arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

جدال بر سر آخرین پایگاه تروریست ها برای تهدید دمشق

تداوم پیروزی های ارتش سوریه و تلاش های دولت دمشق برای در امان داشتن پایتخت از حملات تروریست ها، واکنش هایی را در میان حامیان گروه های مسلح تکفیری برانگیخته تا مسائل اخلاقی، حقوق بشری و انسانی را برای کسب برخی اهداف نامشروع در سوریه دست آویز خود قرار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جدال بر سر آخرین پایگاه تروریست ها برای تهدید دمشق

آتش بس موقت در منطقه غوطه شرقی بر اساس تصمیم اخیر اعضای شورای امنیت از بیست و هفتم فوریه (سه شنبه هشتم اسفند) آغاز شد.

به گزارش انتخاب، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه2401 خواستار برقراری 30 روز آتش‌بس در سرتاسر سوریه به‌ ویژه غوطه شرقی دمشق شده است. این قطعنامه بر حفاظت از جان امدادگران تاکید کرده وخواستار پرهیز از هدف قرار دادن مراکز درمانی، مدارس و دیگر اماکن غیرنظامی و همچنین خودداری از استقرار نظامی در مناطق پرجمعیت برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان شده است.
در این ارتباط، طی روزهای گذشته نگاه رسانه های عربی به تازه ترین رویدادهای سوریه و چشم انداز تحولات این کشور دوخته شده است. این گزارش، مهمترین محورهای تحلیلی رسانه ها را درباره شرایط کنونی جنگ در سوریه مورد توجه قرار داده است.

** بهره برداری حامیان تروریسم از مسائل حقوق بشری در سوریه
روزنامه های «الوطن» سوریه، «الدیار» لبنان و «الوطن» عمان تلاش های محور ضدسوری برای سنگ اندازی در روند مبارزه ارتش سوریه با گروه های تروریستی و پایداری دمشق و همپیمانان آن را کانون توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه الوطن، آمریکا بار دیگر در سازمان ملل تلاش کرد در مسیر عملیات نظامی ارتش سوریه و حامیانش علیه گروه های تروریستی سنگ اندازی کند. روسیه با چانه زنی و مذاکرات ماراتونی در برابر طرح های آمریکا در پایان توانست ملاحظات خود را در این قطعنامه سازمان ملل وارد و تعدیلاتی را به وجود آورد.
موضع روسیه در برابر تلاش های آمریکا برای تغییر معادلات جدید میدانی ثابت است. روسیه قصدی برای چانه زنی و عقب نشینی از موضع خود ندارد و وزیر امور خارجه این کشور هم گفته که مسکو از تصویب طرح غیرواقعی برای آتش بس در سوریه جلوگیری کرد و تروریست ها برای نفس تازه کردن فرصت پیدا نکردند.


در شرایط کنونی پیشروی نیروهای سوری در النشابیه و کشتزارهای حرستا در اطراف غوطه پیام های آشکاری دارد و حلقه محاصره را بر گروه های مسلح تنگ تر می کند. این نشان می دهد که سناریو حلب تکرار و پرونده غوطه هم به زودی یکسره خواهد شد. خبرها درباره گفت و گوهای شبه نظامیان با روسیه هم دیگر پوشیده نیست، به نظر می رسد این شبه نظامیان در انتظار نشست آستانه اند. زنده ماندن این گروه ها در گرو پایبندی آنان به تعهدهایشان است.
به نوشته روزنامه الدیار، حرف آخر را ارتش سوریه در میدان های نبرد غوطه می زند. تصمیم سوریه و همپیمانان دمشق آشکار و قطعی است و آنها از گسترش امنیت در حومه دمشق چشم پوشی نخواهند کرد. روسیه و نظام سوریه بر برخورد با جبهه تکفیری تروریستی «النصره» در غوطه تاکید می کنند این در حالی است که آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشور ادعا می کنند این جبهه تروریستی در غوطه حضور ندارد و تنها گروه «فیلق الاسلام»، «احرار الشام» و «جیش الاسلام» در غوطه حضور دارند.
جنگی میان ارتش سوریه و گروه های تکفیری که خواستار باقی ماندن در غوطه شرقی و گسترش دامنه میدان نبرد به سوی دمشق هستند در جریان است و شورای امنیت قطعنامه ای را برای برقراری آتش بس به مدت 30 روز تصویب کرده است. موضع اصولی، نظامی و سیاسی نظام سوریه برقراری آتش بس به عنوان یکی از ضروریات و به دلایل انسانی است.
الدیار افزود: دسیسه ها علیه نظام سوریه آغاز شده و ادامه توطئه ها علیه نظام در حومه دمشق در جریان است. اقدام شورای امنیت یک عمل اصولی و نظامی برای حمایت از غوطه است اما ادامه حضور گروه های تکفیری در غوطه و بازداشت شهروندان پذیرفتنی نیست، زیرا امنیت مهمترین نیاز مردم در دمشق است.


روزنامه الوطن عمان در گزارشی به قلم «خمیس التوبی» آورد: هربار که دولت سوریه در موقعیت سرنوشت ساز و حال ناکام گذاشتن طرح های ویرانگر و تجزیه طلبانه قرار دارد، موضوع مسائل انسانی و حقوق بشر برای رسیدن به اهداف غیرانسانی و غیراخلاقی در این کشور مطرح می شود.
این تحلیلگر نوشته است: پای مسائل انسانی و حقوق بشر برای رسیدن به اهداف غیر انسانی و غیر اخلاقی در سوریه زمانی به میان می آید که دولت سوریه وارد شرایط سرنوشت سازی شده و طرح های ویرانگر و تجزیه طلبانه را ناکام می گذارد. اکنون طرح های ویران گر و تجزیه طلبانه در سوریه ناکام مانده و در غوطه و ادلب آخرین نفس های خود را می کشد. اگر دسیسه چینانی که از حقوق مردم سوریه و کمک به آنان دم می زنند راست می گویند باید برای عملی ساختن ادعاهای خود و کمک به مردم از تحریم ظالمانه علیه مردم سوریه دست شسته و به حمایت از تروریست هایی که در دامن خود پرورش داده اند، خاتمه دهند.

** تاثیر تحولات غوطه بر سرنوشت سوریه
شبکه «المیادین» لبنان و روزنامه «الثوره» سوریه تاثیر تحولات مربوط به نبرد غوطه بر بحران سوریه و طرح های دشمنان را بررسی کردند.
به نوشته تارنمای شبکه المیادین، عملیات سرنوشت ساز ارتش سوریه در غوطه شرطی در شرایطی آغاز شد که به تازگی تحولات اساسی در بحران سوریه رخ داده و روند تحولات، این کشور را از جنگ نیابتی به جنگ بین قدرت های بزرگ وارد کرده است.
تردیدی نیست که هدف ارتش سوریه در غوطه شرقی مصون نگه داشتن جبهه دمشق و فراهم کردن امنیت برای حدود 5 میلیون غیرنظامی این شهر است. این عملیات نقطه عطفی در بحران سوریه است که در نتیجه آن آثار اقدامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه قطر و عربستان برای زمینگیر کردن نظام سوریه پایان می یابد و معادلات تازه ای را رقم می زند که با تغییرات ماهیت میدان های نبرد سازگار است.
با وجود این که واشنگتن، پاریس، لندن و حتی سازمان ملل طبق معمول تلاش کردند برای توجیه مخالفت های خود با آزادسازی غوطه، موضوعات انسانی را مطرح کنند اما آشکار است که دلیل اصلی مخالفت این کشورها با آزادسازی غوطه، ترس از پیروزی های ارتش سوریه در غوطه و دور شدن تهدیدها از این شهر است.


در نتیجه این پیروزی طرحی که با همکاری عربستان و اردن علیه سوریه اندیشیده شده ناکام خواهد ماند. این کشورها می دانند که برای پیش بردن طرح خود نیاز به پیروزی در میدان های نبرد دارند تا نظام سوریه را زیر فشار قرار دهند. بستن پرونده غوطه از نظر نظامی یا سیاسی، این کشورها را از رسیدن به هدف بازمی دارد و سبب می شود تا طرح های آنان جنبه عملی به خود نگیرد.
به نوشته روزنامه الثوره، پیروزی نیروهای ارتش سوریه در غوطه شرقی نقطه عطفی برای برقراری امنیت و ثبات در سراسر سوریه و پیروزی بر تروریسم است. این پیروزی مشت محکمی بر صورت حامیان گروه های تروریستی واپسگرا است. موفقیت ارتش سوریه در غوطه شرقی پیروزی های دمشق در دیرالزور، البوکمال، شمال حلب، حماه، درعا، قنیطره و ادلب را تکمیل می کند.
پیروزی های ارتش سوریه روند تحولات را در این کشور و منطقه تغییر خواهد داد و افق روشنی برای سوریه است تا در عرصه بین المللی نقش فعال و کارآمد خود را بازیابد. این پیروزی ها به عربده کشی های رژیم صهیونیستی و تجاوزهای آشکار به حاکمیت سوریه پایان خواهد داد.
آمریکا با استقرار نیروهای خود در سوریه و دامن زدن به آشوب برای تجزیه سوریه عمل می کند. اما اکنون با پیروزی های ارتش سوریه آمریکا دریافته است که گروه های تروریستی به پایان خط رسیده اند و نابودی این گروه ها پیامدهای مصیبتی باری برای طرح های آمریکا به دنبال خواهد داشت.

نظرات بینندگان