arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶

حکم دادگاهی در آمریکا: جزئیات قرارداد بوئینگ با ایران افشا شود

یک قاضی فدرال در آمریکا در ارتباط با یک پرونده شکایت علیه ایران از شرکت بوئینگ خواست تا جزئیات قراردادش با تهران را در اختیار شاکیان این پرونده قرار دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک قاضی فدرال در آمریکا در ارتباط با یک پرونده شکایت علیه ایران از شرکت بوئینگ خواست تا جزئیات قراردادش با تهران را در اختیار شاکیان این پرونده قرار دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روبن کاستیلو قاضی دادگاه منطقه‌ای شیکاگو طی حکمی به شرکت هواپیماسازی بوئینگ دستور داد تا جزئیات قرارداد 16 میلیارد دلاری خود با ایران را در اختیار شاکیان پرونده‌ای قرار دهد که مدعی دست داشتن تهران در حملات تروریستی 2003 هستند و می‌خواهند از ایران غرامت 67 میلیون دلاری دریافت کنند.

شرکت بوئینگ در این قرارداد قرار است 80 فروند هواپیمای مسافربری به خطوط هوایی ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران بفروشد.

این قاضی فدرال با صدور این حکم با استدلال بوئینگ مبنی بر این مخالفت کرده است که افشای جزئیات قراردادش با ایران نه تنها این معامله بزرگ بلکه اجرای توافق هسته‌ای را هم به خطر می‌اندازد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ژوئیه 2015 حاصل و منجر به محدودیت برنامه هسته‌ای تهران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی این کشور شد. فروش هواپیمای مسافربری به ایران بخشی از تعهدات آمریکا در این توافق است.

کاستیلو ضمن اعلام حکم خود همچنین تصریح کرد که دولت ترامپ در روز دوم فوریه به دادگاه اعلام کرده که در حال همکاری با توافق سال 2015 است و از این رو درباره اینکه آیا دادگاه باید از بوئینگ بخواهد که جزئیات قراردادش را منتشر کند یا نه، موضعی اتخاذ نکرده است.

سخنگوی شرکت آمریکایی بوئینگ نیز تاکنون اظهارنظری درباره حکم روز سه‌شنبه دادگاه شیکاگو نکرده است.

به گزارش ایسنا، دادگاه‌های فدرال آمریکا پیش از این نیز با طرح ادعاها و اتهامات بی‌پایه و اساس علیه کشورمان، ایران را به پرداخت غرامت به قربانیان حوادثی که تروریستی خوانده می‌شوند، محکوم کرده است. شاکیان این پرونده‌ها خواهان ارزیابی اموال ایران در آمریکا هستند تا بتوانند با تکیه بر ادعاهای واهی‌شان غرامت دریافت کنند.

برچسب ها: بوئینگ
نظرات بینندگان