arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۲۲۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

نجفی: استحصال آب از منابع زیر زمینی تهران سه برابر میزان مجاز است

شهردار تهران گفت: ما با مسایل جدی در تمام شهرها روبرو هستیم و باید برای این مسایل فکری کنی البته قبل از وضع دستور العمل، قوانین و مقررات باید تکلیف خود را با رویکرد های اصلی روشن و استراتژی خود درباره برخورد با شهرها را مشخص کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهردار تهران گفت: ما با مسایل جدی در تمام شهرها روبرو هستیم و باید برای این مسایل فکری کنی البته قبل از وضع دستور العمل، قوانین و مقررات باید تکلیف خود را با رویکرد های اصلی روشن و استراتژی خود درباره برخورد با شهرها را مشخص کنیم.

به گزارش ایسنا دکتر محمد علی نجفی صبح امروز طی سخنانی در نود و پنجمین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور - که به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار شد - با اشاره به اهمیت وافر مدیریت شهری در سطح جهانی گفت: با یک نگاه ابتدایی به همایش‌ها، کنفرانس‌ها و مناسبت‌های مرتبط با موضوع مدیریت شهری در دنیا متوجه می‌شویم که اهمیت مدیریت شهری در سطح جهانی روز به روز بیشتر شده است البته این مساله علت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تحولات جمعیتی و حرکت از روستاها به سمت شهرها است.

وی با بیان اینکه تحولات جمعیتی روز به روز تعهد شهرها و مدیریت شهری را افزایش می دهد، گفت: هم اکنون تقسیم بندی روستاها به عنوان کانون‌های تولیدی و شهرها به عنوان کانون‌های مصرفی به کلی در دنیا تغییر پیدا کرده است ؛ به‌نحوی که مراکز اصلی تولید علم، ارزش افزوده و توسعه اقتصادی در شهرها قرار گرفته و طبیعی است که توجه به شهرها بیشتر از گذشته باشد.

شهردار تهران افزود: در کشور ما نیز تحولات جمعیتی کاملا اتفاق افتاده و جمعیت شهرها نسبت به روستاها افزایش پیدا کرده است. از این رو شهرها به عنوان پیشانی و ویترین اصلی در معرفی مدیریت کشور به شمار می‌روند. در این میان هر کسی بخواهد برداشتی از مدیریت کشور داشته باشد، شهرها را ارزیابی می‌کند.

نجفی با بیان اینکه شهرها در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات کشور خاکریز اول هستند،اظهارکرد: شهرها از این منظر نیز اهمیت زیادی دارند اما متاسفانه با چالش‌های مختلفی روبرو هستند که بخش عمده‌ای از این چالش‌ها، مسایل مشترک بین همه شهرهای کشور است. از جمله مسایل مشترک می‌توان به آلودگی هوا، ضعف حمل و نقل عمومی، ترافیک، عدم دسترسی به منابع مالی پایدار، ناپایداری شهری و ایمنی در شهرها اشاره کرد حتی اگر برخی شهرها با تعدادی از این چالش‌ها روبرو نیستند نیز باید در انتظار این چالش‌ها در طول زمان باشند چرا که همه این مشکلات به وجود خواهد آمد و بدون وجود نگاه آینده‌پژوهی و آینده‌نگری، حل مسایل موجود بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود.

وجود مسایل جدی در تمام شهرها

وی به سخنرانی خود در همایش هیدروپلیتیک اشاره و تصریح کرد: میزان استحصال آب از منابع زیر زمینی تهران سه برابر میزان مجاز است؛ به نحوی که هم اکنون ما از دشت تهران حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب بر می‌داریم این در حالیست که میزان مجاز برداشت از آب‌های زیر زمینی ۲۵۰ میلیون متر مکعب است. این موضوع منجر به بروز مشکلاتی همانند نشست زمین و مشکلات ناشی از آن شده است که قطعا در آینده از نظر کمی و کیفی مشکلات بیشتری ایجاد می کند مگر اینکه از نظر آینده پژوهشی و آینده نگری به سراغ آن برویم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: ما با مسایل جدی در تمام شهرها روبرو هستیم و باید برای این مسایل فکری کنیم البته قبل از وضع دستورالعمل، قوانین و مقررات باید تکلیف خود را با رویکردهای اصلی روشن و استراتژی خود درباره برخورد با شهرها را مشخص کنیم.

وی افزود: مسئله مدیریت محلی و میزان قدرت و نقش آن در اداره کشور بسیار مهم است که در این زمینه می توان دو استراتژی را تعریف کرد؛ یا باید به سمت قدرت هر چه بیشتر مدیریت‌های محلی حرکت کنیم تا به تدریج اختیارات بیشتری به آن‌ها بدهیم و در مقابل مسئولیت‌ها و ماموریت‌ها را تعیین کنیم. استراتژی دوم نیز این است که همین تمرکز را در همه امور دنبال کنیم.

استراتژی تمرکز قابل دوام نیست

نجفی به مذاکرات خود با وزیر کشور اشاره و اظهارکرد: شروع این تصمیم برای حرکت به سمت مدیریت‌های محلی از وزارت کشور است چرا که وزارت کشور می‌تواند تصمیم بگیرد هر کجا درآمد و قدرتی درباره شهرداری‌ها است، آن را در وزارت کشور و استانداری ها توزیع کنند و یا این مسئله به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی با بیان اینکه استراتژی تمرکز در همه مسایل قابل دوام نخواهد بود و باید به سمت مدیریت های محلی حرکت کنیم گفت: در مذاکرات با مجلس شورای اسلامی تاکید کردم که در این مرحله باید تصمیم بگیریم کدام استراتژی را انتخاب کنیم؟ اینکه در یک قانون نویسی دو ماده به سمت استراتژی اول و سه ماده به سمت استراتژی دوم باشد، در نتیجه شاهد همین تناقضی خواهیم بود که هم اکنون به وجود آمده است.

شهردار تهران بر ضرورت تعیین تکلیف «رفتن و یا نرفتن به سمت مدیریت به هم پیوسته شهری» نیز تاکید کرد و گفت: از برنامه سوم توسعه موضوع مدیریت یکپارچه شهری را عنوان می کنیم اما به آن اعتقاد نداریم و حتی اگر اعتقاد هم داریم، توانایی عملیاتی کردن این فکر و ایده را نداریم. از سال ۱۳۷۹ و برنامه سوم توسعه تاکنون از مدیریت یکپارچه شهری در برنامه ها یاد می‌شود اما یک مورد را نام ببرید که به این سمت حرکت کرده‌ایم؟

نجفی گفت: به سمت مدیریت به هم پیوسته باید حرکت کنیم چرا که استراتژی تمرکز دیگر قابل دوام نیست. همچنانکه همه شهرهای توسعه یافته نیز مدیریت به هم پیوسته را دنبال کرده‌اند بنابراین باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم به سمت مدیریت به هم پیوسته حرکت کنیم یا خیر و اگر می خواهیم این اتفاق بیفتد، دیگر نباید قوانین متعارض با این موضوع را وضع کنیم تا در تک تک موارد، شهرداری‌ها را محدودتر کنیم.

به گزارش شهرنوشت، وی به محدودیت‌های پیش روی شوراهای شهر نیز اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر شوراها از نظر وضع عوارض تقریبا اختیاری ندارند و هر چه تصویب کنند، از سوی دیوان عدالت اداری رد می شود. در جلسه ای با دیوان عدالت اداری این موضوع را بررسی کردیم و مشخص شد بر اساس قانون مجلس، این موارد وضع عوارض و مالیات ها در اختیار مجلس قرار دارد و خارج از آنها نیز چیزی نیست که بتوان برای آن عوارض وضع کرد. مشخص است که این قانون باید با دیدگاه تقویت مدیریت محلی و حرکت به سمت مدیریت به هم پیوسته متضاد است.

ضرورت تعیین استراتژی روشن درباره منابع مالی اداری شهرها

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تعیین استراتژی روشن درباره منابع مالی اداری شهرها گفت: منابع مالی مورد نیاز اداره شهرها از سه منبع حکومتی، شهرداری و مردم تامین می شود. در سفرهای اخیر خود به شهرهای سئول و ورشو نیز شاهد بودم که با وجود حاکم بودن مدیریت محلی و مدیریت یکپارچه شهری، بخش عمده‌ای از منابع مالی توسط حکومت مرکزی تامین می‌شود. از این رو یک تقسیم کار صورت گرفته و متناسب با آن، بخشی از منابع مورد نیاز نیز توسط حکومت مرکزی تامین می‌شود.

وی افزود: مردم خدماتی از مدیریت شهری دریافت می‌کنند که متناسب با آن خدمات باید در بخشی از هزینه‌ها نیز مشارکت کنند. این موضوع هم در همه دنیا مشخص است و باید درباره آن تصمیم بگیریم که مردم به خاطر زندگی در شهرها و کلانشهرها باید چه بخشی از هزینه‌ها را تامین کنند؟ علاوه بر این بخشی از منابع مالی شهرها به خود شهر و منابع شهرداری بر می‌گردد تا بتوانیم از بخش خصوصی در سرمایه گذاری‌ها و سایر منابع استفاده و ارزش افزوده ایجاد کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: موضوع پسماند در شهرهای توسعه یافته دنیا به یک منبع تامین مالی برای شهرداری ها تبدیل شده اما در کشور ما به یک منبع بدبختی، فشار و هزینه برای شهرداری ها تبدیل شده است این در حالیست که می توان از طریق جذب مشارکت‌ها و سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی این منابع را تامین کرد.

اهتمام دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور

نجفی به گرایش مثبت ایجاد شده در دولت برای توجه به شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: اگر این گرایش مثبت قبلا هم وجود داشته، ضعیف تر از آن چیزی است که امروز رئیس جمهوری دنبال می کنند. از این رو هم اکنون دو اقدام مهم با حمایت رئیس جمهوری در دولت در حال انجام است که می تواند در بهبود شرایط زیست شهری موثر باشد.

وی به اهتمام دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور نیز اشاره و اظهارکرد: بعد از اینکه توجیهات کافی در اختیار رئیس جمهور گذاشته شد، او نیز از این موضوع حمایت کرد البته بخش عمده‌ای از نوسازی ناوگان حمل و نقل به کلانشهرها بر می گردد که از سال ۹۷ اجرایی می‌شود و مقداری نیز به مدیریت ما مربوط می‌شود که چقدر از این منابع را برای توسعه حمل و نقل عمومی به کار بگیریم.

شهردار تهران با اشاره به حمایت رئیس جمهوری از برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری،گفت: استارت برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده در دهه فجر زده شده و قرار است منابعی شامل تسهیلات بانکی، بودجه دولتی و یارانه سود تسهیلات در سال ۱۳۹۷ تامین شود. از این رو امیدوار هستیم این دو اقدام بتواند چالش‌ها و مشکلات ما را تا حد زیادی برطرف کند.

آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار شهری

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به گرایش مثبت ایجاد شده به شهرداری‌ها و شوراهای شهر در قانون بودجه و تصمیمات مجلس به نفع شهرداری‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: انتظارات ما بیشتر از این بود اما محدودیت‌های کلی کشور و مسایل و مشکلات دیگری که مجلس باید به آنها می‌پرداخت، اجازه نداد که مجلس شورای اسلامی به همه پیشنهادات ما بپردازد.

وی به تشریح آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار شهری پرداخت و گفت: هم اکنون کار این لایحه را در کمیسیون زیربنایی دولت تمام کردیم و به دولت فرستادیم که در مجموع نسبت به وضعیت فعلی لایحه خوبی است اما باز هم انتظارات ما نادیده گرفته شده است. در این زمینه دو روز پیش نامه‌ای را به رئیس جمهوری نوشتم و مجددا عنوان کردم که از نظر ما این موارد باید اصلاح شود اما با این وجود اگر دولت آن‌ها را اصلاح نکند می‌توانیم در مجلس آنها را دنبال کنیم حتی با توجه به آنکه لایحه درآمدهای پایدار شهری طی یکی – دو ماه آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، می توان نامه ای را با امضای همه شهرداران کلانشهرها ارسال کرد.

شهردار تهران درباره بررسی موضوع دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: آنچه در این قانون اعمال شده در مجموع به نفع ما است اما به خاطر همان نبود استراتژی، موارد مثبت و منفی دارد. در این زمینه نیز نامه‌ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتم و درخواست کردم که موارد مورد نیاز اصلاح شود.

نجفی از حمایت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تشکر کرد و گفت: او خیلی دلش می‌خواست برای شهرها و به‌خصوص شهرهای بزرگ کاری در بودجه انجام شود اما محدودیت ها به حدی زیاد بود که کارهای صورت گرفته، کم است.

وی یادآور شد: لایحه یکپارچه مدیریت شهری که در دولت مطرح شده، اشکالات زیادی دارد و طرح مجلس درباره مدیریت یکپارچه شهری نیز مسایلی دارد که آن‌ها را دنبال می‌کنیم تا به نقطه نهایی مورد توافق برسیم.

شهردار تهران تاکید کرد: هدف همه ما این است که نظام جمهوری اسلامی از نظر کارامدی، در نقطه ایده آل و مورد قبولی قرار گیرد تا بتوانیم خدمت موثرتری به مردم عرضه کنیم.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست شهردار اصفهان به منظور پیگیری زمینه‌های همکاری مشترک خواستار تهیه و تکمیل اسناد مقدماتی در دبیرخانه کلانشهرها به منظور افزایش همکاری کلانشهرها شد.

نظرات بینندگان