arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۴۱۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

تحلیل گاردین؛ شی‌جین‌پینگ در اندیشه سبقت از مائو؟ / «رییس جمهور» چین «سلطان» می‌شود؟

نخست وزیر چین، لی که چیانگ به صراحت در جریان اجلاس سران حزب کمونیست در پکن به حمایت از شی جین پینگ نخست وزیر چین پرداخت . وی با قاطعیت اعلام کرد از افکار رئیس جمهور کشور ، چه به طور عملی و چه به لحاظ دیدگاهی حمایت می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیل گاردین؛ شی‌جین‌پینگ در اندیشه سبقت از مائو؟ / رییس جمهور چین سلطان می‌شود؟

گاردین نوشت: نخست وزیر چین، لی که چیانگ به صراحت در جریان اجلاس سران حزب کمونیست در پکن به حمایت از شی جین پینگ رییس جمهور چین پرداخت. وی با قاطعیت اعلام کرد از افکار رئیس جمهور کشور، چه به طور عملی و چه به لحاظ دیدگاهی حمایت می کند.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: وی در مراسم افتتاحیه کنگره دو هفته ای ملی خلق چین، از نخبگان سراسر کشور درخواست کرد از شی جین پینگ حمایت کنند، چرا که وی پس از دوران مائو، برترین پیشوای چین محسوب می شود.

لی در گفتگو با بیش از 3 هزار نماینده خلق چین که در سالن بزرگ کنگره حضور داشتند گفت: "ما در حال ورود به دورانی جدید هستیم و در نتیجه باید از شی چین پیانگ حمایت کرده و مواضع اصلی او را حفظ کنیم."

طی هفته گذشته سخنانی در این خصوص مطرح شد که شی جین پینگ 64 ساله در تلاش است تا کنگره را راضی به لغو محدودیت دوره ریاست جمهوری کند . در صورت موفقیت وی در این طرح، طی یک رویداد بحث برانگیز، راه برای سلطنت وی طی دهه های بعدی هموار می شود.

طی این سخنرانی که با چاشنی ادای احترام نسبت به ژی جین پینگ همراه بود، لی از نمایندگان دوی از ارخواست کرد در تصمیم گیری های آتی خود به پیشنهادهای وی فکر کنند. او از نیروهای خود در خواست کرد بر اساس خط مشی های مهم ژی جین پینگ یک فرماندهی قدرتمند اتخاذ کنند . این موضوع از دید لی باید با هدف حفظ مواضع پینگ در حوزه قدرت گیری نیروهای مسلح و البته افزایش توان اقتصادی و دستیابی به نوعی سوسیالیسم عصر جدید با ویژگی های چینی انجام می شود.

افزون بر این ها، لی توان رهبری شی جین پینگ را در رهبری قدرتمند کمیته مرکزی حزب ستایش کرد. مقامی که از سال 2012 در اختیار وی قرار گرفته و باعث شده چین با قدرت هر چه تمام تر چالش ها و جریان های مخاطره آمیز را پشت سر بگذارد.

لی در سخنان خود تاکید کرد قصد دارد رشد اقتصادی کشور را طی سال جاری 6.5٪ افزایش دهد. افزون بر این ها نمایندگان مجلس را تشویق کرد تا طرح هایی الهام بخش برای چین اجرا کنند. طرح هایی که موفق شوند 3 بحران اصلی چین را حل کنند. بحران های خطرات اقتصادی و مالی، فقر شدید و آلودگی هوا . در این میان لی ادعا کرد که "اتحاد به ما قدرت می بخشد".

همانطور که پیش بینی می شد ، لی در جریان سخنرانی 105 دقیقه ای خود کوچک ترین اشاره ای به اعتراض حزب کمونیست چین در خصوص پیشنهاد برای طولانی تر شدن زمان حکمرانی ژی و یا نگرانی های حزب لیبرال برای بازگشت به دوران استبدادی سبک مائو نکرد.

با این حال وی در جریان سخنرانی خود در جمع تقریبی 3 هزار نماینده خلق چین اعلام کرد: قدرت را نمی توان به عنوان یک موضوع سلیقه ای مدیریت کرد، بلکه نظارت در اصل قدرت بسیار مهم است. تصمیم گیری ها باید با روش های دموکراتیک و با روش های صحیح و قانونی اتخاذ شوند و پیش از تصمیم گیری در مورد منافع عمومی باید از تمامی جناح ها و حتی منتقدان نظرسنجی کرد.

اوروین شل کارشناس امور چین که در دوران مائو نیز به این کشور سفر کرده، در این خصوص می گوید: "شی در حال اجرای بازی قدرت است . این درواقع بخشی از یک بازی بزرگ جهانی برای دستیابی به حکومتی قدرتمند است.ما در گذشته نیز ، روزهای خوب و پرشماری را با رهبران قدرتمندی مثل مائو، هوشی مین، استالین، انور پاشا ، چارلز دوگل و ... داشتیم .پس از آن دوران رهبران بوروکراتیک به پایان رسید . اما اکنون به نظر می رسد دوران بازگشت به رهبران بزرگ دوباره آغاز شده است.

کارل مینزنر، نویسنده کتاب جدیدی درباره احیای اقتدارگرایی در چین، گفت: در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، چین از دوران مائوئیست گذشت و دور از حکومت یک رهبر به رهبری جمعی اعتقاد پیدا کرد . این سیستم، جین را از فرقه گرایی شخصی دور کرد و به سمتی دیگر فارغ از بوروکراسی و فرد گرایی کشاند. اکنون اتفاقی که می افتد بازگشت به وقایع گذشته است .

نظرات بینندگان