arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۹۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

سخنگوی دولت ترکیه: هنوز علت سقوط هواپیمای ترک در ایران مشخص نیست

بکیر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی، هنوز علت سقوط هواپیمای جت شخصی ترکیه در استان چهارمحال و بختیاری ایران مشخص نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت ترکیه: هنوز علت سقوط هواپیمای ترک در ایران مشخص نیستبوزداغ دوشنبه شب پس از جلسه هیات دولت ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در رابطه با علت سقوط هواپیما تخمین هایی زده می شود ولی نتیجه قطعی پس از بررسی جعبه سیاه مشخص خواهد شد.


وی با اشاره به تشکیل یک مرکز بحران در نخست وزیری ترکیه از زمان وقوع این حادثه گفت: اجساد جان باختگان این حادثه نیز پیدا شده و تحقیقات در این باره ادامه دارد. 


وی با بیان این که تیم های تخصصی امدادی به اجزای لاشه این هواپیما دست یافته اند و جعبه سیاه آن نیز پیدا شده است، اظهار کرد: در این هواپیما هشت سرنشین و سه خدمه پرواز حضور داشتند که دو نفر از آنها تبعه اسپانیا بودند.


خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز امشب اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی تماس تلفنی با خانواده های جان باختگان در سانحه سقوط جت ترکیه ای در ایران، این حادثه را به آنها تسلیت گفت.


به گزارش ایرنا، عصر روز گذشته هواپیمای جت شخصی چنلنجر 604 بمباردیه سی 60 متعلق به هولدینگ باشاران ترکیه که در مسیر شارجه ـ استانبول ترکیه با 11 سرنشین در حال پرواز بود، در کوه دورک اناری در ارتفاعات بالادست آبشار دره عشق در شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند.


ارتش ترکیه طی بیانیه ای اعلام کرد که نیروی هوایی ترکیه مسئولیت اعزام تیم مدیریت مرکز حوادث فوری و اضطراری این کشور برای انتقال لاشه هواپیمای شخصی سقوط کرده این کشور در ایران را بر عهده خواهد داشت.


روزنامه حریت ترکیه روز دوشنبه به نقل از وزارت حمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات این کشور اعلام کرد که هواپیمای جت شخصی ترک پس از اعلام 'نقص فنی' در ایران، سقوط کرده است.


این رسانه همچنین اعلام کرد که خلبان هواپیما مدت کمی پس از پرواز درخواست کاهش ارتفاع و فرود داده و در ادامه در خاک ایران در ارتفاع 12 هزار متری در حال پرواز بوده و آخرین بار درخواست افزایش ارتفاع تا 12 هزار و 300 متر را داده است.


بنا به اعلام این رسانه، لحظاتی پس از این درخواست، تماس با هواپیما قطع شده و در ساعت 17.40 به وقت ترکیه(18.10) هواپیما در اطراف شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری سقوط کرده است.


رسانه های خبری ترکیه دیشب اعلام کردند که در این هواپیمای متعلق به هولدینگ باشاران، علاوه بر ملکه قوّت خلبان و بریل گبش کمک خلبان و اِدا اوصلو' خدمه پرواز، مینا باشاران، زینب جُوشکون، عایشه آند، بورجو گون دُوغار اورفالی، آصلی ایزمیرلی، لیانا هانانل، جاسمین باروح و صنم آکای حضور داشتند و همه سرنشینان هواپیما و خدمه پرواز زن بودند.


به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه خبری خبر7 ترکیه، خلبان این هواپیما که از نخستین خلبانان زن خطوط هوایی ترکیه محسوب می شود، پس از اتمام خدمت رسمی، به استخدام هولدینگ باشاران در آمده بود و خلبانی هواپیمای شخصی این شرکت را بر عهده داشت.


به نوشته این رسانه، بریل گبش کمک خلبان این هواپیما نیز که دانش آموخته مرکز آموزش خلبانی بوده و مدتی به استخدام سازمان هواپیمایی ترکیه در آمده بود، از شغل خود کناره رفته و به عنوان کمک خلبان در هولدینگ باشاران مشغول به کار شده بود.


رسانه های ترکیه امروز اعلام کردند که بریل گبش کمک خلبان جوان این هواپیما به اتهام عضویت در گروه گولن در محل کار سابق خود اخراج شده بوده است.


شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که این هواپیما یک جت شخصی بوده و در این پرواز مینا باشاران دختر حسین باشاران یکی از سرمایه داران مشهور ترکیه و مدیر هولدینگ باشاران به همراه هفت نفر از دوستانش حضور داشته است.

نظرات بینندگان