arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

اژه‌ای در خصوص حوادث منطقه پاسداران: فردی به اتهام داشتن ماشین سرقتی مورد بازخواست قرار گرفت و از او تحقیق کردند / عده‌ای به صورت قلدرمابانه در مقابل کلانتری‌ قصد کردند حرف خود را به کرسی بنشانند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضاییه درباره حوادث اخیر خیابان پاسداران، گفت: قول می‌دهیم در کوتاه‌ترین زمان پرونده این افراد را رسیدگی کنیم و بر اساس قانون کسانی که مجرم شناخته می‌شوند را به مجازات برسانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص حوادث گلستان هفتم منطقه پاسداران، گفت: ابتدا یاد شهدای عزیزی که مدافع امنیت و آرامش مردم هستند و در جریان اخیر خیابان پاسداران در راه وظیفه خود به شهادت رسیدند، را گرامی می‌داریم و از خدای بزرگ علو درجات را برای شهدا خواستارم. به خانواده معظم این شهدا تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. تسلیت از باب اینکه بهترین عزیزان ما و امت که مدافعان حریم و امنیت هستند از دست رفتند و تبریک عرض می‌کنم از این جهت که توانستند چنین فرزندان رشیدی را در راه اسلام و حفظ امنیت کشورشان تربیت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه امنیت و آرامش مردم یکی از حقوق مهم آنها است، افزود: وظیفه حکومت اقتضاء می‌کند برای امنیت همه‌جانبه تمام تلاش خود را به کار گیرد، اگر کسانی از طریق قانون‌شکنی مخل نظم، امنیت و آرامش شوند و ایجاد دلهره، ناامنی و خوف در جامعه کنند و بخواهند با فشارهای داخلی و بیرونی برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به طور جد در مقابل آنها ایستاد و این امر شبهه‌پذیر نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اتفاقی که چند شب پیش در خیابان پاسداران تهران رخ داد ،موضوعی است که نه دستگاه‌های مسئول می‌توانند از آن بگذرند و نه مردم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه خاطرنشان کرد: فردی به اتهام سرقت یا داشتن ماشین سرقتی مورد بازخواست قرار گرفت و از او تحقیق کردند. عده‌ای به صورت قلدرمابانه و برخلاف قانون در مقابل کلانتری‌ قصد کردند حرف خود را به کرسی بنشانند و در مقابل پلیس و کلانتری ایستادگی کنند. متعاقب آن با الهام گرفتن از بعضی از جریان‌های بیرون و تحریکاتی که شبکه‌های معاند و ماهواره‌ای که از ناحیه دشمنان شناخته شده ما تحریک می‌گردند،داشتند، برخی از افراد داخل کشور آنچه را انجام دادند که مردم ما شاهد بودند و بعضی از اموال و وسیله نقلیه مردم را به آتش کشیدند، اخلال در نظم و رفت و آمد مردم ایجاد کردند، خیلی از کاسب‌های محل را از کسب و کار باز داشتند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: بعضی از افراد تماس می‌گرفتند و می‌گفتند من مغازه‌دار یا رستوران‌دارم و اقدام این افراد سبب شده مجبور شوم مغازه و رستوان را ببندم. بعضی همسایگان دلهره و اضطراب پیدا کردند. ساعت‌های اول شب مردم با خوف و دلهره روبرو شدند. اینها چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه و دادستان تهران از ابتدا با تمام توان و امکانات وارد شده و تا امروز هم به دنبال آن هستند، تاکید شده است که دادستان با سرعت و جدیت با کمک سیستم اطلاعاتی و انتظامی هر چه سریعتر پرونده همه عوامل مخل امنیت و آرامش مردم و کسانی که تهدید و تخریب داشتند و نسبت به عزیزان ما اقداماتی مشابه اقدامات جریان تکفیری و داعشی برای به شهادت رساندن آنهاد اشتند را با تمام توان تکمیل کنند و کسانی که در این راستا مجرم هستند را هر چه زودتر به دادگاه معرفی کنند تا اینها به مجازات مناسب حقوقی برسند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پلیس در اینجا از لحظه‌ای که افراد قانون‌شکن وارد خیابان شدند تا ساعت‌هایی از شب نهایت خویشتنداری را داشت تا به مردم آسیب نرسد، افزود : خیابان پاسداران یک خیابان عریض نیست، اما خیابان شلوغ و پر رفت و آمدی است و مراکز تجاری و مناطق مسکونی زیادی در آنجا قرار دارد ،اگر پلیس در ساعت‌های آخر روز یا ساعات اولیه شب وارد می‌شد و می‌خواست همه افراد قانون‌شکن را دنبال یا تعقیب کند، چه بسا خسارت‌های بیشتری وارد می‌شد و ممکن بود باز خسارت‌هایی به مردم وارد شود و حتی خدای نکرده افراد بیشتری کشته می شدند.

وی خاطرنشان کرد: پلیس بعد از گفت‌وگو با بعضی از افراد منتسب به این اغتشاشگران و تذکر و هشدار مکرر و به اشکال مختلف مبنی بر ترک صحنه و دست برداشتن از اقدامات خشونت‌بار، زمانیکه دید آنها هیچ اعتنایی نکردند و افرادی نیستند که یک خواسته قانونی داشته باشند و می‌خواهند به اقدامات خشونت‌بار خود ادامه دهند. بلافاصله وارد شد و ظرف مدت بسیار کوتاهی این ماجرا را جمع کرد که نمایانگر اقتدار پلیس است.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: اقتدار پلیس بیانگر آن بود که چه در داخل و چه در خارج از کشور تصور نکنند که اگر جایی پلیس خویشتنداری کرد و خواست در جهت منافع بیشتر مردم کار کند، توانایی مقابله با آنها را ندارد. پلیس آن زمانی که اراده کرد بلافاصله ظرف مدت کوتاهی هم اغتشاشگران و هم مجرمان را جمع‌آوری کرد .

وی افزود:مسببین اصلی توسط بازجویان زحمت‌کش و قضات پرتلاش ما در دادسرای تهران شناسایی می‌شوند. البته از نیروهای انتظامی و امنیتی نیز به طور جد خواهانیم که همه مسببین و عوامل اصلی و افرادی که از بیرون پشت قضایای این تحریکات هستند را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

وی در پایان اظهار کرد: این قول را به مردم می‌دهم که ان‌شاءالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرونده این افراد رسیدگی کنیم و بر اساس قانون آنهایی که مجرم تشخیص داده شدند به مجازات‌شان برسند. این خواسته بخصوص همه مردم ماست و عزیزانی که در این زمینه جان باخته‌اند و اولیای دم آنها به شدت خواستار اشد مجازات هستند که ان‌شاءالله طبق قانون انجام خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان