arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

نیویورک تایمز: ترامپ با دموکراسی مشکل دارد

پس از آن که دونالد ترامپ طی سخنرانی خود در مراسم شام رییس جمهور چین را تحسین کرد، نیویورک تایمز در سرمقاله خود از رییس جمهور آمریکا انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز: ترامپ با دموکراسی مشکل دارد

پس از آن که دونالد ترامپ طی سخنرانی خود در مراسم شام رییس جمهور چین را تحسین کرد، نیویورک تایمز در سرمقاله خود از رییس جمهور آمریکا انتقاد کرد.


به گزارش انتخاب به نقل از هیل، این سرمقاله پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا حزب کمونیسم چین را به خاطر منسوخ کردن محدودیت دوره‌ای ریاست جمهوری که قدرت را به مدت نامحدود در اختیار شی جینپینگ، رییس جمهور چین قرار می‌دهد، تحسین کرد.


گزارش شده که دونالد ترامپ در ضیافت شامی که با حضور اهداکنندگان جمهوری‌خواه، پشت درهای بسته در فلوریدا برگزار شد، اظهار کرد: اکنون او(شی جینپینگ) به طور مادام‌العمر رییس جمهور است، به طور مادام‌العمر! او عالی است! و او توانست چنین کاری را انجام دهد. به نظرم این عالی است. شاید ما هم زمانی این ایده را امتحان کنیم.


نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت، اظهارات گزارش شده رییس جمهور نشانگر چشم‌انداز کلی او از جهان است.


در این سرمقاله آمده است: چیزی در وجود این مرد است که او را وادار به تحسین چنین نمونه‌ای از استبداد می‌کند. ترامپ مطمئنا درباره تبدیل شدنش به یک رییس جمهور مادام‌العمر شوخی کرد اما شک اندکی نیز وجود دارد که او واقعا هیچ خطری در تصمیم "عالی" شی جینپینگ برای افزایش مدت حکومتش تا زمان مرگ نمی‌بیند. چنین واکنشی در راستای حمایت ترامپ از مردانی با حاکمیت مستبدانه و حتی تحسین آنان است؛ برای مثال افرادی مانند ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین.


در ادامه این سرمقاله آمده است که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اکثریت رای مردم را به دست نیاورد اما بر اساس برتری در کالج‌های انتخاباتی رییس جمهور آمریکا شد " و لازم به ذکر نیست که از کمک‌های روسیه هم برخوردار شد و می‌تواند قابل درک باشد که او با دموکراسی راحت نیست".


نیویورک تایمز همچنین با یادآور شدن اقدامات مستبدانه شی جینپینگ، در این سرمقاله از تحسین وی از جانب ترامپ انتقاد کرد و نوشت: "شی" برای به دست آوردن قدرت بیشتر، تلاش کرده تا تمام رقبای خود را کنار بزند، همه اختلاف نظرها را خفه کند، سازمان‌های چینی را تضعیف کند و طرز فکر شخصی خود را رواج دهد و همچنین اقتصاد بازار آزاد را تضعیف و مطبوعات آزاد را نابود کرده و کنترل بر جامعه چین را که هم‌اکنون هم در میان محدودترین جوامع جهان قرار دارد، تشدید کند.


این سرمقاله ادامه می‌دهد: ترامپ در خاک خود نیز به طرز غریبی نسبت به تهدیدهای خارجی از جمله مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ بی‌تفاوت بوده است. او همچنین بی‌توجهی و بی‌حوصلگی خود را درباره بازرسی‌های قدرت ریاست جمهوری، چه از جانب دادگاه‌ها و چه از جانب وزارت دادگستری که از دستورات او برای بازرسی رقبای سیاسی تخطی نمی‌کند، ثابت کرده است. جورج واشنگتن، رییس جمهور سابق آمریکا که برای دو دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت، در خصوص استبداد هشدار داد اما ترامپ این مساله را متوجه نمی‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان