arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

رئیس کمیسیون عمران مجلس: نمی توان علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را «شرایط بد جوی» عنوان کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شیراز- ایرنا- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نمی توان شرایط بد جوی عنوان کرد و باید گزارش نهایی در این مورد با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه و اعلام شود.

محمد رضا رضایی کوچی، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نشست ستاد بحران برای سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اظهار داشت: این سانحه بسیار مبهم است و کارشناسان صنعت هوانوردی وقتی عوامل را کنار هم می‌گذارند تا به گزارشی از علت سانحه برسند، نمی‌توانند تحلیل دقیقی داشته باشند، بنابراین باید گزارش نهایی با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه شود.
وی، اضافه کرد: در نشستی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاه‌ها از زمان از زمین برخاستن (تیک‌آف) این هواپیما تا زمانی که از رادار محو شد را شنیدیم، 8 دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج ‌شد خلبان هیچ اظهاری در باره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نکرد.
رضایی کوچی افزود: اگر خطری این هواپیما را تهدید می‌کرد، خلبان فرصت اعلام خطر و گزارش را به مرکز کنترل داشت، اما هیچ صحبتی درباره خطرات احتمالی و یا احساس خطر خلبان انجام نشده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وضعیت تا 8 دقیقه پایانی کاملا عادی و طبیعی مخابره شده بود، اظهار کرد: بی شک نمی‌توان گفت علت این سانحه شرایط نامساعد جوی بوده چرا که گزارش شرایط آب و هوا پیش از پرواز به خلبان ارایه شده و هیچ مشکلی در شرایط جوی هم نداشته است.
رضایی کوچی با بیان اینکه این نوع و مدل هواپیما مشکلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR می‌تواند تا ارتفاع 21 هزار پا پرواز کند و بالاترین نقطه قله کوه دنا 14هزار پا ارتفاع دارد بنابراین این هواپیما می‌تواند بیش از 6 هزار پا از بالاترین نقطه کوه دنا پرواز کند.
وی تاکید کرد: خلبان این هواپیما از خبره‌ترین خلبان‌های صنعت هوانوردی کشورمان بود و پرواز با ATR را به سایر خلبانان آموزش می‌داد، بنابراین خلبان ماهری برای پرواز با اینگونه هواپیما محسوب می‌شد.
نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابهامات بسیار زیاد در این سانحه هوایی، گفت: 8 دقیقه پس از این که این هواپیما از رادار اصفهان به کنترل پرواز فرودگاه یاسوج تحویل داده شد، از رادار ناپدید ‌شد این در حالی بود که هنوز هواپیما وارد ارتفاع کوه دنا نشده بود بنابراین نمی‌توان اصابت این هواپیما را با کوه تایید کرد.
رضایی کوچی، در باره بازگشایی جعبه سیاه این هواپیما با حضور نمایندگان شرکت ATR بیان داشت: طبق قوانین بین‌المللی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان این شرکت گشوده و بازخوانی شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: در حال حاضر اقدامات برای ویزای نمایندگان شرکت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا (سه شنبه) نمایندگان این شرکت وارد ایران می‌شوند.
رضایی کوچی افزود: قرار نیست جعبه سیاه تحویل شرکت ATR شود بلکه جعبه سیاه در ایران با حضور نمایندگان شرکت ATR گشوده و بررسی خواهد شد.
پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح روز یکشنبه 29 بهمن ماه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد.
این هواپیما از نوع 'ای تی آر 72' پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد. کارشناسان نقطه احتمالی سقوط را ارتفاعات دنا در منطقه کوهستانی سمیرم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج اعلام کرده اند.
ای‌ تی‌ آر ۷۲ توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی ای ‌تی‌ آر تولید می‌شود. تولید این نوع هواپیما از سال 1989آغاز شد. مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شده است و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند.

نظرات بینندگان