arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
شریان های حیاتی فناوری جهان در دستان چین

آینده تکنولوژی جهان به تصمیمات شی جین پینگ پیوند خورده است

به نظر می رسد چین در تلاش است تا تمام سرمایه های جهان را به نفع خود جذب کند .بدون اغراق تا کنون این کشور ثابت کرده جاده جهان آینده فناوری به چین ختم می شود .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

 

 

 

 

 

 

به نظر می رسد چین در تلاش است تا تمام سرمایه های جهان را به نفع خود جذب کند .بدون اغراق تا کنون این کشور ثابت کرده جاده جهان آینده فناوری به چین ختم می شود .

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از فوربس، چین به شدت روی فناوری و البته نوآوری متمرکز شده است. اگر تحولات چین را با روسیه مورد بررسی قرار دهیم درک می کنیم که این کشور طی سال های اخیر ابتدا همراه با روسیه و اکنون پیشاپیش روسیه در حرکت است.

یکی از نکاتی که در خصوص فعالیت های چین در عرصه تکنولوژی به شدت واضح است، تلاش این کشور برای حرکت توامان در حوزه تولید و نواوری است . درواقع از یک سو بسیاری از کارخانجات فناوری محور چین به سرعت و با شتاب در حال حرکت و سبقت گرفتن از کارخانه های مهم کره و حتی ایالات متحده هستند.

 

 آینده تکنولوژی جهان به تصمیمات شی جین پینگ پیوند خورده است

از سوی دیگر نیز دولت با حمایت از فناوری و توسعه بودجه های مهم در این زمینه فرصت را برای افزایش نفوذ چین در عرصه بین الملل فراهم کرده است.

یکی از حوزه هایی که چین شدیدا برای فناوری و توسعه آن تلاش کرده است، شهر و بافت شهری است. این روزها بسیاری از بنادر، جاده ها، خطوط ریلی و مناطق اصلی شهرهای این کشور به عنوان شراین  حیاتی اقتصاد و توسعه از مکانیزم های مبتنی بر تکنولوژی استفاده می کنند.

اما این موضوع تنها به چین محدود نمی شود. طی پنج سال گذشته، شرکت های چینی موفق شده اند بیش از 77 ایستگاه دریایی را  در ده ها کشور جهان  راه اندازی  کنند. راه آهن هایی با سرعت بالا در سراسر آسیای جنوب شرقی و حتی اروپا و روسیه به همت تکنسین های چینی راه اندازی شده است.

ساخت و ساز بزرگراه ها در پاکستان، پل های بنگلادش، نیروگاه های برق در بسیاری از کشورها ، احداث شهرهای جدید و  یا مناطق ویژه اقتصادی در سریلانکا، عمان، میانمار، مالزی و ابوظبی، توسعه طیف وسیعی از خطوط نفت و گاز در سراسر آسیای مرکزی، روسیه و جنوب شرقی آسیا  از مهم ترین اقدامات ساخت و سازی چین در بسیاری از نقاط جهان است.

چین در کنار این تلاش ها و درگیری با تمامی عرصه های فناوری نشان داده است که می تواند کشوری با ایده های برتر در حوزه ساخت و ساز و توسعه فناوری باشد .

 

 

 آینده تکنولوژی جهان به تصمیمات شی جین پینگ پیوند خورده است

جالب است که شاید تا نیم قرن پیش کمتر فردی پیش بینی می کرد چین تبدیل به یکی از مطرح ترین کشورهای حوزه فناوری شود. اما با گذشت دهه ها، چین مرزهای موفقیت را به سرعت طی کرد و تبدیل به یک چهره شاخص در حوزه توسعه شد.

جالب است بدانید ، توسعه چین و پیشرفت های این کشور در حوزه فناوری ارتباطی تنگاتنگ با منافع سیاسی این کشور دارد . درواقع چین، به واسطه ریشه دواندن در ساخت و ساز کشورهای دیگر ، موفق شده، ساختار روابط سیاسی بلندمدت خود را نیز متحول کند.

به عبارتی دقیق تر هر فناوری که از چین به دیگر کشورها صادر می شود، یک شریان حیاتی جدید به روابط دیپلماتیک این کشور می افزاید .

یکی از بزرگترین جهش هایی که چین در عرصه توسعه فناوری ترتیب داده، توسعه زیرساخت های نرم افزاری است. همین موضوع نیز به سیاست بی ارتباط نیست. عقد توافقنامه های بین دولت ها، معاملات تجاری، پیمان های گمرکی و کمک های اکتشافی از جمله فواید همین تلاش ها است.

 

 آینده تکنولوژی جهان به تصمیمات شی جین پینگ پیوند خورده است

درست از روزی که دوران فعالیت شی جین پینگ آغاز شد، کشور به طور سیستماتیک معاملات تجاری را با کشورهای سراسر جهان ترتیب داد،  موضوعی که کمک کرد این کشور، به سرعت روابطی فوق العاده با دیگر کشورهای مهم جهان برقرار کند .

پژوهش های موسسه اید دیتا نشان می دهد، چین موفق شده  حتی بزرگترین کشورهای صادر کننده در حوزه تکنولوژی را به چالش بکشد.  این کشور طی سال های 2000 تا 2014 مبلغ 354.4 ملیارد دلار  را در بودجه های رسمی سراسر جهان به خود اختصاص داده است . این در حالی است که این نرخ برای آمریکا در مدت زمانی مشابه 394.6 میلیارد دلار است.

بر همین اساس است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان  ایالات متحده و چین تبدیل به رقبایی سرسخت شده اند.

نظرات بینندگان