arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

یکی از رهبران کُرد: همه‌پرسی، منطقه کردستان را در آستانه سقوط سیاسی قرار داد

یکی از رهبران حزب کردی «جماعت اسلامی» تاکید کرد که برگزاری همه‌پرسی جدایی در کردستان، این منطقه را در آستانه سقوط سیاسی قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از رهبران کُرد: همه‌پرسی، منطقه کردستان را در آستانه سقوط سیاسی قرار داد

«شوان رابر» از رهبران حزب «جماعت اسلامی کردستان»، امروز (دوشنبه 26 فوریه) اعلام کرد که منطقه کردستان پس از برگزاری همه‌پرسی در سال گذشته، در کلیه سطوح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تضعیف شده و در صورت تداوم وضعیت کنونی، این منطقه با سقوط سیاسی روبرو خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه «السومریة نیوز» اظهار داشت: شرایط معیشتی شهروندان منطقه کردستان بسیار بد است و میزان فقر و بیکاری هر روز بیش از دیروز است و این اوضاع بر روی وحدت صفوف میان طرف‌های سیاسی کردی که نمی‌توانند یک فهرست انتخاباتی واحد تشکیل دهند، تاثیر می‌گذارد.

رابر تصریح کرد: ملت می‌دانند که باقی مانده اوضاع کنونی در منطقه کردستان غیرقابل قبول است و انتخابات آتی فرصت بزرگی مقابل شهروندان منطقه کردستان است تا نقشه سیاسی این منطقه را تغییر دهند.

پیش از این نیز، «بافل طالبانی» پسر بزرگ رییس جمهور فقید عراق درباره اتفاقات پس از رفراندوم و عقب‌نشینی اجباری کردها از کرکوک و مناطق مورد مناقشه و نیز میادین نفتی و تاثیر آن بر استقلال کردهای عراق گفته بود: این اتفاقات استقلال اقلیم کردستان را حداقل یک دهه عقب برد. از دست دادن میادین نفتی بزرگ، اقلیم کردستان عراق را تا لبه پرتگاه سقوط اقتصادی جلو برده و اربیل پولی برای پرداخت حقوق کارمندان خود ندارد.

وی معتقد است باید از ناکامی‌های اخیر کردهای عراق در جریان پیامدهای برگزاری رفراندوم به عنوان یک هشدار و بیدار شدن از خواب غفلت تفرقه موجود میان کردها بویژه میان حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان استفاده کرد و برای ایجاد اتحاد میان کردها اقدام کرد.

پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی در 25 سپتامبر سال گذشته، با وجود هشدارهای متعدد،  منطقه کردستان با بحران سیاسی داخلی و اقتصادی مواجه شد و روابط آن با دولت مرکزی نیز بحرانی شد. به این ترتیب نه تنها نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس گرفت، مجوز پروازهای بین‌المللی به و از فرودگاه‌های کردستان را لغو و تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

انتهای پیام/م


 

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

منبع: فارس
نظرات بینندگان