arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶

مشاور ستاد انتخاباتی ترامپ اتهام توطئه علیه آمریکا را پذیرفت

فردی که در دوران مبارزات انتخاباتی ٢٠١٦ مشاور ستاد دونالد ترامپ بود، اتهام‌های توطئه علیه آمریکا و دروغ گفتن به بازرسان اف‌بی‌آی را پذیرفته است و گفته با تیم تحقیق درباره اتهام رابطه میان ستاد ترامپ و روسیه همکاری می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فردی که در دوران مبارزات انتخاباتی ٢٠١٦ مشاور ستاد دونالد ترامپ بود، اتهام‌های توطئه علیه آمریکا و دروغ گفتن به بازرسان اف‌بی‌آی را پذیرفته است و گفته با تیم تحقیق درباره اتهام رابطه میان ستاد ترامپ و روسیه همکاری می‌کند.

به گزارش ایسنا، دفتر رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ و روسیه، به دادگاه گفته است در صورت همکاری "ریک گیتس" با تحقیقات، برای او درخواست تخفیف مجازات می‌دهد.

گیتس پیش از اعتراف روز جمعه‌اش با اتهام‌های دیگری، از جمله پولشویی نیز مواجه بود.

اتهام‌هایی که او پذیرفته می‌تواند بین حدودا چهار تا شش سال حبس برایش به دنبال داشته باشد.

گیتس، ۴۵ ساله، که شریک کاری پل منافارت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ هم هست، اکنون می‌تواند به بازرس ویژه در پیش‌برد تحقیقاتش برای یافتن چگونگی نقش روسیه در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ و رابطه احتمالی میان مسکو و اعضای ستاد ترامپ کمک کند.

پل منافارت، از چهره‌های شناخته شده لابی‌گری در واشنگتن هم روز گذشته با اتهام‌های جدیدی از سوی بازرس مولر روبه‌رو شد.

با وجود این، هنوز هیچ اتهام مستقیمی در ارتباط با رابطه میان گیتس و منافارت با مقام‌های روسیه که با هدف تاثیر بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته طرح شده باشد، وجود ندارد.

به همین علت هم کاخ‌سفید و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با "کم اهمیت" خواندن این اتهام‌ها، آن را دلیلی بر غیرواقعی بودن اتهام رابطه مسموم میان اعضای ستاد انتخاباتی او و روسیه می‌دانند.

به گزارش بی.بی.سی اما منتقدان ترامپ و به ویژه دموکرات‎ها می‌گویند بازرس مولر با ادامه پیدا کردن مناسبات مالی و جرایم مالیاتی و پولشویی مظنونان علاوه بر نزدیک شدن به دیگر افراد مرتبط با این تحقیقات، خواهد توانست انگیزه‌های مالی افرادی چون ریک گیتس یا پل منافارت را بیشتر شناسایی کند و برای مثال دریابد که آیا زد و بندهای مالی این افراد با افرادی در روسیه یا مثلا بدهی مالی منافارت به یکی از الیگارش‌های اوکراین می‌توانسته آنها را مستعد دریافت رشوه یا سکوت و همکاری در زمینه خاصی کند یا خیر.

روزچهارشنبه هم بازرس مولر در اقدامی مشابه، علیه یک وکیل مقیم لندن اعلام جرم کرد و او را به دروغ‌گویی متهم کرد. آلکس ون در زوآن نوزدهمین نفری بود که در جریان پرونده ترامپ-روسیه رسما متهم و به دادگاه‌های آمریکا احضار می‌شد.

آن‌طور که مدارک دادگاه نشان می‌دهد آلکس ون در زوآن در سال ۲۰۱۲ ماموریت یافته برای وزارت دادگستری اوکراین گزارشی در ارتباط با پرونده قضایی یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین تهیه کند.

خانم تیموشنکو، یک سال پیش از این ماجرا به اتهام سوء استفاده از قدرت محاکمه شده بود؛ اتهامی که خود او آن را متاثر از رقابت‌های سیاسی می‌دانست.

آن طور که در مدارک ارایه شده از سوی بازرس مولر به دادگاه آمده، زوآن در آن گزارش نتیجه‌گیری کرده که محاکمه خانم تیموشنکو عادلانه بوده و روند رسیدگی قضایی به آن مناسب بوده است.

مدارک اقامه دعوی علیه این وکیل مقیم لندن روز جمعه به در واشنگتن به مجامع قضایی تحویل داده شده است اما جزئیات آن روز سه‌شنبه گذشته علنی شده است.

در این مدارک آمده بود زوآن در مورد آخرین ارتباطش با ریک گیتس دروغ گفته است.

نظرات بینندگان