arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶

دادستان کل کشور: تشخیص جاسوس بر عهده قوه قضائیه است

دادستان کل کشور گفت: حقوق افراد و کرامت انسانی مراجعان، متهمان حتی محکومان باید حفظ شود و اگر انجام نشود تخلف انتظامی محسوب شده و قابل‌ تعقیب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادستان کل کشور: تشخیص جاسوس بر عهده قوه قضائیه است

 حجت‌ الاسلام محمدجعفر منتظری پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان، اظهار کرد: تغییر و تحولات در مدیریت‌ها لازم است و نیروی جدید با قرار گرفتن در مدیریت برنامه‌های جدیدتر و آثار بهتری را خواهد داشت، از این‌ رو تغییراتی را در دادستان‌های سطح استان‌ها داریم که امری طبیعی است و این تغییر و تحولات هر از چند گاهی وجود دارد.

به گزارش انتخاب، وی تصریح کرد: حجت‌الاسلام سیدحسینی که مدیریت دادسراهای مرکز استان را بر عهده می‌گیرند به‌طورقطع تجربیات خود را مدنظر قرار می‌دهند و کارهای نیمه‌تمام را تمام و کارهایی که باید انجام شود را باید آغاز کنند و در تعامل با ریاست دادگستری و هم‌افزایی با مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی قضایی و اجرایی پیشگام باشند.

دادستان کل کشور در این مراسم گفت:دادسرا‌ها پیشانی دستگاه قضایی هستند و همواره باید حقوق همه مراجعه کنندگان حتی متهم ومحکومین بر اساس قانون حفظ شود.

وی اضافه کرد: شرط اصلی قاضی عدالت است و عدالت محوری باید در تار و پود یک قاضی باشد و وسعه و تحقق عدالت و آرامش مردم در سایه امنیت است و ما با برهم زدگان این نعمت نظام برخورد شدید می‌کنیم و این خواست ملت است.

دادستان کل کشور گفت: انتظار ما از مجلس و دولت این است که برای خدمت بیشتر به مردم نیاز‌های ضروری دستگاه قضا همچون اعتبارات و کمبود نیرو‌ها را رفع کنند.

 

وی تجربه گذشتگان را ارزشمند دانست و گفت: سید حسینی (دادستان جدید گرگان) باید تجربیات گذشته را مد نظر قرار دهد و کار‌هایی که نیمه تمام است را به اتمام برساند.

منتظری همکاری و هم افرایی با دستگاه‌های اجرایی و امنیتی را از وظایف دادستان‌ها بر شمرد و گفت: دادستان قاضی ایستاده است و باید در جمع مدیران، مسوولان و مردم حضور یابد.

وی با تاکید بر این که باید به مردم خدمت کرده و فرصت خدمت را ارزشمند بشماریم، تصریح کرد: طبق کلام امام علی (ع) باید منت مردم را بکشیم تا خدمت گذار آن‌ها باشیم و خدمت صادقانه و مخلصانه و بدون چشم داشت انجام دهیم.

وی گفت: اگر با این انگیزه وارد شویم به ارباب رجوع تکریم واقعی کرده و کمکاری نمی‌کنیم.

منتظری با بیان این که کار قضایی کاری جانکاه است، اما هرچه سخت‌تر باشد اجر آن بیشتر است، اظهار کرد: مبنای کار در جمهوری اسلامی قرآن و معارف اسلامی است و نباید برخورد ما با مردم ناپسند باشد.
حقوق متهم باید حفظ شود

وی با اشاره به این که حقوق متهم باید حفظ شود وگرنه تخلف انتظامی و قابل تعقیب است، اضافه کرد: درچارچوب قانون به جرم متهم رسیدگی می‌شود، ولی باید حرمت و شان وی حفظ شود حتی اگر کسی که استحقاق اعدام را دارد باید تا پای چوبه دار کرامت وی حفظ شود.

دادستان کل کشور با تاکید بر این که مسولان اجرایی وظیفه خدمات اجرایی دارند، اما وظیفه حفاظت از جان و مال مردم در دست ماست، گفت: شرط تصدی قاضی عدالت است و اگر عادل نباشد ظلم در حق مردم است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در تحقق عدالت در جامعه گله‌مند بودند، لذا علیرغم پیشرفت در سایر قسمت‌ها باید در راستای عدالت بیشتر حرکت کنیم.

وی با بیان این که مخاطب رهبری، دستگاه قضایی است، گفت: بخشی از این مشکلات بخاطر این است که دستگاه قضا ابزار‌های لازم را ندارد.
مجلس و مسئولان به نیاز‌های قوه قضائیه توجه کنند

منتظری تصریح کرد: اگر مجلس و مسوولان به نیاز‌های دستگاه قضا توجه کنند می‌توان بخش عمده مشکلات را برطرف کرد.

وی با تاکید بر این که امنیت در کشور حرف اول را می‌زند، تامین امنیت را مهمترین وظیفه دادستان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: امنیت کشور به شدت مورد هدف دشمن قرار گرفته و اگر یکی از دستگاه‌های امنیتی از وظایف خود کوتاهی کنند به امنیت مردم صدمه می‌زنند.

دادستان کل کشور گفت: اگر تحقق عدالت و پیشرفت را می‌خواهیم در سایه عدالت اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به این که دشمن با همه توان و تلاش به میدان آمده تا امنیت را مخدوش کند، گفت: اتاق فکری با حضور کارشناسان امنیتی صهیونیستی و آمریکایی برای از بین بردن امنیت ما برنامه ریزی می‌کند.
هوشیارانه در برابر دشمن ایستاده ایم

وی با بیان این که هوشیارانه در برابر دشمن ایستاده ایم، افزود: اهمیت امنیت کشور به گونه‌ای است که همه مسئولان به دشمنان اجازه نخواهند داد تا خدشه‌ای به آن وارد کنند.

منتظری با تاکید بر این که در برابر دشمنان داخلی و خارجی کوتاه نخواهیم آمد و هماهنگ با برنامه‌های آن‌ها ما هم تاکتیک‌های خود را تقویت خواهیم کرد، ادامه داد: در حوادث دی ماه دادستان‌های ما در کنار هم قرار گرفتند و در حادثه اخیر خیابان پاسداران هم می‌دانیم ریشه در کجا دارد، ولی ما فعلا درمورد آن چیزی نمی‌گوییم، زیرا نیاز به بررسی دارد.

وی با بیان این که حوادث خیابان پاسداران بسیار حقیرتر از آن بود که چهره انقلاب را مخدوش کند، گفت: دادستان‌ها باید حقوق عامه را حفظ کنند، زیرا برخی از حقوق برای دادستان‌ها تعریف شده تا به دنبال آن باشد.

وی از دادستان‌ها خواست در زمینه وظیفه خود به جد پای کار بایستند و شب و روز در خدمت مردم باشند.
آمار تجاوز به حقوق عمومی را در گلستان بالا است

منتظری آمار تجاوز به حقوق عمومی را در استان گلستان بالا دانست و اضافه کرد: عرصه جنگل، دریا و منابع طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد.

دادستان کل کشور خطاب به استاندار گلستان گفت: مدیران حوزه‌های مربوط به حفظ حقوق عامه را مکلف به انجام وظیفه کنید.

وی اضافه کرد: نباید تعرض به منابع طبیعی صورت گیرد، شهرداری چرا باید اجازه ساخت و ساز غیرقانونی دهیم.

منتظری در ادامه به نفوذ دشمن در کشور اشاره کرد و با تاکید بر این که باید نفوذ را جدی گرفت، گفت: یکی از اهداف نفوذ دشمن جلوگیری از اجرای اقتصادی مقاومتی است و هر جا در کالای قاچاق، ارز و موسسه‌های بانکی دچار مشکل هستیم همه به عوامل نفوذی بر می‌گردد.
پروژه نفوذ دنبال صدمه زدن به مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است

وی از مقاصد نفوذ را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: می‌گویند تشخیص جاسوس به عهده وزرات اطلاعات است، اما این دقیق و کامل نیست.

وی با بیان این که وزارت اطلاعات در این زمینه وظایف تعریف شده دارد، گفت: جاسوسی به موجب قانون جرم است و وظیفه مجازات بر عهده قوه قضاییه است و بسیج، نیروی انتظامی و دیگران ضابط قوه قضاییه است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: این که جرم چه باشد، بر عهده ماست، چه کسی گفته تشخیص جاسوس به عهده وزرات اطلاعات است؟ پیگیری، تعقیب و مجازات بر عهده وزرات اطلاعات است.

وی تصریح کرد: طبق قانون ۲۹ آیین دادرسی، آن‌ها ضابطان عام هستند و تشخیص جاسوس بر عهده قوه قضاییه و بقیه ضابط قوه قضاییه هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی به عنوان جاسوس محاکمه شد نباید بگوید این در حوزه اختیارات قوه قضاییه نیست.

حجت الاسلام سید رضا سید حسینی صبح امروز با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گرگان معرفی و از زحمات حجت الاسلام سید مصطفی حقی دادستان سابق گرگان نیز قدردانی شد.

سید رضا سید حسینی پیش از این رئیس دادگستری شهرستان کردکوی بود.

نظرات بینندگان