arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

خودسوزی عاشق پیشه ۱۸ ساله در تهران

رئیس کلانتری 130 نازی آباد در زمینه اتفاقی که در نازی آباد افتاده بود گفت: پسر نوجوانی خودش را سوزانده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرهنگ رسول نجفی اظهارداشت :این اتفاق یک مشکل خانوادگی بود که با اقدام به موقع از اتفاقی وحشتناک‌تر جلوگیری شد.


او گفت: پسر نوجوانی که از خانواده اش می خواست برای او دختری را خواستگاری کنند وقتی با مخالفت اعضای خانواده روبرو شد به یک اقدام عجیب دست زد.


سرهنگ نجفی در ادامه افزود: این پسر 18 ساله با برداشتن مقداری بنزین خانواده را تهدید کرد که اگر به خواستگاری دختر مورد علاقه ام نروید حتما خودم را خواهم سوزاند و در حالیکه یک فندک نیز دستش بود قصد داشت که برای عملی کردن تهدیدش بنزین را روی خود بریزد.

 


بنابر گفته این مقام انتظامی وقتی پسر نوجوان متوجه شد تهدید هایش اثری ندارد کمی بنزین روی خود ریخت و تا فندک را زد دست هایش شروع به آتش گرفتن کرد.


در ادامه ماموران انتظامی و آتش نشانی به محل اعزام شدند و از هرگونه سرایت آتش به اطراف سریعا جلوگیری شد.


در انتهای این مطلب به دلیل اینکه روابط بیشتر جوانان و نوجوانان ما مثل همین مورد، تحت تاثیر شبکه های اجتماعی شکل می گیرد،‌ گفت‌وگویی کوتاه با حمیدرضا براتی کارشناس ارشد روانشناسی و علوم رفتاری داشتیم.


وی گفت: با توجه به اینکه امروزه در عصر ارتباطات قرار داریم و بیشتر نسل بچه های دهه 70 و 80 از تکنولوی های روز مانند شبکه های مجازی استفاده می کنند این باعث شده است که در بستر ارتباطات شناخت ناکافی در این زمینه داشته باشند و دلبستگی های زیادی را نسبت به افراد در فضای مجازی پیدا کنند.


براتی ادامه داد: بالاترین پیوند دهنده بین افراد نیز همین شبکه های اجتماعی مجازی شده است چراکه افراد بدون دخل و تصرف به اخبار دسترسی می یابند و به همین دلیل با کسانی که در شبکه های مجازی آشنا می شوند به شکل واقعی دل می بندند.


به همین دلیل خانواده ها نمی توانند مانند گذشته نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند و حتی نسبت به ارتباطاتی که در شبکه های مجازی رخ می دهد.


وی افزود: در حال حاضر این ارتباطات جای خود را به دنیای سنتی و ارتباطات واقعی داده است و در این زمینه شبکه های اجتماعی نیز توانسته اند مخاطبین زیادی را جذب کنند. در حال حاضر افراد هم به این شکل با هم آشنا می شوند و دوستان خود را در این شبکه ها پیدا می کنند.


براتی تصریح کرد: مشکل شبکه های اجتماعی این است که افراد شناخت کافی نسبت به این موضوعات ندارند و نمی دانند که دنیای شان در واقع رویا و خیالپردازی است. در نتیجه خانواده ها باید در این زمینه درایت به خرج بدهند و بتوانند نوجوان خود را درک کنند و از متخصصینی کمک بگیرند که در این زمینه دارای شناخته و علم کافی هستند چرا که آنها در این امر دارای تجربه و علم کافی هستند و باید بتوانند زمینه حضور افراد در این شبکه ها را آگاه سازی کنند.


این کارشناس علوم رفتاری ادامه داد: اگر خانواده ها بدون اینکه تجربه یا آگاهی کافی در این زمینه داشته باشند وارد این موضوع شوند نمونه اش همین موردی می شود که هرروزه در جامعه در حال رخ دادن است و چون خانواده ها خودشان نسبت به این مسئله ها شناخت ناکافی دارند باعث شده است که بین خودشان و جوانان و نوجوانان فاصله بسیار عمیق و زیادی از نظر عاطفی ایجاد شود و به همین دلیل است که خانواده ها دیگر نمی توانند با روش نصیحت کردن عزیزان خودشان را در این زمینه آگاه کنند و نیاز است که در این زمینه به متخصصان رجوع کنند.


وی در مورد اختلالاتی که در فضای مجازی رخ می دهد گفت: ما در شبکه های اجتماعی اعتیاد به مراتب قوی تر از اعتیاد به مواد مخدر داریم و این مسئله نسبت به افراد در شبکه های مختلف اتفاق می افتد. شما نگاه کنید که جوان های ما امروز جوانان ما بیشتر از پنج ساعت در شبکه های اجتماعی می گذرانند و به ارتباطات خود شکل می دهند.


به همین دلیل این مسئله امر بسیار مهمی است و خانواده های محترم باید در این زمینه درایت کافی را به خرج بدهند نه تنها در نوع ارتباطات بلکه در نوع آموزش ها نیز باید خود خانواده ها در این زمینه آموزش ببینند و آگاهی داشته باشند تا بتوانند نوجوانان و جوانان خودشان را کنترل کنند.


براتی گفت: علوم روانشناسی امروزه در زمینه های ارتباطات ، حتی در بسترهای خانواده نیز زمینه های ارتباطی را معرفی کرده یعنی در این زمینه که افراد در شکل های مختلف ارتباط برقرار می کنند و این ارتباط باعث می شود که بین آنها پیوندی ایجاد شود حال جوانان و نوجوانانی که امروز در دنیای مجازی با همدیگر آشنا می شوند امر بسیار مهمی را در زمینه های رفتاری و افکاری شان می بینند که دنیای بسیار جذاب و پر مخاطب و تاثیر گذار در زمینه جوانان و نوجوانان می باشد لذا با توجه به این موضوع باید بدانیم این موضوع ها در زمینه های خود بسیار تاثیر گذار و خطر پذیراست اما خانواده ها می توانند با دانش و درایت به فرزندانشان کمک کنند.


در همین زمینه چهار موضوع را باید خانواده ها در نظر داشته باشند، اول اینکه قبل از اینکه جوانان و نوجوانان به دنیای مجازی وابسته شوند خانواده ها باید آنها را به روش های علمی کنترل کنند.

دوم اینکه بستر ارتباط بیشتر بین اعضای خانواده و جوانان و نوجوانان باید بیش از گذشته در زندگی امروزی ما لحاظ شود.


در وهله سوم در زمینه های اخلاقی رفتاری خانواده ها و خصوصا پدرها باید بتوانند ارتباط خوب و تنگاتنگی را بین خودشان و فرزندانشان ایجاد کنند تا بتوانند راه گشای فکری و بروز رفتاری فرزندان در خانواده را ایجاد کنند تا از بروز آسیب های اجتماعی پیشگیری شود.


و در آخر ارتباط های احساسی و عاطفی بین اعضای خانواده باعث می شود که آنها بیش از آنکه به دیگران دل ببندند و ارتباط خود را با غریبه ها مستحکم کنند به جای آن ارتباط خود را با دیگر اعضای خانواده شان محکم کنند و در نتیجه با همفکری هم و از در کنار هم بودن به هم کمک می کنند که از آسیب های اجتماعی دور شده و دوران پرخطر خود را به سلامتی پر کنند.

نظرات بینندگان