arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

لاوروف: آتش‌بس در سوریه شامل مبارزه با تروریسم نمی‌شود

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، قطعنامه آتش‌بس در سوریه شامل مبارزه با گروه‌های تروریستی نمی‌شود و هواپیماهای روسیه به حملات خود علیه این تروریست‌ها ادامه می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاوروف: آتش‌بس در سوریه شامل مبارزه با تروریسم نمی‌شود

به نقل از النشرة، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی شامل مبارزه با تروریسم و تشکیلات داعش، جبهة النصره و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند، نمی‌شود.

لاوروف گفت، برخی گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی و ادلب وجود دارند که شریکان غربی آنها، این گروه‌ها را «میانه‌رو» می‌خوانند. گروه «احرار الشام» و «جیش الاسلام» از جمله گروه‌هایی است که با «جبهة النصره» همکاری می‌کنند و نامشان در لیست تشکیلات تروریستی شورای امنیت درج شده است.

وی افزود، گروه‌های تروریستی مذکور شامل آتش بس نمی‌شوند. ارتش سوریه و همپیمانانش به وظیفه قانونی خود در مبارزه با آنها در غوطه شرقی عمل می‌کنند و از تلاش‌های برخی که تروریست‌ها را از تیررس حملات دور می‌کنند، حمایت نمی‌کنند.

وزیر خارجه روسیه در سخنان خود به انتشار اطلاعات تحریک‌کننده پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و استفاده از کلر در غوطه شرقی اشاره کرد. او این اطلاعات را گمراه‌سازی رسانه‌ای خواند و افزود، مسئولان روسی نسبت به وجود مقدمات چنین اقدامات تحریک‌آمیزی هشدار دادند.

لاوروف گفت، اطلاعات این چنینی را سازمان «کلاه سفیدها» و دیده‌بان حقوق بشر منتشر می‌کنند که از مقرشان در لندن به آنها دیکته می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش برای انتشار اطلاعات از منابعی مانند منابع مذکور طبعا ادامه خواهد داشت و تنها هدف آنها توهین به نیروهای دولتی سوریه و متهم کردن آنها به ارتکاب جنایت‌ است تا بتوانند اقدامات مشابهی را که در مناطق شرقی سوریه شاهد آن هستیم، اجرایی کنند؛ تا جایی که آمریکا به دنبال اجرای سناریوی تشکیل «شبه‌دولت» و تقسیم سوریه است.

لاوروف ادامه داد: ما در این باره با آمریکایی‌ها و هم‌پیمانانشان گفت‌وگو می‌کنیم و آنها باید توضیح دهند که چرا با وجود قطعنامه بین‌المللی مبنی بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دست به این اقدام می‌زنند.

شورای امنیت پیشتر به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را که کویت و سوئد آن را پیشنهاد دادند و در آن خواستار برقراری آتش بس ۳۰ روزه در سوریه شدند، تصویب کرد. این امر پس از توافق بر سر تغییرات در پیش نویس قطعنامه که طرف روسی خواستار آن شده بود، صورت گرفت.

پس از تصویب این قطعنامه، منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در شورای امنیت ضمن درخواست آتش‌بس فوری ۳۰ روزه از همه طرف‌های درگیر در سوریه از سازمان ملل خواست اجازه اجرای عملیات خروج فوری بیماران و زخمی‌ها را بدهد و بستر را برای انجام کار برای عاملان پزشکی و انسانی فراهم کند.

وی گفت، قطعنامه شورای امنیت راه حل موقت است و راهکار سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است.

پیش از این، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد به دنبال تصویب قطعنامه شورای امنیت این سازمان در خصوص برقراری آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه، اعلام کرد، این آتش‌بس نباید ابزاری برای خدمت به اهداف غیرقانونی باشد.

شورای امنیت بعد از چند بار به تأخیر انداختن رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه مطرح شده برای آتش‌بس یک ماهه در سوریه به ویژه در غوطه شرقی دمشق، رأی‌گیری را به امشب موکول کرد. این تأخیر به دلیل اختلافات میان روسیه و کشورهای غربی صورت گرفته است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد: بالاخره بر سر تصمیم این بشردوستانه به توافق رسیدیم. این آتش‌بس نباید ابزاری برای خدمت به اهداف غیرقانونی باشد؛ مانند آن چیزی که آمریکا انجام می‌دهد.

او تصریح کرد: نماینده آمریکا به جای تلاش برای محقق شدن اهداف انسان‌دوستانه به انتقاد از روسیه روی آورده است. ایران و ترکیه به عنوان دو شریک روسیه در مذاکرات آستانه تلاش زیادی برای حل بحران سوریه کرده‌اند.

نبنزیا اظهار کرد: این قطعنامه تنها به غوطه شرقی محدود نمی‌شود بلکه مناطق زیادی از جمله دمشق را شامل می‌شود. ما از تهدیدات آمریکا علیه استقلال و حاکمیت سوریه بسیار نگران هستیم.

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان