arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

رویترز از کسری تراز تجاری بی سابقه آمریکا خبر داد

خبرگزاری رویترز نوشت: تراز منفی مبادلات ‏تجاری ‏آمریکا با ‏جهان‏ در ماه ژانویه (11 دی تا 10 بهمن) به حدی افزایش یافته است که از 9 سال پیش تاکنون بی سابقه محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز از کسری تراز تجاری بی سابقه آمریکا خبر داداین خبرگزاری نوشت: ادامه یافتن کسری تراز تجاری آمریکا دولت ترامپ را به چالش جدی کشید. وی که مدعی است آمریکا از شرکای تجاری خود بهره می برد، برای محافظت از صنایع داخلی تعرفه های وارداتی برای برخی کالاها اعمال کرده است. اقدامات اقتصادی حمایت گرانه ای که هراس بروز جنگ تجاری را افزایش داده است.


وزارت بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که شکاف تجاری با رشدی 5 درصدی به 56 میلیارد و 6 میلیون دلار افزایش یافته است. از اکتبر 2008 تاکنون، این رقم بالاترین سطح بوده و از انتظارات اقتصاددانان نیز فراتر رفته است که بخشی از آن به افزایش قیمت کالاها در ماه ژانویه مربوط می شود.


ترامپ اوایل ژانویه تعرفه های گسترده ای بر پنل های خورشیدی وارداتی و ماشین های لباس شویی بزرگ اعمال کرد. هفته گذشته نیز، از اعمال تعرفه واردات 25 درصدی را برای فولاد و 10 درصدی را برای آلومینیوم خبر داد.


اگرچه این اقدامات ممکن است به لحاظ سیاسی با سیاست مبتنی بر طبقه کارگر، به ویژه در ایالت هایی که با معضل تعطیلی کارخانه ها و رقابت وارداتی مواجه هستند، مطابقت داشته باشد، اما تحلیلگران نسبت به آن هشدار داده و معتقدند این امر رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


دولت ترامپ در راستای تحقق سیاست 'ارجحیت آمریکا' و افزایش رشد اقتصادی سالیانه و پایدار این کشور به 3 درصد، در ماه ژانویه مالیات بر درآمد شرکت ها و افراد حقیقی را کاهش داد.


اقتصاد آمریکا در طول این دوره رشد 2.5 درصدی سالانه داشت اما در ماه ژانویه، صادرات با 1.3 درصد کاهش به 200 میلیارد و 9 میلیون دلار رسید و صادرات به چین نیز 28.1 درصد کاهش یافت.


کارشناسان می گویند اعلام این خبر که کسری تجاری آمریکا ظرف تنها یک ماه تا این اندازه افزایش یافته است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای اجرای سیاست های حمایت گرایی اقتصادی، حمایت از ‏‏صنایع و تولیدات داخلی ‏از ‏طریق ‏افزایش تعرفه های گمرکی ‏بر ‏کالا و خدمات ‏وارداتی به منظور افزایش صادرات و رشد اقتصادی، بیشتر مجاب خواهد کرد.


دونالد ترامپ‏ اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا در داد و ستدهایش با اقتصادهای مهم جهان به ویژه چین دارای کسری تراز تجاری شدید است در نظر دارد سیاست های حمایتگرایانه در عرصه های بازرگانی و اقتصادی را به اجرا در آورد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان