arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۵۲۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

بازی را برای العین درآوردند

هفته سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان در حالی به پایان رسید که در روز دوم این هفته ذوب‌آهن با بردی خانگی شش امتیازی شد تا ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جوان: هفته سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان در حالی به پایان رسید که در روز دوم این هفته ذوب‌آهن با بردی خانگی شش امتیازی شد تا جایگاه دوم جدول گروهB را در اختیار داشته باشد، اما شاگردان شفر به‌رغم صدرنشینی با بی‌عدالتی محرز داور مالزیایی دو امتیاز مهم از دست دادند و با تساوی 2- 2 این هفته را به پایان رساندند.
شفر با روحیه‌ای بالا بعد از پیروزی در دربی رفته بود تا دومین پیروزی این فصل خود در لیگ قهرمانان را در هفته سوم این مسابقات تجربه کند، اما سناریویی که داور برای این بازی نوشته بود، نه فقط شب سختی را در ورزشگاه بن زاید برای استقلال رقم زد که دو امتیاز باارزش این دیدار را نیز از شاگردان شفر گرفت تا میزبان اماراتی دست خالی از زمین بیرون نیاید. العین امارات اگر داور را به عنوان یار دوازدهم در کنار خود نداشت، بازنده مصاف با استقلال بود. داوری که بازی را برای اماراتی‌ها درآورد تا دو تیم با تساوی 2- 2 و نتیجه ناعادلانه زمین مسابقه را ترک کنند، هرچند با توجه به تساوی الهلال عربستان و الریان قطر، استقلال با همین تک‌امتیاز هم صدرنشین گروه شد، اما دو امتیاز مهم این بازی را مفت و مسلم از دست داد، آن هم نه فقط به این خاطر که العین حریف برتر یا قدری بود، بلکه بدان جهت که نتوانست از عهده داور برآید.

 

خجالت کشیدم که داورم

 

جدا از سوت‌های یک‌طرفه و اشتباه، دو پنالتی ناعادلانه‌ای که در دقایق 73 و 84 به سود العین گرفته شد، هیچ توجیهی نداشت. البته پنالتی نخست را گلر استقلال مهار کرد، اما پنالتی دوم که همانند اولی روی تصمیمی ناعادلانه تقدیم میزبان شده بود، وارد دروازه آبی‌ها شد تا العین بازنده این دیدار خانگی نباشد.
بعد از پایان این بازی محمد فنایی، پیشکسوت داوری ایران با ابراز تأسف از داوری این بازی گفت که قضاوت «بن یعقوب» باعث شد از داور بودنم خجالت بکشم: «واقعاً نمی‌دانم چه کلمه‌ای مناسب این داور است. او در یک میدان بین‌المللی قضاوت کرد و نباید اینگونه جانبدارانه تصمیم می‌گرفت. سال‌ها در آسیا و حتی جهان قضاوت کرده‌ام، هیچ‌گاه داوری به این شکل ندیده بودم. مشخص بود که او می‌خواهد تیم حریف برنده این مسابقه باشد و تصمیمات او را نمی‌توان به پای اشتباهات داوری گذاشت. در صحنه پنالتی‌ اول که به ضرر استقلال اعلام شد، داور باید به مهاجم حریف به دلیل شبیه‌سازی کارت زرد نشان می‌داد. درباره صحنه دوم هم به هیچ وجه صحبتی نمی‌کنم، به این دلیل که اگر چنین اتفاقی بخواهد پنالتی‌ باشد، ما باید در هر بازی شاهد 10، 12 پنالتی‌ باشیم. صحنه دوم تنها یک برخورد فوتبالی بود. قضاوت او باعث شد از داور بودنم خجالت بکشم. اگر او داور بود، به امثال من که سابقه قضاوت در جام جهانی را داریم، نمی‌توان داور گفت.»

 

اعتراف ناظر داوری به اشتباهات

 

امیر ال بن یعقوب البته پیش از این نیز چنین قضاوت‌هایی داشته و بارها تیم ملی ایران را با نحوه سوت زدن‌هایش مورد اذیت و آزار قرار داده، اما با توجه به قرار گرفتن مقر AFC در مالزی و نفوذ آنها، اعتراض‌ها از قضاوت این داور راه به جایی نبرده است. با این حال فنایی تأکید می‌کند استقلال باید از این داور شکایت کند. عبداللهی، سرپرست آبی‌پوشان معتقد است که شکایت کردن سودی ندارد: «بعد از بازی ناظر داوری را دیدم و به او گفتم که این چه قضاوتی بود و او هم مدعی شد داور دچار اشتباهات زیادی شده است. توفیقی معاون مدیرعامل باشگاه استقلال از شکایت این تیم از داور مالزیایی دیدار استقلال و العین به کنفدراسیون فوتبال آسیا خبر داده است.
شفر اما ترجیح می‌دهد صحبتی در خصوص داوری این بازی نکند و به بازی‌های بعدی تیمش فکر کند: «خوشحالم که داور نیستم. شاید تصمیماتش درست بوده باشد. برای او بعد از بازی آرزوی موفقیت کردم و گفتم امیدوارم بعداً باز هم یکدیگر را ببینیم. می‌توانستیم گل سوم و چهارم را هم بزنیم، اما نشد. با وجود این، قول می‌دهم سفیر خوبی برای فوتبال ایران باشیم. در بازی بعد مقابل العین شانس بزرگی برای صعود داریم.»

 

استقلال نمی‌توانست برنده باشد

 

ورمزیار، مدیر آکادمی استقلال برخلاف شفر که ترجیح می‌دهد با سکوت در این خصوص تیمش را وارد حاشیه نکند، می‌گوید استقلال با توجه به قضاوت داور مالزیایی در این بازی نمی‌توانست برنده شود، حتی اگر سه گل دیگر هم به العین می‌زد. علی جباری، عضو کمیته فنی باشگاه استقلال هم با انتقاد از کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید آنها باید بابت انتخاب داور مالزیایی برای قضاوت بازی العین و استقلال خجالت بکشند: «اصلاً این داور را دیده بودند که بازی را برای العین دربیاورد. بازیکنان استقلال با 11 بازیکن العین جنگیدند، اما با یار دوازدهم آنها چه می‌کردند؟ این دیگر داور است؛ استقلال یا شفر، هیچ‌کس نمی‌توانست با او بجنگد.

 
نظرات بینندگان