arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

وزیر علوم: مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می‌کنیم / در روش جدید «گزینش علمی» جایگزین «گزینش دانشجو» می‌شود

منصور غلامی گفت: موضوع حذف کنکور با همکاری وزارت آموزش و پرورش به‌طور جدی در حال بررسی کارشناسی است تا مدل منطقی برای داوطلبان شکل بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه ایران در گفت و گو با منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نوشت: موضوع حذف کنکور با همکاری وزارت آموزش و پرورش به‌طور جدی در حال بررسی کارشناسی است تا مدل منطقی برای داوطلبان شکل بگیرد.

در ادامه می خوانیم: منصور غلامی درباره آخرین وضعیت حذف کنکور افزود: برنامه‌ای ویژه داریم که در آینده کنکور به‌روش جدیدی از «گزینش دانشجو» به «گزینش علمی» تبدیل شود. با این همه حذف کنکور در دستور کار است، همین حالا هم در انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه بخش اصلی کار و امتیازها مربوط به سوابق تحصیلی است. در بسیاری رشته‌ها صرفاً با همین سوابق وارد دانشگاه می‌شوند؛ در رشته‌هایی که پرطرفدار هستند و محدودیت برای ورود همه وجود دارد، قطعاً سهمی که از طریق آزمون سراسری صورت می‌گیرد؛ تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد: برنامه‌ای است که در آینده کنکور به روش جدیدی از گزینش به‌عنوان گزینش علمی دانشجو تبدیل شود. ضرورتاً این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود، یعنی باید دانش‌آموزان را از زمانی آماده کنیم که مثلاً طی 5 سال آینده مدل آزمون سراسری نخواهیم داشت. در این رابطه آموزش و پرورش باید برنامه لازم را برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ارزیابی سوابق تحصیلی به اجرا درآورد. نظر شخصی من این است که دانش‌آموزان باید بدانند براساس چه معیاری در آینده مشخصی قرار است انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه شوند. به این دلیل که باید خود را با آن ضوابط وارد دانشگاه کنند.

وزیر علوم همچنین به بحث کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به بحث کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بسیار تأکید دارند. بنابراین باید مسئولان دانشگاه‌ها این فضا را طوری ترتیب دهند که اگر صحبتی پیش می‌آید خدایی نکرده برای گوینده آنها نگرانی ایجاد نشود. تعداد زیادی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها برگزار کرده‌ایم اما این مسأله که احیاناً در بعضی از دانشگاه‌ها برخی از افراد از روی احتیاط در این نشست‌ها شرکت نمی‌کنند به معنای آن نیست که تصورات آنان واقعی است.وی معتقد است: بحث کرسی‌های آزاداندیشی در اجرا و طرح موضوع خوب مطرح نشده است.

باید بگویم کرسی‌های آزاد اندیشی نشست‌های علمی هستند و نباید نشست‌های سیاسی قلمداد شوند. دانشگاه‌ها وظیفه‌شان مباحث علمی است. حتی اگر وارد بخش‌های سیاسی می‌شوند باید نگاه علمی به موضوع داشته باشند. قاعدتاً در کرسی‌های آزاداندیشی باید فضای گفت‌و‌گو وجود داشته باشد. که بارها شنیدیم رهبرمعظم انقلاب هم از اینکه برداشت‌های آزاد از کرسی‌های آزاداندیشی می‌شود ابراز نگرانی کردند. باید مجموعه‌ها به‌گونه‌ای مدیریت کنند که بحث‌ها بین افراد صاحب نظر باشد. این موضوع خوب اجرا نشده است.

نظرات بینندگان