arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶

واشنگتن‌پست: ترامپ ماندن در برجام را به اصلاح ۶ حوزه در ایران منوط کرد

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه ماندن کشورش در توافق هسته‌ای با ایران را همکاری اروپایی‌ها با واشنگتن جهت تغییر رفتار تهران در ۶ حوزه منوط کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۶ حوزه را برای همکاری کشور‌های اروپایی جهت تشکیل یک جبهه واحد علیه ایران و مطالبه تغییر رفتار این کشور تعیین کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست که با این مقام آمریکایی گفت‌وگو کرده نوشته ترامپ در سخنرانی خود در دی‌ماه ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای را به سه شرط منوط کرده و از کنگره و کشور‌های اروپایی خواسته آن‌ها را اصلاح کنند؛ او خواستار آن شده که بند‌های زوال‌پذیر برجام تغییر یافته و دائمی شوند، تمامی سایت‌ها از جمله سایت‌های نظامی در معرض بازرسی‌های بین‌المللی قرار بگیرند و برنامه موشک‌های بالستیک ایران محدود شوند.

مقام آمریکایی که -به نوشته واشنگتن‌پست- در طراحی راهبرد جدید دولت ترامپ علیه ایران نقش داشته، درباره برجام گفت: «این توافق، از دل مشکلات گسترده‌تری که درباره رفتار ایران وجود داشت، سر برآورد.»

او اضافه کرد: «رئیس‌جمهور [ترامپ]۶ حوزه اصلی را مشخص کرده که کشور‌های اروپایی بایستی در آن حوزه‌ها با ایالات متحده جهت تشکیل جبهه‌ای واحد و مطالبه برای تغییر رفتار ایران همکاری کنند.»

واشنگتن‌پست از «نقض حقوق بشر»، «تهدید‌های سایبری» و «فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به عنوان سه حوزه دیگری نام برده که مقام آمریکایی علاوه بر درخواست‌های گذشته ترامپ به آن‌ها اشاره کرده است.

روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از این خبر به نقل از منابعی در کنگره نوشته نهاد قانونگذار آمریکا بلاتکلیف و منتظر توافق دولت ترامپ با اروپایی‌ها در خصوص توافق هسته‌ای برجام است.

ترامپ روز ۲۲ دی‌ماه طبق تعهدات آمریکا در برجام، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرد، اما از کشور‌های اروپایی و قانونگذاران کنگره خواست طرحی را برای «اصلاح نقائص فاجعه‌بار برجام» تهیه کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: «اکنون کنگره، در خصوص این موضوع در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد؛ آن‌ها منتظر هستند ببینند که آیا دولت ترامپ می‌تواند با متحدانش اروپایی‌اش به توافقی برسد یا خیر.»

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «لازم است ما به خاطر دموکرات‌ها حمایت اروپایی‌ها را جلب کنیم. آن‌ها به طرحی که مورد حمایت اروپایی‌ها نباشد رأی مثبت نخواهند داد.»

این سناتور جمهوری‌خواه اضافه کرد: «تا زمانی که دولت در زمینه توافق با اروپایی‌ها به پیشرفت‌هایی دست پیدا کند ما کاری انجام نمی‌دهیم.»

بنیامین کاردین که تا همین چند هفته پیش عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود هم گفت: «در حال حاضر برنامه این است که ببینیم آن‌ها (دولت ترامپ) با اروپایی‌ها به کجا خواهند رسید.»

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا روز دوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت: با کشور‌های اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه (سوم بهمن‌ماه) در توضیح درباره اظهارات تیلرسون گفت: این کارگروه مأموریتی درباره الحاق یک توافق جداگانه به برجام ندارد و هر گونه توافق با کشور‌های اروپایی درباره ایران جدا از توافق هسته‌ای خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰ گزارش پایبندی ایران به همه تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده است. آخرین گزارش آژانس روز پنجشنبه، سوم اسفندماه منتشر شد.

نظرات بینندگان