arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

عظیم قیچی‌ساز: بهار ۹۷ قصد صعود ندارم

عضو باشگاه‌ 8 هزار متری‌های جهان می‌گوید که در بهار آینده برنامه‌ای برای صعود ندارد و می خواهد در بعد آموزش فعالیت خود را در این رشته ادامه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عظیم قیچی ساز در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برنامه‌ خود در بهار ۹۷ اظهار کرد: بهار سال گذشته توانستم  ۱۴ قله هشت هزار متری را صعود کنم و صعودهایم را به اتمام رساندم. این صعودها افتخار بزرگی بود که برای کشور کسب شد. بعد از آن صعودها مدتی را به استراحت گذارندم و تصمیم دارم که زین پس در بُعد آموزش و انتقال تجربیاتم به دیگران فعالیت کنم. بهار ۹۷ نیز چون صعودهایم به اتمام رسیده است، برنامه خاصی برای رفتن به کوه نخواهم داشت.



او در پاسخ به این سوال که کدام فصل برای کوهنوردی مناسب‌تر است، خاطر نشان کرد: همه فصل‌ها برای صعود خوب است. در حال‌ حاضر شرایط برای پیش‌بینی هواشناسی از طریق سایت‌ها و اینترنت مهیا است و می‌توان آب و هوای منطقه را پیش‌بینی کرد. من از کوهنوردان می‌خواهم که با پیش‌بینی شرایط جوی منطقه به سمت کوه حرکت کنند تا آمار تلفات و حوادث کم شود و بتوانند از این رشته ورزشی لذت ببرند.



قیچی‌ساز ادامه‌ داد: طبیعی است که برای صعودهای برون مرزی به تجربیات صعودهای داخلی نیز نیاز است. کوهنوردان باید با تجربه و دید کامل اقدام به صعودهای برون مرزی کنند تا بدون حوادث جبران ناپذیر این صعودها انجام شود.



فاتح ۱۴ قله هشت‌هزاری به امدادرسانی کوهنوردان در شرایط سخت اشاره و اظهار کرد: کوهنوردان و هیمالیای نوردان در حوادث ناگوار همیشه پیش قدم هستند. این حوادث معمولا در مناطق صعب العبور و کوهستانی اتفاق می افتد. بنابراین کوهنوردان با توجه به تجربیات و تخصص‌هایی که دارند برای کمک پیشقدم می‌شوند. متاسفانه در سانحه هواپیمایی "آسمان" کاری داشتم و نتوانستم در این زمینه  کمکی کنم، ولی دیگر کوهنوردان از استان‌های مختلف و همجوار  برای امداد و نجات به آن منطقه رفته بودند.





وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در حوادثی این چنینی امدادرسانی کرده است یا خیر، گفت: امسال در امداد و نجات یکی از دوستان که جان خود را در بهمن آذربایجان از دست داد آن شرکت کردم. در مناطق دیگر نیز برای شناسایی همیشه پیشقدم هستم.



عضو باشگاه‌ هشت هزار متری‌های جهان در پایان گفت: از همه کوهنوردان می‌خواهم که با آموزش کامل و طمائنیه و بدون اعتماد به نفس کاذب اقدام به صعود کنند، تا رشته کوهنوردی لذت خود را از دست ندهد.



انتهای پیام

برچسب ها: عظیم قیچی ساز
نظرات بینندگان