arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۳ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۶

پنج رویایی که آینده مردم جهان را متحول می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیست‌وهشتم ژوئن 1971 زمانی که «ایلان ماسک» در آفریقای جنوبی متولد شد خانواده او شرایط مالی مناسبی نداشت. او فرزند ارشد یک خانواده پنج نفره بود و زمانی که ده سال داشت برای نخستین بار دستگاهی به نام رایانه را از نزدیک دید. از همان زمان به برنامه‌نویسی علاقمند شد و بدون گذراندن کلاس یا دوره تخصصی سعی کرد به صورت شخصی این علم را بیاموزد.

او تا سن هفده سالگی در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد و مانند بسیاری از همسن و سالان خود رویای کار کردن در یک شرکت بزرگ فناوری را در سر می‌پروراند. ولی روز «ایلان ماسک» به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل بزرگترین شرکت تولیدکننده خودروهای برقی جهان موسوم به «تسلا»، بزرگترین شرکت خصوصی توسعه خدمات فضایی موسوم به «اسپیس‌ایکس»، بزرگترین شرکت جهان در زمینه تولید باتری‌های الکترونیکی و ... با روزنامه گاردین مصاحبه کرد. ماسک در این صحبت‌ها از پنج آرزوی بزرگ خود صحبت به میان آورد که هر کدام از آنها می‌تواند بزرگترین تحولات را برای مردم جهان به وجود آورد.

استعمار مریخ

شرکت توسعه خدمات فضایی «اسپِیس‌ایکس» با هدف راه‌اندازی خطوط مسافرت‌های فضایی مقرون به‌صرفه تاسیس شد. با توسعه این شرکت در سال‌های گذشته، ماسک این امیدواری را برای خود مطرح کرد که انسان در آینده نه چندان دور بتواند امکان زندگی در چند سیاره را داشته باشد. در شصت و هشتیم کنفرانس بین‌المللی فضانوردی که سپتامبر گذشته در شهر آدلاید برگزار شد، ماسک اعلام کرد که امیدوار است نخستین کشتی فضایی حمل و نقل را طی پنج سال به سیاره سرخ بفرستد و در سال 2024 میلادی انسان می‌تواند سوار بر این کشتی فضایی به مریخ برود.

او این هفته در آخرین مصاحبه خود اظهار داشت که به هدف مذکور بسیار نزدیک شده است. شرکت «اسپیس‌ایکس» هفته گذشته با راکت «فالکون هِوی» یک اتومبیل فضایی به نام «تِسلا رودِستر» را در مدار زمین قرار داد. این اتومبیل فضایی شکل ظاهری شبیه به اتومبیل‌های برقی تسلا را دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که برای حدود شش میلیون سال می‌تواند در مدار خود حرکت کند.

مسافرت با سرعت 1220 کیلومتر

یکی از پروژه‌هایی که ماسک از آن به عنوان آرزوی بزرگ خود یاد کرد «هایپرلوپ» نام دارد. این پروژه به سیستم بسیار پیشرفته و پرسرعت قطار محسوب می شود که بر اساس آن قطار روی ریل‌های خود می‌تواند با سرعت هواپیمای کونکورد حرکت کند و بر اساس آنچه که ماسک طراحی کرده است، انسان‌ سوار بر این قطار می‌تواند با میانگین سرعت 1220 کیلومتر بر ساعت از نقطه‌ای به نقطه دیگر برود.

«ایلان ماسک» این هفته در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد که تاکنون دو مسیر اصلی برای حرکت این قطار پیش‌بینی کرده است که یکی از آن فاصله بین شهرهای لس‌آنجلس تا سانفرانسیسکو در کشور آمریکا را می‌پیماید و دیگری نیویورک را به واشنگتن متصل می‌کند. مسافران این قطار فاصله دو شهر مذکور را با هایپرلوپ کمتر از 30 دقیقه پشت سر می‌گذارند.

توانمندسازی جهان

ماسک پروژه دیگری را در سر می‌پروراند که در آخرین مصاحبه خود از آن با نام «رویاهای بیگانه» یاد می‌کند. این پروژه با نام «گیگافکتوری 1» به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی تِسلا توسعه یافته است. گیگافکتوری کارخانه تولید باتری‌های لیتیوم یونی برای استفاده در خودروهای شرکت «تسلا موتور» است و از آن به عنوان بزرگترین بنای ساخته شده توسط بشر در تمام تاریخ یاد می‌کنند. این کارخانه به وسعت 540 هزار متر مربع در شهر استوری در ایالت نوادای آمریکا واقع شده است و از نظر مساحت نیز پس از کارخانه شرکت هواپیماسازی بوئینگ، دومین ساختمان بزرگ جهان است.

اجرای این پروژه یکی از بزرگترین جاه‌طلبی‌های ماسک است و تعداد باتری که در آن تولید می‌شود از تعداد باتری‌های تولید شده همه کارخانه‌ها در سراسر جهان بیشتر است. «ایلان ماسک» با پشتیبانی این شرکت هفته گذشته از بزرگترین باتری لیتیومی جهان در کشور استرالیا بهره‌برداری کرد. این باتری رکورد جهانی کوتاه‌ترین مدت فعال‌سازی بعد از قطعی برق را هم در اختیار دارد و برای آن ظرفیت 100 مگاوات در نظر گرفته شده است که از این نظر می‌توان آن را سه برابر حجیم‌تر از نمونه بعدی در لیست بزرگترین باتری‌های جهان دانست. این باتری در شهر آدلاید استرالیا ساخته شده است و ماسک در مصاحبه هفته جاری خود توضیح داد که آرزو می‌کند روزی به واسطه این شرکت بتواند باتری‌های لیتیومی و انرژی‌های تجدیدپذیر را به منبع اصلی انرژی برای همه مردم جهان تبدیل کند. جالب است بدانید زمانی که ماسک برای ساخت این باتری با دولت استرالیا قرارداد منعقد کرد، متعهد شد که اگر در دوره زمانی 100 روز ساخت بزرگترین باتری جهان را به اتمام نرساند خود را 50 میلیون دلار جریمه می‌کند و نکته جالب اینجا بود که ساخت این باتری چند هفته پیش از اتمام دوره مذکور به پایان رسید.

مغزهای توربوشارژی

«ایلان ماسک» یکی از بنیانگذاران اصلی شرکت «نورالینک» محسوب می‌شود. هدف از تاسیس شرکت مذکور «ادغام هوش بیولوژیکی و هوش ماشینی» بوده است و بر اساس بزرگترین پروژه تعریف شده در شرکت مذکور تلاش می‌شود فناوری منحصر به‌فردی ساخته شود که می‌تواند رایانه‌ها را به مغز ما متصل کند. رابط رایانه-مغز (BCI) در اصل به یک فناوری نوظهور اطلاق می‌شود که برای افزایش قدرت شناخت در انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مهم‌ترین کارایی‌های آن می‌توان به تقویت حافظه، بهبود قدرت تصمیم‌گیری در انسان و ... برای جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر اشاره کرد.

ماسک در آخرین مصاحبه خود توضیح داد که فعالیت‌های تحقیقاتی در این شرکت به خوبی پیش می‌رود و امیدوار است تا روزی که در کره خاکی حیات دارد، بیماری آلزایمر را به کمک فناوری‌های هوشمند این شرکت ریشه‌کن کند.

آتش بازی

بر خلاف مخالفت‌های فراوانی که صورت گرفته بود، «ایلان ماسک» ژانویه 2018 موفق شد در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود موسوم به «بورینگ کمپانی» بیش از 20 هزار عدد ابزار دستی شعله‌افکن را به قیمت هر کدام 500 دلار پیش‌فروش کند. محصول یاد شده یکی از ابداعات ماسک محسوب می‌شود و از آن به عنوان یک ابزار سرگرمی یا ابزار دفاعی یاد می‌کنند. ماسک موفق شد در 24 ساعت ابتدایی که پیش‌فروش شعله‌افکن خود را آغاز کرد بیش از 2 میلیون دلار از آن را بفروشد.

ماسک در آخرین مصاحبه خود به این ابزار هم اشاره کرد و گفت که هدف از تولید آن یک شعله‌افکن عادی نبوده است و امیدوار است در آینده نزدیک این ابزار شخصی را به یک دستگاه کوچک برای ارایه انواع فناوری‌های الکترونیکی شخصی تبدیل کند. ماسک این پنج آرزوی خود را بزرگترین اتفافاتی معرفی کرد که می‌تواند روی آینده مردم جهان تاثیر بگذارد و این قول را داده است که هر پنج آرزوی مذکور طی یک دهه آتی محقق می‌شوند.

منبع: ایران

نظرات بینندگان