arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

خرید سهام شرکت کنتورسازی ایران از فردا در بورس

خرید سهام شرکت کنتورسازی ایران از فردا(۱۹ اسفند) به مدت ۵ روز توسط شرکتهای کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معاملات در خارج از ساعت معاملاتی، اشخاص حقیقی سهامدار شرکت کنتورسازی ایران می توانند برای فروش سهام خود مطابق شرایط زیر، پس از مراجعه به یکی از شرکت های کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران و ارائه دستور فروش و تکمیل تعهدنامه، نسبت به واگذاری سهام خود اقدام کنند:

 

الف- فروش حداکثر5000 سهم میباشد در صورتی که منابع تأمین شده از سوی خریداران کافی نباشد،

 

خرید از کمترین سفارش فروش شروع و بر اساس میزان عرضه فروش حداکثر سهم قابل خرید از افراد متناسب با میزان منابع تأمین شده از سوی خریداران مشخص خواهد شد.

 

ب- قیمت خرید هر سهم مبلغ 21075ریال می باشد.

 

ج- نوع سفارش فروش از نظر اعتبار زمانی، سفارش بدون محدودیت زمانی باشد.

 

د- امکان ورود سفارش فروش از طریق مشتریان برخط امکان پذیر نمی باشد.

 

ه- قطعیت نقل و انتقال سهام فوق، منوط به موافقت شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معامله خارج از جلسه معاملاتی خواهد بود.

 

و- مهلت فروش از روز شنبه، 19 اسفندماه امسال به مدت 5 روز کاری از ساعت 8:30 الی 15:00 می باشد.

 

این گزارش می‌افزاید: شرایط خرید سهام شرکت کنتورسازی ایران از فردا(19 اسفند) به مدت 5 روز توسط شرکتهای کارگزاری عضو شرکت بورس اوراق بهادار تهران در حالی پس از ماهها توقف نماد معاملاتی در تالار شیشه‌ای و حاشیه‌های بسیار انجام می‌شود که ریشه این اتفاق به حدود یک سال و نیم پیش بازمی‌گردد که تعدادی از سهامداران کم‌اطلاع، فریب وعده و وعیدهای بی‌اساس را خوردند و وارد بحران کنتورسازی در بازار سهام شدند تا بدون تحلیل و توجه به خبرهای این شرکت، بر پایه هیجان سرمایه خود را به باد بدهد و در مقابل برخی دیگر هم به سودهای بادآورده برسند.

 

بر این اساس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی، نماد معاملاتی شرکت کنتور‌سازی ‌در روز 23 آبان سال 94 در بورس بازگشایی شد و بلافاصله رشد سریع قیمت سهام این شرکت آغاز شد؛ به ‌نحوی که پس از 32 روز، قیمت سهام کنتورسازی 114 درصد رشد کرد و در مدت کوتاهی قیمت هر سهم کنتور‌سازی‌ با 640 درصد رشد به 7 هزار و 260 تومان رسید.

 

این اتفاق به ‌دلیل انتشار شایعاتی در مورد انعقاد یک قرارداد تجاری رخ داد که البته این خبر بعدها توسط سازمان بورس غیرواقعی تشخیص داده شد. در پی این رویداد هم سازمان بورس به‌ عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه، معاملات سهام شرکت کنتور‌سازی را متوقف کرد و از مدیران کنتورسازی خواست در این‌باره گزارشی شفاف ارائه دهند. البته مدیران شرکت کنتور‌سازی‌ هم در پاسخ، از انعقاد یک قرارداد تجاری مهم با اتاق اصناف خبر دادند که انعقاد این قرارداد در صورت صحت، می‌توانست اثر زیادی در سود سهام کنتورسازی داشته باشد. به همین دلیل هم کنتور‌سازان در اطلاعیه خود خطاب به سرمایه‌گذاران در بورس اعلام کردند موفق به انعقاد قرارداد فروش قطعی صندوق‌های فروشگاهی با اتاق اصناف ایران برای بهره‌برداری اصناف شد‌ه‌اند.

 

از قضا آن‌گونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، گویا ظاهرا دبیر کل اتاق اصناف ایران نیز در شهریور سال 94 در نامه‌ای این قرارداد را تایید و اعلام کرده بود که به شرکت هوشمند سامانه باران ماموریت داده است تا نسبت به تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همه اصناف کشور به صندوق‌های مکانیزه فروش اقدام کند. شرکتی که(هوشمند سامانه باران) گفته می‌شود فقط یک‌ماه پیش از برگزاری مناقصه و با سرمایه یک میلیون تومانی تاسیس شده و این شرکت هم در نامه‌ای مدعی شده بود که محموله صندوق‌های فروشگاهی از سنگاپور به مقصد ایران بارگیری شده و ظرف مدت 20 تا 25 روز به بنادر ایران می‌رسد.

 

به همین دلیل و با توجه به این اطلاعات، شرکت کنتورسازی ایران در 28 دیماه 94 درآمد هر سهم سال مالی 94 را با تعدیل مثبت 433 درصدی سود در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال منتشر کرد و بازرس و حسابرس قانونی این شرکت هم موضوع انعقاد این قرارداد را تایید کردند.

 

با این حال اما شش ‌ماه بعد، مشخص شد اطلاعات ارائه شده در صورت‌های مالی حسابرسی شده کنتورسازی صحت ندارد و به ‌همین دلیل صورت‌های مالی حسابرسی شده برای بررسی به جامعه حسابداران رسمی ایران ارسال شد و جامعه حسابداران نیز به این نتیجه رسید که گزارش حسابرسی طبق استانداردهای حسابداری ارائه نشده و حسابرس موضع‌گیری لازم را در این‌باره انجام نداده است.

 

و پس از این اتفاق بود که سونامی افت قیمت سهام و در پی آن توقف نماد معاملاتی شرکت کنتورسازی و از دست رفتن سرمایه سهامداران فریب خورده در بورس آغاز شد و رفته رفته اعتراض‌هایی در این زمینه شکل گرفت.

 

انتهای پیام/

 

 
نظرات بینندگان