arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

عضو کمیسیون اصل ۹۰: جعبه سیاه آی‌تی‌آر ضربه خاصی ندیده / ارسال آن به فرانسه ضرورت ندارد / علت اصرار و تعجیل برای این کار مشخص نیست

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از اصرار سازمان هوایپمایی کشوری مبنی بر ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به کشور فرانسه، به تشریح دلائلی پرداخت که این مسئله ضرورت ندارد و در عین حال گفت که درصورت وقوع این اتفاق، کمیسیون اصل ۹۰ موضوع را از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از اصرار سازمان هوایپمایی کشوری مبنی بر ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به کشور فرانسه، به تشریح دلائلی پرداخت که این مسئله ضرورت ندارد و در عین حال گفت که درصورت وقوع این اتفاق، کمیسیون اصل ۹۰ موضوع را از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تصمیم‌گیری عجولانه سازمان هواپیمایی کشور برای فرستادن جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به کشور فرانسه برای بازخوانی این جعبه سیاه تاکید کرد که این مسئله به هیچ عنوان ضرورت نداشته و گفت: به نظر می‌رسد کسانی که به‌دنبال فرستادن جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به فرانسه هستند، مشخصاً دو هدف را دنبال می‌کنند. اول سعی در خرید زمان دارند و در ثانی نگرانی ما خطری است که ارسال این جعبه سیاه به کشور فرانسه و در طول مسیر این جعبه سیاه را تهدید می‌کند و به هر حال ممکن است هر اتفاقی در مسیر بیفتد.

نیازی به ارسال جعبه سیاه تهران-یاسوج به فرانسه نیست

وی با اشاره به دلائلی متقن مبنی بر این‌که نیازی به ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به فرانسه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت نخست این است که اساساً خواندن جعبه سیاه در کشور امکان‌پذیر است و در مقاطع پیشین، بارها این مهم در کشورمان انجام شده است. همچنین باید توجه داشته باشیم که این هواپیمای «ای‌تی‌آر» تهران–یاسوج که بعد از ۶ سال فعالیت، وارد مسیر پروازی شده، «چک سنگین» روی آن صورت گرفت و در جریان این چک تخصصی موسوم به چک سنگین، جعبه سیاه هواپیما هم مورد بازبینی جدی قرار می‌گیرد که این مسئله نیز نشان‌دهنده آن است که ما توان خواندن جعبه سیاه در کشورمان را داریم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس همچنین اضافه کرد: دلیل سوم برای این‌که نیازی به ارسال این جعبه سیاه به خارج از کشور نیست، بحث رندوم چک است که بنابر اصول سازمان هوانوردی بین‌المللی (اییکائو) روی همه هواپیماها انجام می‌شود و در این مرحله نیز این جعبه سیاه بازخوانی می‌شود. این بازبینی درمورد همه هواپیماها انجام می‌شود و در مراحل مختلف چک، جعبه سیاه هواپیما هم مورد بازبینی قرار گرفته و بازخوانی می‌شود. در نتیجه می‌بینیم که ما بارها در کشور این کار را انجام داده‌ایم و دلیلی برای ارسال جعبه به خارج از کشور نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته دیگر این است که اساساً عدم امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور، جای نگرانی بیشتری دارد؛ چرا که نشان می‌دهد رندوم چک درمورد سایر هواپیماها ازجمله همین هواپیما انجام نشده که بعید است این‌چنین باشد و با این حساب به نظر می‌رسد نیازی به ارسال این جعبه سیاه به خارج از کشور وجود ندارد.

ابراز نگرانی نسبت به بی‌نتیجه ماندن پرونده سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

او تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج ضربه خاصی ندیده و در این شرایط مشخص نیست چرا دوستان اصرار دارند این جعبه سیاه را به کشور فرانسه بفرستند. ما امیدواریم این اتفاق نیفتد و احیاناً کار به جایی نرسد که این پرونده نیز همچون پرونده‌های مشابه مشمول مرور زمان شده و بی‌نتیجه بماند.

پارسایی در عین حال گفت: درصورتی که واقعاً این امکان برای بازخوانی جعبه سیاه داخل کشور وجود نداشته باشد، بهتر است که به‌جای فرستادن این جعبه سیاه به فرانسه که خطراتی آن را تهدید می‌کند، هزینه بسیاری دارد و زمان را از بین می‌برد، یک تیم تخصصی از فرانسه به کشور بیاورند که یک بار برای همیشه این دانش و تکنولوژی را در اختیار کارشناسان کشورمان قرار دهند.

ایران ۷ برابر آمار جهانی با سوانح هوایی روبرو می‌شود

وی افزود: البته بعید است این اتفاق بیفتد؛ چرا که کارشناسان ایرانی توانایی بازخوانی جعبه سیاه را دارند و این در شان ما نیست که به‌عنوان یک کشور برجسته در سطح منطقه و بین‌المللی بگوییم ما هنوز توانایی بازخوانی یک جعبه سیاه نداریم. آن هم در شرایطی که کشور ما کشوری سانحه‌خیز است و حدود ۷ برابر جهان سانحه هوایی داریم، بنابر این بهتر است لااقل این مسائل داخل کشور انجام شود.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس همچنین در واکنش به اظهارات شب گذشته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر ارسال این جعبه سیاه به کشور فرانسه یادآور شد: متوجه نمی‌شویم که چرا هواپیمایی کشوری تا این حد در ارسال جعبه سیاه به فرانسه عجله دارد. کدام یک از جعبه سیاه‌های قبلی را با این عجله و فوریت به خارج از کشور ارسال کردند.

کمیسیون اصل ۹۰ مستنداتی درمورد عدم ضرورت ارسال جعبه سیاه به فرانسه دارد

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ مستندات فراوانی در اختیار دارد که اساساً‌ ارسال این جعبه سیاه به فرانسه ضرورت ندارد. ما در کمیسیون اصل ۹۰ نظرات کارشناسان را دریافت کردیم و هیچ توجیهی برای ارسال این جبعه سیاه به خارج کشور وجود ندارد.

پارسایی در پایان تصریح کرد: قطعاً کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درصورت ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج وارد خواهد شد و پرونده را از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.

نظرات بینندگان