوامل تجسس و نجات اعلام کنند ولى ظاهراً هواپیمایی آسمان آبونمان این سرویس را پرداخت نکرده و از این سرویس بی بهره است.

بنابراین گزارش در هواپیمای ATR که امروز دچار سانحه شد، 59 مسافر بزرگسال، ‌ یک نفر مسافر خردسال، 2 نفر مهماندار، 2 نفر خلبان و کمک خلبان و دو نفر امنیت پرواز حضور داشتند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان