arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

نماینده مجلس: ابهام در علت خاموش بودن سیستم مکان‌یاب هواپیما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون عمران به تشریح جزئیات جلسه ستاد بحران سقوط هواپیمای تهران- یاسوج پرداخت و گفت:‌ اگر خطری این هواپیما را تهدید می کرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مرکز کنترل را داشت اما هیچ صحبتی درباره خطراتی احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است .

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره بازگشایی جعبه سیاه این هواپیما با حضور نمایندگان شرکت ATR اظهار داشت: طبق قوانین بین‌المللی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان شرکت ATR باز و بازخوانی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر اقدامات برای ویزای نمایندگان شرکت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا نمایندگان این شرکت وارد ایران می‌شوند.

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: البته قرار نیست جعبه سیاه تحویل شرکت ATR شود بلکه جعبه سیاه در ایران با حضور نمایندگان شرکت ATR باز و بررسی خواهد شد.

نماینده مردم جهرم با بیان اینکه این نوع و مدل هواپیما مشکلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR می‌تواند تا ارتفاع ۲۱ هزار پا پرواز کند و بالاترین نقطه قله کوه دنا ۱۴ هزار پا ارتفاع دارد بنابراین این هواپیما می‌تواند بیش از ۶ هزار پا بالاترین نقطه کوه دنا پرواز کند.

رضایی تاکید کرد: خلبان این هواپیما از خبره‌ترین خلبان‌های صنعت هوانوردی کشورمان است و پرواز با ATR را به سایر خلبان آموزش می‌داد. بنابراین خلبان با مهارتی برای پرواز با ATR محسوب می شد.

این نماینده مجلس با اشاره به ابهامات بسیار زیاد در این سانحه هوایی اظهار داشت: ۸ دقیقه پس از این که هواپیما ATR از رادار اصفهان به کنترل پرواز فرودگاه یاسوج تحویل داده می‌شود، از رادار ناپدید می‌شود این در حالی بوده که هنوز هواپیما وارد ارتفاع کوه دنا نشده بود بنابراین نمی‌توان اصابت این هواپیما با کوه را تایید کرد.

رضایی تاکید کرد: در جلسه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاهها از زمان تیک‌آف تا زمانی که از رادار محو شد را شنیدیم. ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج می‌شود خلبان هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نمی‌کند .

رییس کمیسیون عمران با بیان اینکه تمام موضوعات تا ۸ دقیقه پایانی کاملا عادی و نرمال مخابره شده بود گفت: قطعا نمی‌توان گفت علت سانحه شرایط نامساعد جوی بوده چرا که گزارش شرایط آب و هوا پیش از پرواز به خلبان ارایه شده و هیچ مشکلی در شرایط جوی هم نداشته است.

وی ادامه داد: ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل ارتباط فرودگاه یاسوج شده کاهش ارتفاع می‌دهد. یک احتمال داده شده این نقطه ابری بوده اما باید خلبان ارتفاع را افزایش می داد تا از نقطه ابری عبور می کرد اما نمی‌دانیم چرا خلبان ترجیح داده ارتفاع خود را کاهش دهد البته در این شرایط هنوز وارد منطقه کوهستانی هم نشده بود.

رضایی تاکید کرد: اگر خطری این هواپیما را تهدید می کرد خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مرکز کنترل را داشت اما هیچ صحبتی درباره خطراتی احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است .

وی ادامه داد: این سانحه بسیار مبهم است و کارشناسان صنعت هوانوردی وقتی عوامل را کنار هم می گذارند تا به گزارشی از علت سانحه برسند نمی‌توانند تحلیل دقیقی داشته باشند بنابراین باید گزارش نهایی با توجه اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه شو .

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سیستم ELT هواپیما (سیستم مکان یاب) خاموش بوده است گفت: یکی از موضوعات مبهم این سانحه خاموش بودن این سیستم است. اگر این سیستم روشن بود در همان ساعات ابتدای سانحه مکان سقوط هواپیما مشخص می‌شد باید این موضوع توضیح داده شود که چرا سیستم ELT هواپیما روشن نبوده است .

رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: البته بعید است که این سانحه خرابکاری باشد چرا که شواهد و مستندات نشانی از خرابکاری و سانحه اراده را نمی‌دهد .

رضایی همچنین درباره کشف لاشه هواپیما اظهار داشت: احتمال می دهیم امشب لاشه هواپیما پیدا شود.

نظرات بینندگان