arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

علی عسگری: صداوسیما 150 رسانه در اختیار دارد

چهارمین نشست سراسری مدیران صداوسیما با موضوع مخاطب محوری در رسانه ملی با حضور رئیس، معاونان، مدیران برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی عسگری: صداوسیما 150 رسانه در اختیار دارد

چهارمین نشست سراسری مدیران صداوسیما با موضوع مخاطب محوری در رسانه ملی با حضور رئیس، معاونان، مدیران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علی عسکری با تشریح سیاست‌های مخاطب محوری در رسانه ملی مبتنی بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ما در شرایط خاصی از زمانه و تاریخ قرار داریم و اگر تاریخ تحولات رسانه را بنویسند در هیچ زمانی از تاریخ، جایگاه رسانه به این اهمیت و پیچیدگی نبوده است.

وی افزود: امروز ارتباط رسانه‌ملی با مخاطبانش از پیچیده‌ترین ارتباطات است و حفظ و اقناع مخاطب به دلیل گستردگی فضای مجازی و گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دلیل آن رقابت سنگین، نابرابر و پیچیده‌ای است که دشمنان برای رسانه ملی ایجاد کرده‌اند.

رئیس سازمان صداوسیما با قدردانی از تلاش جهادگونه مدیران و کارکنان رسانه ملی گفت: با وجود تمام فشارها، دشمنی‌ها و هجمه‌هایی که به رسانه ملی می‌شود، رسانه همچنان با اقتدار و حفظ مرجعیت خود به پیش می‌رود.

عسکری با بیان اینکه باید سیاست‌های مخاطب محوری رسانه به صورت فعال در بخش‌های مختلف تولیدی ادامه یابد، تصریح کرد: صداوسیما مجموعه واحدی است و مصداقی از مفهوم وحدت در عین کثرت است و امروزه شاهد آن هستیم که با وجود بیش از 150 رسانه متنوع و متکثر سازمان صداوسیما به‌صورت یک پدیده واحدی عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه پدیده‌ای انسانی است که در زیست بوم رسانه‌ای زندگی می‌کند اظهار داشت: رسانه مانند یک انسان در محیط انسانی زیست می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. ما به عنوان رسانه در محیطی رسانه‌ای با مخاطبان گوناگون و متنوع تعامل می‌کنیم. بر این اساس حیات این رسانه با مخاطبانش تعریف می‌شود پس مخاطب امری حیاتی برای سازمان صداوسیما است .

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه مخاطب محوری مفهومی ذهنی نیست و به معنای شناخت افکار عمومی و حفظ و ارتقای مرجعیت رسانه‌ای است، افزود: از نگاهی دیگر مدیران رسانه باید مخاطب محور باشند و این موضوع باید در تمامی حوزه‌ها ساری و جاری شود و برای تحقق این مهم وظیفه مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی سازمان است که به این موضوع عمیق تر بیندیشند.

عسکری سپس به تشریح مولفه‌های مخاطب محوری پرداخت و با بیان اهمیت مرجعیت رسانه خاطر نشان کرد: زمانی که از مخاطب محوری سخن می‌گوییم در حقیقت بر افزایش ضریب نفوذ کمی و کیفی در مخاطبان تاکید داریم. لذا هم تعداد برنامه‌ها و هم کیفیت آن‌ها اهمیت دارد .

وی افزود: محتوا، جهت اثر ، نفوذ و اثر گذاری رسانه را معین می‌کند. ضریب نفوذ کیفی و کمی بستگی به عوامل مختلفی دارد نکته مهم این است که اگر ضریب نفوذ کیفی تأمین نشود و برنامه بی‌محتوا باشد ضریب نفوذ کمی نیز اثرش را از دست خواهد داد بنابر این رجحان با ضریب نفوذ کیفی است .

عسکری در ادامه با اشاره به اهمیت برندها در حفظ مرجعیت رسانه گفت: برندها شاهراه‌های مخاطب محوری‌اند و در تحکیم و تقویت ارتباط مخاطبان با رسانه نقش تعیین کننده‌ای دارند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه شبکه‌ها به تدریج در تحولات سازمان گسترده شده‌اند و امروز آرایش رسانه‌ای ما بر زیرساخت و معماری رسانه‌ای بسیار پیچیده در ابعاد استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده شده است تصریح کرد: این ساختار پیچیده برای رسانه ملی جامعیت و فرصت استثنایی فراهم کرده است که امکان ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطب را ایجاد می‌کند. علاوه بر این ما اکنون در حال گسترش آرایش رسانه‌ای در فضای مجازی هستیم که به فهرست فعالیت‌های ما افزوده شده است.

عسکری به تغییر راهبرد دشمنان در مقابله با نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد طراحی آمریکایی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی پس از تجارب مختلف تغییر کرده و «افکار عمومی پایه» شده است. تهدیدهایی که ارتباط مستقیم با افکارعمومی و مخاطب محوری دارد و هدف آن این است که به کمک افکار عمومی بر ذهنیت مردم اثر بگذارد و آن ها را با منافع نظام سلطه همراه کند.

وی افزود: نظام سلطه می‌کوشد از رسانه ملی و رسانه‌های رسمی کشور برای تسلط بر افکار عمومی پیش بیفتد و برای این منظور به سرعت رسانه‌های مختلفی برای انتشار مطالبشان در کشور راه اندازی کرده که هدف آن‌ها تغییر محاسبات و ذهنیت مردم، فشار بر نظام جمهوری اسلامی و تغییر تدریجی آن است.

رئیس رسانه ملی خاطر نشان کرد: اگر پیش از این دشمن از راهبردهای نظامی برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌کرد امروز از تهدیدهای نظامی به‌ عنوان راهبردی در ایجاد هراس در افکار عمومی بهره می‌برد و تلاش می‌کند تا با ایجاد دو قطبی در سطح جامعه فضای ناآرامی‌ها در کشور را گسترش دهد.

رئیس سازمان با اشاره به عملکرد مطلوب رسانه ملی در اغتشاشات اخیر خاطر نشان کرد: پس از وقفه‌ای کوتاه که به دلایلی، صداوسیما از اطلاع‌رسانی منع شده بود، رسانه ملی به سرعت ابتکار عمل را در دست گرفت و اثری جدی در مهار اغتشاشات و خنثی سازی فضای سنگین تبلیغاتی دشمنان داشت. این امر نشان می‌دهد که رسانه ملی اصلی‌ترین نیروی مقاوم در مقابله با توطئه‌های دشمن و عاملی برای هدایت و مدیریت افکار عمومی است.

عسکری با بیان اینکه ما در جنگ ادراکی و فرهنگی رسانه‌ای هستیم و موضوع نزاع در این نبرد هدایت و کنترل افکار عمومی است، تصریح کرد: دشمنان همواره تلاش کرده‌اند با ایجاد محدودیت در تأمین زیرساخت‌های فنی رسانه‌ای طوری عمل کنند که کشورهای دیگر قادر به مهار فضای رسانه‌ای و پایش آن نباشند.

علی عسکری با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات در کشور گفت: امروز در گام‌های نخست راه‌اندازی این شبکه هستیم و همه باید برای استمرار و گسترش آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی با هدف در دست گرفتن و هدایت افکار عمومی هزینه هنگفتی‌کرده است، گفت: اصلی ترین رقیب و نیروی مقاوم در برابر اقدامات دشمن در حوزه رسانه‌ای سازمان صداوسیما است که در جایگاه قرارگاه اصلی این نبرد رسانه ای قرار دارد؛ نبردی که به‌مراتب از جنگ نظامی که تجربه آن را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم پیچیده‌تر و سخت‌تر است. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد که رسانه ملی موثرترین، بی‌نظیرترین و اصلی‌ترین رسانه در هدایت افکار عمومی است.

رئیس رسانه ملی با برشمردن عوامل اثرگذار در بحث مخاطب محوری گفت: اثرگذاری بر افکار عمومی تابع عواملی است که مهمترین آن عامل اول کیفیت پیام است و لازم است همکاران ما در حوزه برنامه‌سازی به حوزه‌های دانش، علم، هنر و آنچه کیفیت را ارتقا می‌بخشد به‌صورت جدی توجه کنند.

عسکری با بیان اینکه مخاطب محوری به معنای این است که هنگام تولید برنامه به افکار عمومی مراجعه کنیم و خواست و نیاز مردم را در برنامه‌سازی مورد توجه قرار دهیم، گفت: نظرسنجی‌های سازمان صداوسیما بسیار قوی و هوشمندانه است اما هنوز از این نظرسنجی‌ها برای تحلیل محتوا و ارائه آن به صورت ایده برنامه‌سازی بهره‌برداری مناسب نشده است. زمانی که مولفه‌های افکار عمومی را می‌سنجیم باید بدانیم چطورباید برای آن برنامه سازی کنیم.

رئیس رسانه ملی طرح مطالبات مردم و مطالبه گری را از وظایف مهم رسانه ملی و در مسیر احترام به مخاطب دانست و افزود: صداقت گوهر بی‌نظیری است و با مردم باید صادقانه برخورد کنیم چراکه مردم به خوبی همه چیز را می‌فهمند.

رئیس صداوسیما مشارکت دادن مخاطبان در تولید را از دیگر عوامل افزایش محبوبیت، اثربخشی و اعتبار افزایی دانست و گفت: خلاقیت، کانون یافتن راه‌های ایجاد این مشارکت است. باید متناسب با نوع برنامه کیفیت مشارکت مردم در برنامه را تعریف کنیم که ساده‌ترین راه آن گفتگوی مستقیم با مردم است. بهره‌مندی از نخبگان در برنامه‌ها و استفاده از فرصت‌های فضای مجازی نیز می‌تواند راه دیگری برای تعامل با مخاطبان باشد.

عسکری با بیان اهمیت حوزه ارتباط با مخاطبان سازمان (162) به عنوان عاملی مهم برای افزایش تعامل و مشارکت مردم گفت: ساده‌ترین روش برای افزایش مشارکت مخاطبان استفاده از پیام‌ها و نظرات مخاطبان در سامانه ارتباطی 162 است که نباید آن را دست‌کم گرفت. این سامانه را باید بیش از پیش به مخاطبان معرفی کنیم چراکه با بیان بازخوردهای مخاطبان، راهبردهای خوبی ارائه می‌شود و نظر مخاطبان در این سامانه برای ما مانند گوهری است که باید از آن بهره برد.

وی افزود: وقتی یک مخاطب با 162 سازمان تماس می‌گیرد یعنی با خود رئیس سازمان تماس گرفته و ما موظفیم حرف‌های او را گوش دهیم و آن را به درستی منتقل کنیم.

رئیس رسانه ملی به راه‌های ارتباطی دیگر اشاره کرد و گفت: پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سازمان، شبکه‌های اجتماعی و خصوصا پیام‌رسان سروش نیز از دیگر راه‌های ارتباطی است که می‌توانیم برای مشارکت جدی مردم از آن بهره ببریم.

رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید به فرصت تبدیل و از آن برای ارتقای رسانه بهره‌برداری شود، تصریح کرد: ابزار اقتدار اصلی ما رادیو و تلویزیون است اما بدون اینکه از موضع انفعالی برخورد کنیم باید از فضای مجازی مقتدرانه و از موضع قدرت استفاده کنیم.

وی گفت: انسجام درونی سازمان صداوسیما در مخاطب محوری، محبوبیت و اعتبار رسانه اثرگذار است. اگر ازسوی رسانه پیام‌های متناقض منتشر شود اعتبار رسانه‌ای مخدوش می‌شود لذا داشتن انسجام پیام بسیار موثر است. باید روح مشترکی بر رسانه ملی حاکم باشد و همه برنامه‌ها از طنز تا جدی از آن تبعیت کنند. در این میان گفت‌وگوهای درون سازمانی و برگزاری جلسات در معاونت‌ها و شبکه‌ها نیز در این انسجام و چرخش دانش بسیار موثر است.

نظرات بینندگان