arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶

مرگ مشکوک وکیل حقوق بشر چینی پس از آزادی از زندان

درگذشت ناگهانی یک وکیل برجسته حقوق بشر چینی امروز (دوشنبه) به دلیل از کار افتادگی کبدی در بیمارستان از آن جهت که وی قبلا بازداشت شده بود و تا اوایل ماه جاری نیز خوب به نظر می‌رسید شک برانگیز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرگ مشکوک وکیل حقوق بشر چینی پس از آزادی از زندان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "لی بایگوآنگ"، وکیل مسیحی حقوق بشر مکررا با مقام‌های عالی رتبه آمریکایی دیدار داشته و امروز در بیمارستان شماره 81 ارتش آزادی بخش خلق چین در نانجینگ واقع در شرق چین درگذشت.


یکی از منابع مطلع که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت: پس از آنکه او خیلی ناگهانی بیمار شد، اقداماتی برای نجات جانش انجام گرفت، اما درگذشت. او اخیرا برای چک‌آپ به بیمارستان مراجعه نکرده بود و ما نمی‌دانیم که آیا سابقه این بیماری در او طولانی بوده یا خیر.


بیمارستان ارتش از اظهارنظر امتناع کرد و گفته که نمی‌تواند جزئیات پرونده بیماران را در اختیار بگذارد.


لی در سال 2008 جایزه "کمک مالی ملی برای دموکراسی"‌را که از سوی یک نهاد غیردولتی مستقر در واشنگتن و مورد حمایت مالی کنگره است، به خاطر فعالیت‌هایش در دفاع از کشیش‌های مسیحی دستگیر شده، دریافت کرد.


یکی از دوستان نزدیک این وکیل حقوق بشر چینی گفت که مرگ وی شک برانگیز است و به مرگ تعدادی از اشخاص برجسته حقوق بشری اشاره کرد که در جریان حبس در سال‌های اخیر به دلیل از کارافتادگی کبد درگذشته‌اند.


وی ادامه داد: وکیل لی اصلا الکل مصرف نمی‌کرد و سیگار نمی‌کشید. ابتلا به بیماری کبدی آن هم یک شبه و در سن 49 سالگی اصلا باور پذیر نیست. او زمانیکه اوایل ماه جاری میلادی به واشنگتن رفت، کاملا سلامت به نظر می‌رسید.


این وکیل حقوق بشری از سوی مقام‌های چین قبلا دستگیر شده بود که یکبار در اکتبر 2017 رخ داد اما مشخص نیست که آیا توسط مقام‌ها پکن اخیرا مورد بازجویی قرار گرفته بود یا خیر و زمانیکه بیمار شده، در بازداشت نبوده است.

 

نظرات بینندگان