arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

بیانیه مشترک ریاض و لندن؛ ایران رفتار خود را تغییر دهد/ حزب‌الله خلع سلاح شود

ریاض و لندن در پایان سفر 4 روزه ولیعهد عربستان به انگلیس طی بیانیه‌ای مشترک ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کردند و مدعی شدند تهران و حزب‌الله در یمن حضور نظامی دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیانیه مشترک ریاض و لندن؛ ایران رفتار خود را تغییر دهد/ حزب‌الله خلع سلاح شود

عربستان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای منطقه خواستار تغییر در رفتارهای منطقه‌ای تهران شدند.

به گزارش انتخاب؛ لندن و ریاض جمعه شب بعد از پایان سفر چند روزه «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان به انگلیس بیانیه مشترکی به این مناسبت منتشر کردند.

در این بیانیه طولانی که به زمینه‌های مختلفی همچون همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و راهبردی بین دو کشور پرداخته شده، به عربستان به عنوان متحد راهبری انگلیس در منطقه خاورمیانه تأکید شده است.

شراکت راهبردی و حمایت از چشم‌انداز 2030 عربستان

انگلیس در این بیانه اعلام کرده است که از چشم انداز 2030 و برنامه اصلاحات اقتصادی-اجتماعی عربستان که به دنبال ایجاد تنوع در اقتصاد این کشور و تبدیل عربستان به قدرت پیشتاز در سرمایه‌گذاری است قویاً حمایت میکند.

انگلستان در این بیانیه مشترک متعهد شده است که برای کمک به عربستان سعودی در جهت این اصلاحات حیاتی، توانایی‌های خود را در اختیار این کشور قرار دهد.

ولی‌عهد عربستان و نخست وزیر انگلیس در دیداری که داشتند، به منظور گفت‌وگوی منظم جهت تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، دفاعی، امنیتی و موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی «شورای شراکت راهبردی» تشکیل دادند.

براساس این بیانیه، انگلستان و عربستان متعهد به مشارکت بلند مدت با هدف حمایت از تحقق چشم‌انداز 2030 این کشور شدند.

به گزارش شبکه العربیه، در بخش مربوط به امنیت و دفاع، ریاض و لندن بر اهمیت روابط دفاعی و امنیتی، نقش آن در تحقق امنیت ملی مشترک و ثبات منطقه‌ای، توسعه توانایی‌های مشترک و تقویت امنیت منطقه‌ای و سایبری تأکید کردند.

اتهام‌های مشترک علیه ایران

2 طرف در مورد مسائل منطقه‌ای، ضمن توافق بر ادامه همکاری عمیق در خصوص امنیت بین‌المللی، ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه خاورمیانه متهم کردند.

بیانیه مشترک عربستان و انگلیس از ایران می‌خواهد به اصل حسن هم جواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها ملزم بوده و در راستای قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حرکت کند.

این بیانیه همچنین از تهران می‌خواهد گام‌های ملموس برداشته و فرآیند اعتمادسازی و حل اختلافات خود با همسایگان را با استفاده از ابزارهای مسالمت آمیز در دستور کار خود قرار دهد.

انگلیس و عربستان در مورد مسئله یمن نیز با طرح این ادعا که به دنبال دست یابی به راه حل سیاسی جهت پایان دادن به بحران چند ساله این کشور هستند، تأکید کردند که هر راه حلی سیاسی باید به تهدید‌های امنیتی علیه عربستان و کشورهای منطقه پایان دهد.

ایران و حزب‌الله به حضور خود در یمن پایان دهند!

بیانیه مشترک لندن و ریاض ایران و حزب‌الله را به حضور در یمن متهم کرده و خواستار خروج نیروهای ایران و حزب‌الله از این کشور شده‌ است.

انگلستان و عربستان در حالی مدعی حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله در یمن شده‌اند که این کشور 3 سال است که از خشکی، دریا و آسمان در محاصره ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بوده و تداوم این محاصره منجر به وقوع قحطی و شیوع بیماری‌های واگیری از جمله وبا شده است که بر اثر آن ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.

 

حمایت از راهکار دو دولتی در فلسطین اشغالی

در ارتباط با موضوع فلسطین 2 طرف بر پایبنید به راه‌کار دو دولتی (دولت فلسطین و دولت رژیم اسرائیل) براساس طرح سازش عربی و قطعنامه‌های سازمان ملل در این راستا تأکید کردند.

در این بیانیه انگلستان از بهبود روابط عربستان با عراق از جمله گشایش گذرگاه‌های مرزی و از سرگیری پروازهای مستقیم و مشارکت ریاض در بازسازی عراق قویاً حمایت کرده است.

حزب‌الله باید خلع سلاح شود

عربستان و انگلیس در ارتباط با لبنان نیز ضمن حمایت از دولت لبنان به منظور بسط نفوذ و سیطره خود بر همه مناطق این کشور مدعی شدند که حزب‌الله نقش ثبات‌زایی در منطقه و لبنان داشته به همین دلیل باید خلع سلاح شود.

محمد بن سلمان سه‌شنبه هفته گذشته (15 اسفند) طی سفری دوره‌ای بعد از دیدار با مقامات مصر راهی انگلستان شد و با مقامات ارشد این کشور و ملکه انگلستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان