arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

دو مهمان جدید، لیگ فوتسال را بهم می‌ریزند؟

دو تیم درحالی از لیگ دسته یک به لیگ برتر فوتسال صعود کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل مسائل مالی و انضباطی، به مشکل بخورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو مهمان جدید، لیگ فوتسال را بهم می‌ریزند؟

به گزارش ایسنا، با پایان یافتن مرحله پلی‌آف لیگ دسته یک فوتسال، تکلیف دو تیم صعود کرده به لیگ برتر مشخص شد و تیم‌های سن‌ایچ ساوه و اهورا بهبهان جواز حضور در لیگ حرفه‌ای کشور را کسب کردند. این‌درحالی است که گفته می‌شود این تیم‌ها به دلیل مشکلات مالی، توانایی حضور در لیگ برتر را ندارند.

لیگ برتر فوتسال در سال ۱۳۹۶ با بی‌نظمی‌های زیادی همراه بود و توانایی مالی پایین برخی تیم‌ها، باعث شد بعضی از بازی‌ها لغو شود یا به تاخیر بیفتد. در سال‌های اخیر تیم‌هایی همچون آتلیه‌طهران قم، آذرخش‌بندرعباس، مقاومت قرچک، شهرداری ساوه و ارژن شیراز از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کرده‌اند که همه آن‌ها با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کردند. همچنین تیم‌هایی مثل طرح و توسعه قزوین، دانشگاه آزاد تهران، کاشی‌نیلو اصفهان، پارسیان شهرقدس و هیات فوتبال قم با واگذاری امتیاز در مسابقات شرکت کردند اما با کمیت لنگ، مسابقات را به انتها رساندند و به لیگ یک سقوط کردند.

حال با آمدن مهمانان جدید برای لیگی که عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد، نگرانی‌ها برای برهم‌خوردن نظم مسابقات افزایش یافته است. بر اساس ادعای بازیکنان تیم اهورا، آنها تنها با انگیزه لیگ برتری شدن مسابقه داده‌اند و بدون دریافت پول، حتی هزینه رفت‌وآمد را هم خودشان پرداخت کردند. از طرفی با یادآوری جنجال و درگیری‌هایی که در بازی‌های اهورا ایجاد شده، نگرانی‌هایی از این بابت نیز وجود دارد.

سازمان لیگ فوتسال بعد از لغو برخی مسابقات در فصلی که گذشت، از گرفتن وثیقه از تیم‌ها خبر داده بود تا به این ترتیب، کنار نکشیدن آنها در میانه مسابقات تضمین شود اما بحث گرفتن وثیقه از تیم‌ها در گذشته نیز مطرح بوده و هنوز ساز و کار نحوه انجام آن و نوع وثیقه مشخص نشده است. یکی دیگر از تدابیر کمیته فوتسال برای قانون‌پذیر کردن تیم‌ها، شرکت در دوره حرفه‌ای‌سازی است. کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از ملزم کردن باشگاه‌های فوتبال برای گرفتن گواهی حرفه‌ای، درنظر دارد از سال ۲۰۱۹ برای فوتسال نیز این طرح را پیاده کند. از همین رو لیگ برتر فوتسال ایران از سوی علی‌ تارقلی‌زاده رئیس ایرانی دپارتمان فوتسال AFC به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شده است.

با این‌حال به نظر می‌رسد نتوان در فصل پیش‌رو چندان روی الزامات حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌های فوتسال حساب کرد چرا که در مرحله اول، سخت‌گیری چندانی نمی‌شود. در چنین شرایطی راهکارهای دیگری همچون ایجاد منابع مالی برای باشگاه‌ها و اسپانسرینگ می‌تواند از سوی سازمان لیگ در دستور کار قرار گیرد.

مدیران ۱۴ باشگاه لیگ برتری قرار است فردا (یک‌شنبه) در جلسه‌ای با مهدی تاج، علی کفاشیان و محمدرضا ساکت شرکت کرده و مشکلات تیم‌داری در فوتسال را بازگو کنند. همچنین مباحث مربوط به روند استانداردسازی باشگاه‌ها توسط عباس ترابیان رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال مطرح می‌شود. در ادامه نیز جهت بررسی تاریخ شروع مسابقات لیگ برتر و نحوه برگزاری مسابقات به صورت پلی آف بحث و تبادل نظر انجام خواهد شد.

نظرات بینندگان