arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶

سفر هیأتی کردی به نجف اشرف با هدف وساطت «مرجعیت» بین اربیل و بغداد

هیأتی متشکل از نمایندگان احزاب سیاسی منطقه کردستان عراق به منظور وساطت مرجعیت شیعه عراق بین اربیل و بغداد جهت پایان دادن به بحران به‌ وجود آمده بعد از همه‌پرسی جدایی به نجفر اشرف سفر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هیأتی سیاسی از منطقه کردستان عراق به منظور انجام گفت‌وگو راهی نجف اشرف شده است.

شبکه «روودآو» امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که هیأت مذکور که متشکل از نمایندگان احزاب سیاسی منطقه کردستان عراق است، دیروز وارد شهر نجف اشرف شده‌ و در گردهمایی‌ای که مرکز گفت‌وگو «الرافدین» و مؤسسه تحقیقات «میری» برگزار کرده، شرکت کرده است.

این هیأت امروز با «علی الموسوی» رئیس اوقاف شیعه و «علی بشیر النجفی» از مراجع دینی دیدار کرده است.

«سعدی احمد بیره» سخنگوی حزب «اتحاد میهنی کردستان» که در این سفر هیأت مذکور را همراهی می‌کند، در این ارتباط گفت که در دیداری با «علی الموسوی» که از نزدیکان آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجع شیعیان عراق به شمار می‌رود، از وی خواسته که از شیعیان عراق بخواهد موضع مرجعیت شیعه این کشور در قبال بحران به وجود آمده بین اربیل و بغداد را تأیید کند.

آقای سیستانی بعد از بحران روابط به وجود آمده بین دولت فدرال عراق و منطقه کردستان عراق هر دو طرف را به گفت‌وگو به منظور حل مشکلات فیمابین دعوت کرد.

تنش بین اربیل و بغداد با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق در سوم مهر ماه شروع شد که دولت فدرال عراق به نخست وزیر «حیدرالعبادی» آن را غیرقانونی خواند و خواستار لغو نتایج آن شد.

سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان همچنین ادامه داد: «ما خواستار تداوم حمایت از مردم کُرد همانند گذشته شدیم، ما صرف نظر از مذاکرات بین حکومت کردستان عراق و بغداد، به مرجعیت شیعه و عتبات عالیات احترام می‌گذاریم».

در همین ارتباط، «جعفر ابراهیم» عضو دفتر سیاسی حزب دموکراتیک کردستان گفت که گفت‌وگوها بین اربیل و بغداد وارد مرحله جدیدی شده و به رغم وجود تحریم‌های تنبیهی بغداد علیه اربیل، این گفت‌وگوها به حل اختلافات از طریق گفت‌وگو امید می‌دهد.

دولت فدرال عراق بعد از آنکه مقامات کرد از لغو نتایج همه‌پرسی جدایی خودداری کردند، از کشورهای همسایه خود ایران و ترکیه خواست مرزها و گذرگاه‌های خود را به روی اربیل بسته و پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های کردستان را ممنوع اعلام کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان