arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

مقایسه آمار سرخآبی در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا

از روی اطلاعات دقیق مندرج در سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به مقایسه عملکرد پرسپولیس و استقلال در پایان دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌پردازیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در حالی به پایان رسید که سه تیم از کشورمان شانس بالایی برای صعود به مرحله بعد دارند. پرسپولیس و استقلال در صدر جدول گروه‌های سوم و چهارم ایستاده‌اند و ذوب‌آهن هم در گروه دوم روی پله دوم قرار دارد. این شاید تنها تراکتورسازی تبریز است که با وجود ارائه نمایش‌های مطلوب، هنوز نتوانسته هیچ گلی به‌ ثمر برساند و با یک امتیاز در رتبه چهارم گروه نخست جا خوش کرده؛ هر چند این تیم هم می‌تواند امیدوار باشد با توجه به دو میزبانی در دور برگشت، دست به یک کار بزرگ بزند و جواز صعود را بگیرد.

در مسابقات امسال هم مثل همیشه بیشتر نگاه‌ها به پرسپولیس و استقلال بود؛ دو تیم محبوب کشور که از قضا هر دو با مربیان استاندارد خارجی گام به این تورنمنت گذاشته بودند و هر دو هم تا به اینجا نسبتا موفق بوده‌اند. پرسپولیس پارسال تا نیمه‌نهایی بالا رفت و آنجا هم قربانی مجموعه‌ای از بدشانسی‌ها شد، استقلال هم امسال واقعا تیم خوبی نشان داده است. آیا یکی از این دو تیم می‌تواند دو دهه حسرت فوتبال باشگاهی ایران در فتح لیگ قهرمانان را به پایان ببرد؟ باید صبر کرد و نتیجه را دید.

در این مطلب از روی اطلاعات دقیق مندرج در سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به مقایسه عملکرد پرسپولیس و استقلال در پایان دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا می‌پردازیم.

خیلی نزدیک به هم

پرسپولیس و استقلال هر دو، سه بازی انجام داده‌اند. پرسپولیس دو برد و یک باخت دارد و شش امتیازی است، استقلال هم یک برد و دو مساوی دارد و پنج امتیاز کسب کرده. پرسپولیس تا اینجای مسابقات شش گل به ثمر رسانده و استقلال پنج گل زده است. پرسپولیس ۱۸ شوت در داخل چارچوب دروازه رقبا داشته؛ در حالی‌ که این عدد برای استقلال ۱۳ شوت است. در آیتم دقت شوت‌زنی هم پرسپولیس بهتر از رقیب دیرینه‌اش عمل کرده؛ به‌ طوری‌ که دقت شوت‌های پرسپولیس ۵۶درصد بوده و دقت شوت‌های استقلال ۴۳درصد. از شش گلی که پرسپولیس زده چهار تای آنها پاس گل داشته، در حالی‌ که از پنج گل استقلال، سه تای آنها با پاس گل به‌ ثمر رسیده است. جالب است که دو گل دیگر استقلال را بازیکنان حریف وارد دروازه خودشان کرده‌اند. در فاز دفاعی، پرسپولیس سه گل دریافت کرده و استقلال چهار گل خورده است.

پرسپولیس در دو بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشته و استقلال تنها در یک بازی چنین دستاوردی داشته است. پرسپولیسی‌ها در ۱۹۴ دوئل برنده شده‌اند و استقلالی‌ها در ۱۴۶ دوئل؛ این در حالی است که سرخ‌ها ۴۶ تکل موفق داشته‌اند و آبی‌ها ۴۱ تکل موفق. به‌ طور کلی در نسبت موفقیت در دوئل‌ها هم پرسپولیس با حساب ۵۵درصد به ۴۶درصد عملکرد بهتری نسبت به استقلال داشته است. پرسپولیس در این سه بازی مجموعا ۱۱۴۸ پاس سالم داده؛ در حالی‌ که این رقم برای استقلال ۱۱۰۳ پاس سالم است. همچنین شاگردان برانکو ۱۱ سانتر موفق داشته‌اند و شاگردان شفر ۹ تا. به علاوه سرخپوشان در دور رفت کلا ۳۹ دریبل موفق داشته‌اند و آبی‌ها ۳۴ بار توانسته‌اند با موفقیت از سد بازیکنان مقابل عبور کنند. پرسپولیسی‌ها ۳۹ بار توانسته‌اند از بازیکنان حریف خطا بگیرند؛ در حالی‌ که این رقم برای استقلال تنها ۲۷ بار بوده است. نهایتا هم این که قرمزها ۵۱ بار خطا کرده‌اند و چهار اخطار گرفته‌اند؛ در حالی‌ که آبی‌ها با ۵۳ خطا، پنج بار کارت زرد داور را مقابل چشم‌شان دیده‌اند.

نکات مهم

چنان که می‌بینید، پرسپولیس در پایان دور رفت تقریبا در تمام آیتم‌ها وضعیت بهتری نسبت به استقلال داشته است. حالا گاهی اختلاف مثل فاکتور پاس‌های سالم، ناچیز و در حد ۴۰ پاس است، گاهی هم مثل آیتم خطاهای گرفته از بازیکنان حریف با اختلافی ۱۲ موردی مواجه هستیم که از بازی تکنیکی‌تر پرسپولیس حکایت دارد. با این همه نباید دو نکته را از یاد ببریم: نخست این که حتی اگر الهلال بدون شش ستاره فصل قبلش ضعیف‌تر شده باشد، باز گروه استقلال سخت‌تر از گروه پرسپولیس است. نکته دیگر این که پرسپولیس در دور رفت دو بازی خانگی داشت و در ورزشگاه آزادی به مصاف آسان‌ترین تیم‌های گروه یعنی نسف قارشی و الوصل رفت. این در حالی است که استقلال در دور رفت دو بازی را در زمین حریفان و یک مسابقه را در زمین بی‌طرف برگزار کرد. استقلال در دور برگشت در ورزشگاه آزادی میزبان العین امارات و الریان قطر خواهد بود و انتظار می‌رود در خیلی از آمار تفکیکی مسابقات خودش را به پرسپولیس برساند. قطعا مقایسه آمار تفصیلی دو تیم بعد از پایان دور برگشت جالب‌تر خواهد بود که آن زمان هم همین کار را خواهیم کرد.»

نظرات بینندگان