arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۳۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶

ظریف: امیداورم بتوانم شایسته محبت رهبری باشم/ ادعاهای مطرح شده علیه ایران حباب روی آب است/ حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد موضوعات منطقه‌ای داریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه سخنان نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی و وزیر امور خارجه عربستان علیه ایران را به حباب روی آب تشبیه کرد.

محمدجواد ظریف در حاشیه برگزاری اجلاس امنیتی مونیخ درخصوص اظهارات ضدایرانی سخنرانان امروز کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: مهم حرفی است که یک نفر می‌خواهد بزند. یک نفر (نتانیاهو) آمد و یک نمایشی را اجرا کرد و یک نفر دیگر (الجبیر) هم حرف‌‌‌هایی زد. آنچه مهم است این است که ایران همیشه پیشنهاد جدی و یک برنامه مهم برای ایجاد امنیت در منطقه داشته است.

ادعاهای مطرح شده علیه ایران حباب روی آب است

وی با اشاره به پیشنهاد ایران اظهار داشت: این پیشنهاد را ایران در سال ۱۳۶۵ مطرح کرد و مبنای بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل شد. این پیشنهاد بر اساس فهم و درک دقیق ایران از واقعیت‌‌های منطقه است، اظهار داشت: این پیشنهاد معقول و موضوع مهمی است و با توجه به این امر، فرقی ندارد که شما را در چینش سخنرانی‌ها اول قرار دهند یا دوم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ادعاهای مطرح شده علیه ایران در نشست امروز حباب روی آب است، تصریح کرد: ایران همواره بر مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تاکید کرده است. موضوعی که به نفع ایران و منطقه است.

سفر آقای رییس‌جمهور به هند بسیار موفقیت‌آمیز بود

ظریف با اشاره به دیدارهای صورت گرفته در حاشیه این کنفرانس خاطرنشان کرد: این اجلاس علاوه بر سخنرانی فرصتی برای انجام برخی از گفت‌وگوها و رایزنی‌ها ایجاد کرد. در دیدارهای صورت گرفته در حاشیه اجلاس مونیخ مذاکراتی در مورد بحران‌های کنونی در منطقه از جمله سوریه و یمن و همکاری با سازمان ملل در این زمینه صورت گرفت. در مجموع، مذاکرات خوبی در جریان این سفر کوتاه انجام شد.

وی درباره سفر رییس‌‌جمهور به هند ابراز داشت: سفر آقای رییس‌جمهور به هند بسیار موفقیت‌آمیز بود و فصل جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کرد.

حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد موضوعات منطقه‌ای داریم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اظهار تاسف از سقوط هواپیمای تهران - یاسوج که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان بیان کرد: از طرف مجموعه وزارت امور خارجه اتفاق رخ داده را تسلیت می‌‌گویم.

ظریف در رابطه با رایزنی‌های برجامی امروز در یادآور شد: امروز مقامات اروپایی در اجلاس حضور نداشتند ولی آقای عراقچی در طی دو روز گذشته مذاکراتی داشته‌‌اند. برجام باید حفظ شود. برخی افراد صحبت‌‌هایی را مطرح می‌کنند در مورد سایر موضوعات. ما به روشنی گفته‌ایم هیچ نگرانی در مورد بحث‌های دیگر نداریم و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم از جمله در مورد موضوعات منطقه‌ای.

با دیمیستورا در مورد تحولات اخیر سوریه رایزنی کردم

وی ادامه داد: سیاست‌های ما در این ارتباط مشخص است. ما همواره یک بازیگر فعال در منطقه هستیم و کسانی که به دنبال این گفت‌وگوها هستند اول نشان دهند که به انجام تعهدات قبلی خود پایبند هستند. این بحث‌ها ارتباطی با برجام ندارد. برجام بر اساس یک فهم مشترک ایجاد شده است و ما از طریق برجام قرار بود یک موضوع را حل کنیم که آن موضوع حل شد گرچه بدعهدی‌های دیگران مانع از آن شده است که مردم ایران به طور کامل از منافع برجام بهره‌مند شوند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه عنوان کرد: در دیدار با آقای دیمیستورا در مورد تحولات اخیر سوریه به خصوص تحولات صورت گرفته بعد از مذاکرات سوچی رایزنی کردیم. فردا نیز در مسکو با آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این ارتباط رایزنی می‌‌کنیم.

نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در آستانه طی دو هفته آینده

ظریف از برگزاری نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن صلح در سوریه در آستانه قزاقستان طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: بعد از آن شاهد برگزاری اجلاس سران این سه کشور در مورد سوریه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد تحولات عفرین نیز با دیمیستورا رایزنی کردید؟ اظهار داشت: آمریکا سیاست خطرناکی در سوریه با حضور نظامی خود دنبال می‌کند. این سیاست امنیت در منطقه را بهم می‌زند و آثار خطرناکی برای منطقه خاورمیانه و سوریه به همراه دارد و در مذاکرات در این ارتباط بحث شد.

دستورکار سفر ظریف به مسکو

رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد سفر به مسکو و شرکت در کنفرانس بین‌المللی والدی تصریح کرد: دوستان ما در روسیه با توجه به تحولات منطقه جلسه‌ای را گذاشته‌اند و من و آقای لاوروف در ابتدای این کنفرانس سخنرانی می‌کنیم. البته دوستان دیگری نیز از اساتید دانشگاه و همکاران من از وزارت امور خارجه در این کنفرانس شرکت می کنند.

ظریف افزود: در این کنفرانس در خصوص مسایل مختلف در منطقه از جمله موضوعات یمن و سوریه نیز گفت‌‌وگو خواهیم کرد و مسایل را مطرح می‌کنیم. علاوه بر این فرصتی است که با وزیر امور خارجه روسیه دیدار دوجانبه داشته باشم و در مورد روابط دوجانبه و مسایل منطقه‌ای به خصوص تحولات پس از اجلاس سوچی گفت‌وگو کنیم و تحولات یمن را بررسی می‌کنیم.

امیداورم بتوانم شایسته محبت رهبری باشم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص قدردانی رهبر انقلاب از وی در دیدار امروزشان با مردم تبریز هم خاطرنشان کرد: ایشان از همه آنچه که در صحبت‌های خصوصی و علنی گفتیم، اطلاع دارند. مثل همیشه محبت می‌‌فرمایند و بنده سپاسگزارم و امیداورم بتوانم شایسته محبت ایشان باشم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان