arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

وزارت بهداشت؛ ۳۰ هزار نفر هر سال بر اثر آلودگی هوا در ایران می‌میرند!

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال 29 هزار و 500 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان می بازند که 21 هزار نفرشان به علت بیماری قلبی و عروقی می میرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمار رسمی وزارت بهداشت؛ ۳۰ هزار نفر هر سال بر اثر آلودگی هوا در ایران می‌میرند!

رضا ملک زاده روز چهارشنبه در همایش بررسی راهکارهای دستیابی به مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیماری‌های مزمن و غیر واگیر مهمترین عامل مرگ زودرس ایرانیان قبل از 70سالگی است و بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان و دیابت مهمترین این بیماری‌ها هستند.

به گزارش انتخاب؛ وی گفت: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در سال 94 حدود 385 هزار مرگ در کشور رخ داده است. 55درصد این مرگها قبل از 70 سالگی و زودرس بوده و 25 درصد این مرگ‌ها یعنی حدود 94 هزار مرگ قبل از50 سالگی رخ داده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: 50 درصد ایرانیان بالای 55 سال فشار خون بالا دارند و 45 درصد ایرانیان بالای 50 سال به چربی خون بالا گرفتار هستند.

ملک زاده افزود: باید برای آینده کشور و پیشگیری از بیماری های مزمن و غیر واگیر برنامه ریزی داشته باشیم و بخش مهمی از تحقیقات کشور بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و پاسخگویی به چالش‌های کشور متمرکز باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نقش مهمی در رفع چالش‌های سلامت دارند اما هم اکنون به علت تاخیر یک ساله در پرداخت حقوق پزشکان و کادر بهداشتی و درمانب با مشکل مواجه هستیم و طرح تحول سلامت دچار مشکل شده است.

وی گفت: در سال‌های گذشته با افزایش سن امید به زندگی افتخارات بزرگی در نظام سلامت به دست آورده و توانسته‌ایم با کاهش آلودگی هوا در خانه، افزایش زایمان ایمن، کاهش بیماری‌های واگیر و گرمسیری، توسعه بیمه همگانیفکاهش کوتاه قدی و کاهش مصرف الکل شاخص توسعه انسانی را در ایران ارتقا دهیم.

وی گفت: مهمترین چالش های نظام سلامت ایران، میزان بالای تصادفات رانندگي، خشونت و نزاع، رعایت نشدن اصول بهداشت فردی، آلودگی هوا و ریزگردها، بلایای طبیعی، مسمومیت‌ها و ایدز است که باید برای کاهش عوارض آنها اقدام کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان