arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

مهری:روزانه ۴۳ نفر در اثر تصادفات فوت می‌کنند/ 50 درصد تصادفی‌ها در راه بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: ۵۰ درصد تصادفی ها در مسیر بیمارستان و درمانگاه ها جان خود را از دست می دهند و ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور به خاطر تصادفات جاده‌ای از بین می رود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزانه ۴۳ نفر در اثر تصادفات فوت می‌کنند/ 50 درصد تصادفی‌ها در راه بیمارستان جان خود را از دست می‌دهندبه گزارش ایلنا، تقی مهری در مراسم نشست ستاد اطلاع رسانی پیشگیری از حوادث و سوانح نوروزی که عصر امروز در ساختمان شهدای رادیو رسانه ملی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: موضوع حمل و نقل مهم است، وسایل نقلیه در کشورمان زیاد است و بیش از ۹۰ درصد تردد در جاده‌های کشورداریم، از این رو باید برحمل و نقل زمینی متمرکز شویم.

 

وی با بیان اینکه اصل مشکل ما این است که در کشور برخی آمارها صحیح و برخی از آمارها برای سالیان قبل است، ادامه داد: در حوادث رانندگی سه عامل اصلی جاده، خودرو انسان تاثیر دارند؛ که  ۲۸ هزار نفر در سال ۸۴ در اثر تصادفات رانندگی فوت کرده اند، و در سال گذشته تعداد مرگ و میر ها در تصادفات به ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

 

مهری با اشاره به اینکه تصادفات یکی از موضوعات مورد نظر رهبری بود، افزود: به همین دلیل یک نقشه راه برای تصادفات تدوین می شود و مجلس و دولت موظف به ارتقای آموزش همگانی و تقویت دستگاه‌ها شده‌اند؛ تعداد موتور سیکلت ها در سطح کشور به ۱۱ میلیون رسیده است و در حدود ۳۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می کنند و هر خانواده یک وسیله نقلیه دارد و ما ۲۱ میلیون خودرو داریم.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه ۴۰ میلیون گواهی نامه صادر کردیم و در سال جاری ۲ میلیون نفر گواهی نامه گرفتند، تاکید کرد: یک میلیون و چهار صد وسیله نقلیه به کشور اضافه شده است. ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود؛ پنج هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه خیز داریم که سه هزارتای آن در جاده‌های کشور قرار دارد. ۱۳ هزار نفر امسال در اثر حوادث فوت کرده اندکه ۷۳ درصد این جوادث در جاده های برون شهری بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه اگر آموزش در داخل شهرها به خوبی انجام شود، آموزش جاده ها عملیاتی می‌شود، گفت: ۵۰ درصد تصادفی ها در مسیر بیمارستان و درمانگاه ها جان خود را از دست می دهند و ۶.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور به خاطر تصادفات جاده‌ای از بین می رود.

 

مهری با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان، هزینه فوتی های سوانح است، ادامه داد: روزانه در کشور ۴۳ نفر در اثر تصادفات فوت می‌کنند و ۹۱۰ نفر مجروح می شوند که برای کاهش باید کار اموزش و فرهنگ سازی انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای ترافیک در هنگام سفر مهم است ، بیان کرد: بیشتر از ۷۵ درصد از مردم در شهرها زندگی می کنند و به همین دلیل منتظر فرصتی برای مسافرت هستند. از این رو باید، زیر ساخت‌ها در زمینه حمل و نقل زمینی گسترش پیدا کند چرا که گرایش مردم به داشتن وسیله شخصی افزایش پیدا کرده است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه در نوروز سال گذشته ۷۳ درصد از تصادفاتی که منجر به فوت و جرح شده بود مربوط به سواری شخصی بوده است، ادامه داد: بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ بیشترین میزان تصادفات رخ داده است که ۲۰ درصد آن به دلیل سرعت‌های غیر مجاز و ۴۰ درصد مربوط به عدم توجه به جلو و خواب آلودگی راننده است.

 

مهری با بیان اینکه قانون رسیدگی به تخلفات بسیار مفید بوده ولی نیازمند بازنگری است، گفت: دستگاه‌های مختلفی متولی این کار هستند، بهتر است برای کاهش آمار سوانح، ستاد راهبردی تشکیل دهیم که امیدواریم ریاست آن  به عهده رئیس جمهور یا معاون اول وی باشد. باید با متخلفان برخورد شود البته به نظرم قوانین ما باید اصلاح شود؛ ۸۰ درصد از خودروهای ما ایربگ و ای بی اس ندارند.

 

وی در ادامه افزود: ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش و آگاه سازی نیاز امروز کشور است و راننده نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد که باید اطلاع رسانی در این زمینه انجام شود.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پایان با اشاره به همکاری های مشترک با معاونت صدای رسانه ملی اظهارداشت: ما کارهای مشترکی با معاونت صدا انجام دادیم و همکاری های خوبی با این معاونت داریم، از نظر محتوا اقدامات خوبی انجام شده به طوری که در حین مسافرت ۶۰ درصد مردم از رادیو استفاده می کنند.

 

نظرات بینندگان