arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۲ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶

کنایه آشنا به کیهان: به جای فحاشی به آرشیو مراجعه فرمایید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از ازآنکه روزنامه کیهان با مطلب تمسخرگونه به نقد سخنان روحانی در خصوص رابطه علم و دین پرداخت، مشاور فرهنگی رییس جمهور به آن واکنش نشان داد.

به گزارش انتخاب،  روز گذشته کیهان طی مطلبی با ادبیات تند و خارج از عرف در مورد اظهارات رییس جمهور نوشت نوشت:

گفت: این کدام آدم کج‌فهم و کم‌عقلی بوده که گفته است با گذاشتن یک جلد قرآن توی داشبورد ماشین، آن ماشین اسلامی می‌شود؟!

گفتم: به حق چیزهای نشنیده! تا حالا هیچ بنی‌بشری چنین ادعای بی‌پایه و اساسی نکرده است!

گفت: کدام دیوانه‌ای گفته است علوم ریاضی و فیزیک به دو شاخه اصولگرایانه و اصلاح‌طلبانه تقسیم می‌شوند؟!

گفتم: جل‌الخالق!! تاکنون نه فقط هیچ آدم با‌شعوری بلکه هیچ دیوانه‌ای هم چنین ادعایی نکرده است!

گفت: پس چرا در جشنواره خوارزمی گفته شده بعضی‌ها چنین نظراتی دارند؟!

گفتم: شخصی قرار بود در مجلسی سخنرانی کند ولی مطلب تازه‌ای نداشت. با صدای بلند به خودش گفت؛ امروز یک آدم مست در یکی از خیابانها با چاقو چند نفر را مجروح کرده است و... بعد وقتی پشت تریبون رفت گفت؛ شنیده شده که امروز... یکی از مستمعین گفت؛ در آن خیابان که هیچ خبری نبود! و طرف گفت؛ من با گوش خودم شنیدم! پرسید از کی؟ گفت؛ به کسی نگویی‌ها، از خودم!»

اشاره کیهان به سخنان اخیر حسن روحانی رییس جمهور است که از برخی تقسیم بندی های نادرست در علوم انتقاد کرده بود. رییس جمهور دو روز پیش در جشنواره خوارزمی با انتقاد از برخی تقسیم بندی های نادرست و تاکید بر اینکه «قطعاً علم اسلامی و غیراسلامی شبیه همدیگر است و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد، بلکه اهداف فرق دارد» گفته بود: «این‌که شما یک قرآن در داشبورد خودرو بگذارید که خودروی اسلامی نمی‌شود.»

روحانی همچنین گفته بود: «علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟»

 

پاسخ مشاور رییس جمهور

حسام الدین آشنا در کانال تلگرامی خود نوشت: به جای فحاشی به آرشیو مراجعه فرمایید.

در سال 1386 ایده هایی بلند پروازانه در مورد تولید خودروی اسلامی با همکاری ایران، مالزی، اندونزی و ترکیه مطرح شد و وزیر صنایع و مدیر وقت ایران خودرو به عنوان پیشگامان این طرح بزرگ امکان سنجی، زمانبندی و بودجه بندی آن را هم اعلام کردند.

طرف های مالزیایی این خبر را به شرح زیر رسانه ای کردند:

خودرویی با قبله نما و جایگاه قرآن و روسری

سرمایه گذاری ایران در مالزی برای ساخت خودرو اسلامی

زینال عابدین مدیر عامل شرکت ملی خودرو سازی مالزی به شبکه ملی برناما مالزی اعلام کرده که این کار که به پیشنهاد ایران انجام می شود شامل نصب تجهیزاتی در خودروها مانند قطب نماست که به وسیله آن بتوان جهت قبله را پیدا کرد و همچنین جایگاههای ویژه ای برای قرار دادن قرآن و روسری می باشد.

البته این طرح هم به سرنوشت برخی ازدیگر طرحهای دولت محمود مبتلا شد ولی متاسفانه کیهان فرصت نقد و بررسی آن را نداشت.

به گزارش جماران، نقد روحانی معطوف به نوعی از اسلامی سازی است که به ظاهری ترین و شکلی ترین وجوه خارجی و نمایشی یک پدیده می پردازد و با تغییر ظاهر، ادعای اسلامی شدن آن را می نماید . ای کاش به جای هجمه به روحانی رویکرد ظاهرسازی مورد نقد و بررسی قرار بگیرد. یکی از تجربیات راهبردی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ضرورت فراتر رفتن از ظاهرسازی از طریق اضافه کردن پسوند اسلامی به امور ذاتا سکولار برای اقناع متشرعین است. این رویکرد در قانون بانکداری"اسلامی" و برخی دیگر از قوانین نیز مشاهده می شود.

نظرات بینندگان