arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶

وسوسه ناتو و فشار یونان نتیجه می‌دهد؟ / احتمال تغییر نام کشور مقدونیه قوت گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقامات مقدونیه برای سرعت بخشیدن به مراحل عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا تلاش دارند که اختلاف چندین ساله بر سر نام کشور با یونان را در چارچوب مشخص و احترام به شأن و منزلت کشور حل و فصل کنند.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا از رسانه های خبری صربستان، زوران زائف نخست وزیر مقدونیه روز دوشنبه در اسکوپیه در جمع خبرنگاران به امکان حل و فصل اختلافات با یونان درباره نام مقدونیه تا اجلاس ناتو که در ماه ژوئیه برگزار می شود، اشاره کرد و گفت که مذاکرات در باره حل و فصل مناقشات بین اسکوپیه و آتن در باره نام کشور در وین به خوبی پیش می رود.
زائف با اشاره به اظهارات «متیو نیمتس» نماینده ویژه سازمان ملل در مذاکرات اخیر در وین که ایده جدیدی را برای رفع اختلاف بین مقدونیه و یونان بر سر نامه کشور ارائه داد، تاکید کرد که تقریبا مواضع دو کشور برای حل و فصل این مساله به هم نزدیک شده است و این روند باید ادامه یابد.
وی همچین به حل و فصل مساله موجود بین مقدونیه و یونان بر سر نام مقدونیه با توجه به خواسته های یونان و در عین حال احترام به شأن و منزلت مقدونیه تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه معتقد است مذاکرات بین اسکوپیه و آتن در باره اختلافات دو کشور در باره نام کشور تا اجلاس ناتو در ماه ژوئیه امسال پایان می یابد، گفت:به محض اینکه راه حلی برای رفع اختلاف در مورد نام کشور پیدا کردیم، تایید توافق نامه پیوستن به ناتو به ما وعده داده شده است.
نخست وزیر مقدونیه با ابراز خوش بینی به حل و فصل اختلاف چندین ساله با یونان پیرامون نام کشور مقدونیه که مورد رضایت دو طرف واقع شود، پیشتر گفته بود: ما خواهان یک توافق ملی هستیم و زمانی که برای نام کشور راه حل یافت شود، ما آن را با برگزاری همه پرسی مورد تایید قرار خواهیم داد.
وی همچنین انتخاب نام کشور برای عضویت مقدونیه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را شرط مهم خوانده بود و گفت که امید می رود در سال جاری این کشور بتواند برای عضویت در ناتو دعوت شود و به سی امین عضو این سازمان نظامی در آید.
دولت جدید مقدونیه از زمانی که زوران زائف در سال جاری میلادی در صدر آن قرار گرفت، تلاش دارد تا راه را برای عضویت این کشور در ناتو امکان پذیر سازد و در این راستا خواهان برطرف کردن موانع از جمله اختلاف با یونان بر سر نام مقدونیه است.
مقدونیه از طرف دیگر تلاش دارد که جامعه بین المللی این کشور را براساس قانون اساسی آن با نام جمهوری مقدونیه به رسمیت بشناسد که یونان به عنوان عضو ناتو و اتحادیه اروپا با این نام به شدت مخالف است و مانع ورود مقدونیه تحت این نام به اتحادیه اروپا و ناتو است.
مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی است که دولت اسکوپیه با آن مواجه است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف دارد.
یونان به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می شده، نگران این مساله می باشد که دولت مقدونیه بعدها ادعایی درباره این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه است.
ورود به ناتو به قدری برای مقدونیه مهم است که این امکان وجود دارد تا حکومت اسکوپیه با آتن در این رابطه در آینده نزدیک به توافق دست یابد.
پیمودن مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا نیز یکی از مشکلات بزرگ مقدونیه است. این کشور از سال 2005 نامزد عضویت در این بلوک سیاسی و اقتصادی است و اکنون بروکسل هشت شرط را برای ادامه مذاکرات با این کشور برای پذیرش عضویت آن گذاشته است.
جمهوری مقدونیه با جمعیت حدود 2 میلیون و 46 هزار تن و مساحت 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و مانند دیگر کشورهای برآمده از یوگسلاوی با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است.

نظرات بینندگان