arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۲ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶

اردوغان مدعی محاصره مرکز عفرین

ایرنا -اردوغان مدعی محاصره مرکز شهر عفرین؛ آغاز مذاکرات ترکیه و آمریکا درخصوص سوریه و عملیات شاخه زیتون؛ افشای ارتباط نزدیک آمریکا با گروه های تروریستی؛ انتقاد رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه از تجهیز تسلیحاتی نیروهای ی.پ.گ توسط آمریکا؛ مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه و اعدام 967 زن توسط نیروهای پ.ک.ک از خبرهای مهم روز جمعه ترکیه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

**رجب طیب اردوغان امروز در جلسه آغاز فعالیت آکادمی سیاسی حزب عدالت و توسعه ترکیه، مدعی محاصره مرکز شهر عفرین در شمال سوریه شد و گفت: هم اکنون مرکز عفرین تحت محاصره قرار گرفته و هر لحظه آماده ورود به مرکز این شهر هستیم.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: امروز در عفرین قرار داریم، فردا در منبج خواهیم بود و پس از آن شرق فرات (در شمال سوریه) را تا مرز عراق از وجود تروریست ها پاکسازی خواهیم کرد.
وی همچنین مدعی کشته شدن سه هزار و 171تن از نیروهای ی.پ.گ و پ.ی.د در جریان عملیات عفرین در درگیری با نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه شد.

**بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه امروز در مراسم افتتاحیه آکادمی سیاست در مرکز حزب عدالت و توسعه در آنکارا، اعلام کرد که کشورش درصورت لزوم در شمال عراق هم عملیات نظامی انجام خواهد داد و در این زمینه تماس با دولت مرکزی عراق آغاز شده است.
وی با تاکید بر ادامه تلاش ها تا نابودی تروریسم از منطقه، گفت: سال‌های زیادی است که پدیده تروریسم مردم ترکیه را دچار درد و رنج های بزرگی کرده و بر زندگی آن ها تاثیر گذاشته است و به همین علت مصمم هستیم که در مسیر آینده، تروریسم را از دستور کار ملت خارج کنیم.

**به گزارش شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه، 21 تبعه خارجی به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش در شهر استانبول دستگیر شدند.
بنابر اعلام منابع موثق اطلاعاتی، دستگیرشدگان درحال طراحی و آمادگی برای اجرای یک عملیات تروریستی وسیع بودند و در بازرسی ماموران پلیس از منازل آن ها، تعداد زیادی لوازم دیجیتالی و اسناد سازمانی متعلق به تشکیلات تروریستی داعش کشف و ضبط شد.

**هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز از آغاز مذاکرات بین مقامات ترکیه و آمریکا در خصوص سوریه و عملیات عفرین در واشنگتن خبر داد.
تشکیل کارگروه ویژه رفع اختلاف آمریکا و ترکیه و مذاکره در این خصوص در جریان سفر دو هفته پیش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در آنکارا انجام شد.
در ادامه مذاکرات مقدماتی، درباره عادی سازی روابط دوجانبه، مساله سوریه و استرداد فتح‌الله گولن گفت و گو خواهد شد.

**روزنامه استار چاپ ترکیه با انتشار گزارشی با عنوان 'از اتاق مخفی عفرین، آمریکا بیرون آمد'، ادعا کرد که نیروهای ارتش ترکیه با تصرف منطقه راجوی عفرین، تصاویر ستیزه جویان خارجی از جمله آمریکایی را در صفوف نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در تونل های منطقه کل تپه پیدا کرده اند.
به نوشته این رسانه، اوایل ماه جاری میلادی و درجریان عملیات عفرین، تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و عناصر یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) به دلیل بارش باران در تونل های منطقه کل تپه پناه گرفتند که با تصرف این منطقه در عفرین، اسناد و تصاویر به دست آمده در جریان عملیات تجسس سربازان ارتش ترکیه از تونل و مخفیگاه های تروریست های ی.پ.گ، بار دیگر حضور ستیزه جویان خارجی به ویژه آمریکایی در صفوف تروریست های عفرین را اثبات و ارتباط نزدیک ایالات متحده آمریکا با ی.پ.گ را آشکار کرد.
بنابراین اسناد، 422 ستیزه جوی خارجی در صفوف ی.پ.گ در منطقه راجو در اطراف شهر عفرین سوریه حضور داشته اند و جنازه 29 نفر از کشته شدگان آنها نیز به کشورهای مبدا فرستاده شده است.

** مته یارار کارشناس ارشد سیاست های امنیتی ترکیه خواستار ادامه عملیات ارتش این کشور در شرق فرات شد و تاکید کرد که نگرانی امنیتی ما در مرزهای جنوبی تنها با عملیات عفرین رفع نمی شود و شرق فرات نیز باید از وجود تروریست ها پاکسازی شود.
به گفته یارار، ترکیه دوران بسیار سختی را می گذراند و کاری که جهان در مبارزه با تروریست ها انجام نداد، ترکیه امروز به تنهایی مسئولیت اجرای آن را برعهده گرفته است.

**کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، تجهیز تسلیحاتی یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) توسط ایالات متحده آمریکا را خطایی بزرگ و از ابتدا نادرست خواند و خواستار توقف این روند توسط مقامات واشنگتن شد.
قلیچدار اوغلو با حضور در مراسم روز جهانی زن و انتقاد از رفتار آمریکا در حمایت از پ.ک.ک و ی.پ.گ؛ گفت: جنگ قدرتی میان آمریکا و روسیه در منطقه وجود دارد و ترکیه نباید طرف یکی از این قدرت ها را بگیرد بلکه باید اولویت خود را در مبارزه با گروه های تروریستی و پاکسازی مرزها از وجود عناصر تروریستی قرار دهد.

** ماهر اونال سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه با رد برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، تاکید کرد که سربازان ارتش ترکیه درحال جنگی تمام عیار علیه تروریست ها در عفرین سوریه هستند و مطرح کردن موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام در فضای کنونی جامعه ترکیه منطقی و شایسته نیست.

** مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه به مناسبت روز جهانی زن در مراسمی با زنان روزنامه نگار؛ گفت: ما درحال حاضر به دنبال ائتلاف با احزاب دیگر نیستیم و خودمان را مخاطب بحث های موجود سایر احزاب در خصوص ائتلاف انتخاباتی نمی بینیم.
وی افزود: روسای حزب سعادت و حزب حاکم عدالت و توسعه برای ائتلاف مذاکرات مفصلی داشته اند و به باور من حزب سعادت با این اقدام درهای ائتلاف با حزب نیک را بست اگر چه من احترام زیادی به تمل کاراملا اوغلو رهبر این حزب قائل هستم.

** به ادعای روزنامه صباح، نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) بسیاری از اعضای زن خود را با روش های گوناگون فریفته و به صفوف ستیزه جویان خود ملحق کرده و 967 تن از آن ها را طی 12 سال گذشته به دلایل مختلف اعدام کرده است.
به نوشته این روزنامه، اطلاعات گرفته شده از اعتراف اسرای پ.ک.ک و همچنین اسناد به دست آمده از مخفیگاه های این تشکیلات تروریستی نشان می دهد که زنان جذب شده به صفوف نیروهای پ.ک.ک، اغلب مورد تجاوز و سوء استفاده جنسی از سوی عناصر این تشکیلات تروریستی قرار گرفته اند و در صفوف ستیزه جویان از آن ها به عنوان سپر دفاعی استفاده شده است.

** در راستای دستگیری و تحقیقات از عوامل رسانه ای گروه گولن، دادگاه کیفری استانبول 23 روزنامه نگار دیگر را به اتهام همکاری با گروه گولن و عضویت در یک گروه تروریستی به حبس محکوم کرد.
زندانی شدن بیش از 150 خبرنگار در ترکیه در ایام بعد از کودتای 25 تیرماه سال گذشته موجب واکنش ها و انتقادات وسیع در سطح جهان شده و بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ترکیه رده های آخر آزادی رسانه در جهان قرار گرفته است.

** مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با همتای اتریشی خود در وین به خبرنگاران گفت: عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه موسوم به شاخه زیتون تا سه ماه آینده و در ماه می 2018 پایان خواهد یافت.
وی افزود: پس از انتخابات پیش رو در عراق، عملیاتی را علیه نیروهای تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) با همکاری دولت بغداد در شمال این کشور انجام خواهیم داد.

نظرات بینندگان