arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

واکنش به خبر جدی بودن فوران آتشفشان دماوند

چند روز گذشته گزارشی از مطالعات پژوهشگران ایالات متحده درباره فعالیت‌های آتشفشانی کره زمین منتشر شد که بر اساس این گزارش، دور جدیدی از فعالیت‌های آتشفشانی در راه است و یکی از قله‌های پرخطر در فهرست تهیه شده توسط این پژوهشگران نیز قله دماوند اعلام شده‌است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش به خبر جدی بودن فوران آتشفشان دماوند

چند روز گذشته گزارشی از مطالعات پژوهشگران ایالات متحده درباره فعالیت‌های آتشفشانی کره زمین منتشر شد که بر اساس این گزارش، دور جدیدی از فعالیت‌های آتشفشانی در راه است و یکی از قله‌های پرخطر در فهرست تهیه شده توسط این پژوهشگران نیز قله دماوند اعلام شده‌است.

 

به گزارش انتخاب؛ فریبرز مسعودی، عضو هیات علمی دانشکده علوم زمینی دانشگاه شهید بهشتی در این باره گفت: شناخت کافی در مورد کوه دماوند وجود ندارد. دماوند شبیه مریضی است که هیچ خبری از حالش نداریم.

 

او ادامه داد: باید بررسی‌ها و آزمایش‌های کافی صورت بگیرد تا وقتی با چنین اخبار مثبت یا منفی در مورد آتشفشان دماوند مواجه می‌شویم، بتوانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم، اما در حال حاضر اطلاعات ما کافی نیست.

 

مسعودی با بیان اینکه مطالعات کافی در این باره صورت نگرفته است، گفت: این مطالعات حتی هزینه زیادی هم نمی‌خواهد، بلکه فقط باید به این مساله اهمیت داد، هرچند یکسری اقدامات و مطالعات توسط سازمان زمین‌شناسی در حال انجام است. با این حال هیچ پایگاه دائمی‌ای برای مطالعه، پایش و برنامه‌ریزی طراحی نشده است.

 

او گزارش مذکور را جدی ندانست و گفت: تحولات زمین‌شناسی همواره وجود داشته است و مطالعاتی که انجام می‌شود، نشان می‌دهد گاه فعالیت‌ها حادتر می‌شود و همین بی‌اطلاعی از شرایط دماوند است که موجب شده تا خبری مطرح شود و برخی شروع به اظهارنظر کنند که در چنین شرایطی از نظر روحی و روانی به مردم فشار می‌آید.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه در واکنش به این سوال که آیا امکان غافلگیری نسبت به فوران آتشفشان در دماوند وجود دارد یا خیر گفت: وقتی اطلاعات نداریم نمی‌توانیم با قاطعیت آن را رد یا تایید کنیم. متاسفانه هر اتفاقی که می‌افتد مثل زلزله یا انتشار گاز آن را به فوران آتشفشان دماوند ربط می‌دهند و ما توانایی اظهارنظر نداریم.

 

آتشفشان دماوند نیمه‌فعال است

 

فریبرز مسعودی با بیان اینکه آتشفشان دماوند نیمه فعال است، گفت: این نیمه فعال بودن به این معنا نیست که گدازه ایجاد می‌کند، اما اثرات و تبعات دیگری همچون تاثیرگذاری روی زلزله، آب شدن برف‌ها و ایجاد سیلاب و تولید گاز دارد و از همه مهمتر این است که به علت نزدیکی به پایتخت دارای اثرات روانی بوده و همین ضرورت مطالعه روی دماوند را افزایش می‌دهد.

 

همچنین مهدی زارع، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به محتوای این گزارش گفت: براساس این مقاله دماوند جزو آتشفشان‌هایی قرار داده شده که در هزار سال آینده احتمال فعالیت آن وجود دارد.

 

او با بیان اینکه در مقاله جدید نام قله دماوند براساس محتوای یک مقاله قدیمی دیگر در سال ۲۰۰۴ ذکر شده است، ادامه داد: در مقاله ۲۰۰۴ هیچ ادعای واضحی مبنی بر فوران قریب الوقوع دماوند وجود ندارد. پژوهشی که ما از دید زلزله‌شناسی روی دماوند انجام دادیم، نشان داده است که دماوند دارای یک سیستم آتشفشانی فعال است، ولی شواهدی از قرارگیری آن در مرحله انفجار قریب الوقوع در دسترس نیست، اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است که احتمال دارد فعالیت‌های این سیستم آتشفشانی روی گسل‌های پیرامون و فعال کردن گسل‌ها تاثیر بگذارد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان