arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

حزب نواز شریف کنترل سنای پاکستان را به دست گرفت

رسانه‌های محلی گزارش دادند، حزب حاکم پاکستان در رای‌گیری محرمانه توانست کنترل سنای این کشور را به دست بگیرد. این پیروزی انگیزه‌ای برای حزب مسلم لیگ شاخه نواز در آستانه انتخابات پارلمانی در تابستان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های محلی گزارش دادند، حزب حاکم پاکستان در رای‌گیری محرمانه توانست کنترل سنای این کشور را به دست بگیرد. این پیروزی انگیزه‌ای برای حزب مسلم لیگ شاخه نواز در آستانه انتخابات پارلمانی در تابستان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ نتایج مذکور ممکن است به احیای جایگاه سیاسی محمد نواز شریف، نخست‌وزیر معزول پاکستان بینجامد که از ژوئیه گذشته با قوه قضائیه پاکستان درگیر است چرا که آن زمان، دادگاه عالی پاکستان با صدور حکمی به پایان رهبری او رای داد و بابت دارایی‌های اعلام نشده رد صلاحیتش کرد.

مریم نواز شریف، دختر نخست‌وزیر سابق پاکستان که از او به عنوان وارث مسلم‌لیگ یاد می‌شود، در پیامی توئیتری نوشت: مسلم لیگ نواز اکنون بزرگترین حزب سناست. ماشاالله.

شبکه تلویزیونی جئو و سایر رسانه‌ها گزارش دادند، نامزدهای مورد حمایت حزب مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان (PML-N) ۱۵ کرسی از ۵۲ کرسی را به دست آوردند و بر کرسی‌های حزب مردم پاکستان (PPP) به عنوان بزرگترین گروه در سنا غلبه کردند. نامزدهای حزب مردم پاکستان به ۱۲ کرسی رسیدند. مسلم لیگ با همکاری با سایر احزاب متحدش در سنا می‌تواند به شکل دوفاکتوی کنترل مجلس سنا با ۱۰۴ کرسی را به دست بگیرد.

قانونگذارانی از چهار مجلس استانی و پارلمان فدرال برای انتخاب سناتورهای جدید رای‌گیری محرمانه برگزار کردند و نمایندگان منتخب برای یک دوره شش ساله تعیین می‌شوند. قانونگذاران بر خلاف آخرین انتخابات سنای پاکستان در ۲۰۱۵ حتی اجازه نداشتند تلفن همراه داشته باشند.

با به دست گرفتن کنترل سنا، حزب مسلم لیگ نواز می‌تواند قانون اساسی را به نحوی تغییر دهد تا نواز شریف قادر باشد مجددا در انتخابات سراسری آتی که امسال برگزار می‌شود، شرکت کند و روی کار بیاید. این حزب هنوز حرفی از اصلاح قانون اساسی به میان نیاورده است اما از زمانی که دادگاه عالی، شریف را از قدرت کنار گذاشت، یک دوره تنش آغاز شد. ما گذشته دادگاه عالی شریف را از ریاست حزب مسلم لیگ کنار گذاشت و به عبارتی او را دوباره رد صلاحیت کرد.

نظرات بینندگان