arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

دیوان عالی آمریکا اشیای باستانی ایران را غیرقابل مصادره اعلام کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه حکم کرد شاکیان پرونده‌ای که ایران را به تروریسم متهم کرده‌اند نمی‌توانند اشیای باستانی ایران در موزه‌ای در شیکاگو را مصادره کنند.

به گزارش فارس، دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه در حکمی اعلام کرد اشیای باستانی ایران که در موزه‌ای در شیکاگو نگهداری می‌شوند را نمی‌توان برای پرداخت ده‌ها میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان ادعایی «تروریسم» مصادره کرد.

به نوشته رویترز، قضاوت دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه با ۸ رأی موافق و بدون رأی مخالف در این پرونده به نفع ایران رأی دادند.

شاکیان این پرونده قصد مصادره مجموعه‌ای از آثار هنری ایران را داشتند که در «دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو» نگهداری می‌شود.

آنها امیدوار بودند از پول ناشی از این مصادره برای دریافت ۷۱.۵ میلیون دلار غرامت از ایران که به موجب رأی محاکم قضائی آمریکا خود را واجد دریافت آن می‌دانند، استفاده کنند.

این پرونده پس از آن به دیوان عالی آمریکا ارجاع شد که دادگاه استیناف این کشور در سال ۲۰۱۶ حکم داده بود اشیای باستانی از آن دولت ایران نیستند تا بشود آن‌ها را مصادره کرد.

موضوع محل مناقشه در دیوان عالی آمریکا این بود که دارایی‌های یک کشور خارجی را چه زمان می‌توان مصادره کرده و از آن برای پرداخت غرامت به قربانیان ادعایی تروریسم استفاده کرد.

ایران یکی از چند کشور و سازمانی است که با رأی دادگاه‌های آمریکایی به پرداخت غرامت در پرونده‌هایی از این دست متهم شده است. رویترز می‌گوید اجرای این حکم‌ها اغلب دشوار بوده‌اند.

قوانین داخلی آمریکا امکان تعقیب قضایی دولت‌های خارجی و مصادره اموال آنها در دادگاه‌های آمریکایی را از شهروندان این کشور سلب می‌کند، مگر آنکه کشور مورد نظر در فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا قرار گرفته باشد. ایران، مطابق ادعاهای آمریکا در این فهرست قرار گرفته است.

قوانین آمریکا همچنین اموال این کشورها که برای مقاصد تجاری در داخل آمریکا نگهداری می‌شوند را قابل مصادره می‌داند. پیش از این قضات دیوان عالی درباره امکان مصادره اموال غیرتجاری، نظیر اشیاء باستانی ایران تردید ابراز کرده بودند.

شاکیان پرونده خود را قربانیان حمله انتحاری ادعایی سه عضو حماس می‌دانند که در سپتامبر سال ۱۹۹۷ در شهر بیت‌المقدس روی داد.

شاکیان با بیان این ادعا که ایران به دلیل آموزش و حمایت از حماس، متهم اصلی این حمله است به دنبال مصادره مجموعه‌ای از آثار باستانی ایران، از جمله «مجموعه پرسپولیس» بودند که در مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو نگاه داشته می‌شود.

قبلا گزارش شده بود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در این پرونده جانب ایران و دانشگاه شیکاگو را گرفته است. استدلال دولت ترامپ این است که طرح دعوی علیه دولت‌های خارجی در داخل ایالات متحده می‌تواند رفتار متقابل دولت‌های دیگر با آمریکا در دادگاه‌های کشورهای خارجی را در پی داشته باشد.

«زاخاری تریپ»، نماینده وزارت دادگستری آمریکا چند ماه پیش به قضات دیوان عالی گفت در صورتی که کنگره آمریکا می‌خواست اجازه مصادره اشیای باستانی را بدهد، به صراحت در قانون آن را مطرح می‌کرد در حالی که در حال حاضر، قوانین آمریکا بر این مورد صراحت ندارد.

نظرات بینندگان