arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

فارن پالیسی: عربستان به دنبال ساخت سلاح اتمی است؟

تارنمای 'فارن پالیسی' روز یکشنبه پس ازامضای یادداشت تفاهم بین عربستان و آمریکا در مورد برنامه هسته ای در لندن نوشت: به رغم تکذیب های عربستان به نظر می رسد، پادشاهی این کشور تولید سلاح اتمی را یکی از اهداف خود می داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارن پالیسی: ریاض همچنان در صدد تولید سلاح اتمی استعربستان سعودی در جریان امضای یادداشت تقاهم نسبت به محدودیت های رایج به غنی سازی اورانیوم و استحصال پلوتونیوم، مقاومت نشان داده و این به نوعی حاکی از تصمیم پادشاهی سعودی برای ساخت سلاح هسته ای است.


ناظران می گویند با توجه به رقابت عربستان با ایران، دولت این کشور در اهداف تعریف شده برای برنامه هسته ای خود به کمتر از مشخصات برنامه هسته ای ایران قانع نخواهد شد.


تارنمای 'فارن پالیسی' نوشت: آمریکا نباید در این مورد کوتاه بیاید و محدودیت ها را باید در حد برنامه هسته ای کشور همسایه یعنی امارات متحده عربی نگه دارد و ممنوعیت غنی سازی اورانیوم و فرآوری مجدد سوخت را اعمال کند.


فارن پالیسی نوشت: رفتار قبلی رژیم سعودی نشان دهنده لزوم اصرار در مورد مقررات عدم اشاعه سلاحهای اتمی (ان پی تی) است. این ریاض است که باید به خاطر آورد قبلا برای تولید سلاح هسته ای به پاکستان کمک مالی کرده است و آمریکا نباید به چیزی کمتر ازاستانداردهای تعیین شده پیمان عدم اشاعه سلاحهای اتمی قانع شود.


نویسنده مقاله افزود: سعودی ها موشکهایی در اختیار دارند که می خواهند آنها را قادر به حمل سلاح هسته ای کنند. ما نباید چنین امکانی را به آنها بدهیم. در دهه 1980 آنها از چین موشکهای با برد بلند دی اف-3 به نام ' طوفان شرق' خریدند که قادر به حمل سلاح هسته ای بود. آنها این کار را بدون اطلاع آمریکا انجام دادند . 10 سال پیش نیز موشکهای جدید با قابلیت حمل سلاح اتمی از چین خریدند .

آنچه که اعلام نمی شود، این است که سعودی ها می خواهند زرادخانه موشکهای دوربرد خود را دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای کنند.
نویسنده این مقاله افزود: عربستان سعودی نه یک کشور با ثبات و نه یک کشور صلح طلب در خاورمیانه است که استحقاق توجه خاص آمریکا را داشته باشد.


'دولت آمریکا، سعودی ها را به عنوان شریک خود در مبارزه با افراط گرایان اسلامی معرفی می کند. اما، واقعیت آن است که سعودی ها یکی از اشاعه دهندگان مکتب فکری این گروه ها هستند که تروریسم را در دنیای عرب گسترش داده است.


در واقع 'وهابی گری' مکتب فکری خاص سعودی هاست که به عنوان منادی خشن ترین نوع تروریسم در سطح بین المللی ترویج کرده است.


مقاله 'فارن پالیسی' پیش بینی می کند که حکومت سعودی بی ثبات است و معلوم نیست حکومت بعدی این کشور که جانشین ملک سلمان خواهد شد، نسبت به آمریکا روابط دوستانه ای داشته باشد.


فارن پالیسی افزود: امریکا نباید گول اصلاحات نمایشی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را بخورد. این حکومت دیکتاتوری خودکامه است و اقلیتها را به بند کشیده است. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان