arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

ترامپ: ممکن است شخصا برای افتتاح سفارت به اسرائیل بروم

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از احتمال سفر به سرزمین‌های اشغالی در ماه مه برای حضور در آیین افتتاح سفارت جدید و جنجال‌برانگیز آمریکا در قدس خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ: ممکن است شخصا برای افتتاح سفارت به اسرائیل برومبه گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هاآرتص، این نخستین سفر نتانیاهو به واشنگتن پس از تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است.


این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که جنجال بر سر پرونده فساد مالی نتانیاهو در هفته‌های گذشته به شدت بالا گرفته و فشارها برای استعفای او افزایش یافته است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار روز دوشنبه با تقدیر از آنچه که «دوستی خارق العاده» با دولت جدید آمریکا خواند، گفت: مردم ما تصمیم دونالد ترامپ برای شناسایی اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل را به یاد خواهند سپرد.


نتانیاهو گفت: اگر بخواهم بزرگ‌ترین چالش در منطقه خاورمیانه برای ما و همسایگان عربمان را نام ببرم، پاسخ در یک کلمه خلاصه شده و آن ایران است.


نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ایران از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست نکشیده و در نتیجه توافق هسته‌ای، اقدامات تهاجمانه خود را به همه جا از جمله مرزهای ما گسترش داده است.


نتانیاهو افزود: باید ایرانی را که شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا سر می‌دهد، متوقف کنیم. این چالشی مشترک برای ما است.


ترامپ هم در این دیدار با این ادعا که روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده، گفت: تصمیم برای به رسمیت شناختن پایتختی اورشلیم (قدس) را بسیاری از رئیسان جمهوری پیشین در کارزارهای انتخاباتی خود وعده داده بودند، اما هیچ گاه نتوانستند کاری را که باید، انجام دهند.


دولت آمریکا به تازگی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و ماه مه (اردیبهشت – خرداد 97) را برای بازگشایی سفارت خود در این شهر در نظر گرفته است؛ گرچه روند انتقال سفارت تا سال 2019 ادامه خواهد یافت. 


تحلیلگران سیاسی، این اقدام ترامپ را خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش و نقض اساسی حقوق مردم فلسطین می دانند.


انتقال سفارت آمریکا به قدس را کنگره این کشور در سال 1995 تصویب کرد؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی، اجرای آن را هر 6 ماه یکبار تعلیق کرده بودند.

نظرات بینندگان